Sabiedriskās organizācijas aicina politiķus par vienu no prioritātēm noteikt Autoceļu fonda atjaunošanu
Foto: Sabiedriskās organizācijas aicina politiķus par vienu no prioritātēm noteikt Autoceļu fonda atjaunošanu
Uzskatot, ka ceļu nozarei pašreizējā situācija ar finansējumu ir kritiska un nepieciešams nekavējoši rīkoties, lai mainītu valsts politiku pret ceļu uzturēšanas finansēšanu, sabiedriskās organizācijas "Latvijas Ceļu būvētājs" (LCB), Latvijas Pašvaldību savienība (LPA), Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Motoklubu Asociācija (LMA) ir nosūtījušas lielākajām politiskajām partijām un apvienībām vēstuli ar aicinājumu parakstīt vienošanos par Autoceļu fonda darbības atjaunošanu. Vēstulei pievienots arī vienošanās projekts, kuru biedrību un asociāciju pārstāvji ir gatavi apspriest ar politiķiem.
Vienošanās paredz apņemšanos pēc 12. Saeimas vēlēšanām, pieņemot 2015. gada valsts budžetu, atjaunot Autoceļu fondu vai Saeimas apstiprinātu, Finanšu ministrijai saistošu vidēja termiņa investīciju programmu ceļu uzturēšanai. Šī mērķa sasniegšanai nepieciešams grozīt likuma "Par Autoceļiem" 12. panta 4. punktu un atteikties no piebildes "ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi".
Tāpat ir ierosināts noteikt, ka pašvaldībām valsts budžeta dotācijā ceļiem ir jāsaņem ne mazāk kā 30% no ikgadējā valsts budžeta finansējuma.
Vienošanās projektā tiek piedāvāts harmonizēt likumdošanu par nodokļiem un nodevām, kurus autobraucēji un motociklisti ik gadus ir spiesti samaksāt valsts budžetā, paredzot no maksājumu kopējā apjoma katru gadu fiksētu procentu ceļu būvei un uzturēšanai. Tāpēc nepieciešams izdarīt grozījumu 7 likumos – "Par Autoceļiem," "Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli," "Par akcīzes nodokli," "Par ostām," Autoceļu lietošanas nodevas likumā, Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likumā un Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.
Ņemot vērā saspringto starptautisko stāvokli, biedrības un asociācijas pēc diskusijām ir gatavas vienoties par fiksēto maksājumu procentu ceļu būvei un uzturēšanai ikgadējo apjomu un pieauguma tempu.
12. Saeimas vēlēšanu kampaņas laikā biedrības un asociācijas apņemas atbalstīt vienošanos parakstījušās partijas un apvienības, uzsverot to demonstrēto izpratni un politisko gribu valstī sakārtot ceļus.
Vēstule un vienošanās projekts ir nosūtīti Saeimā pārstāvētajiem politiskajiem spēkiem - partijai "Vienotība", apvienībai "Zaļo un zemnieku savienība", partijai "Saskaņas centrs", apvienībai "Visu Latvijai – TB/LNNK", kā arī parlamentā nepārstāvētajām partijām "No sirds Latvijai", "Latvijas attīstībai," "Vienoti Latvijai," "Reģionu aliansei" un LSDSP. Biedrības un asociācijas ir gatavas runāt arī ar citiem spēkiem, kas nopietni pretendēs uz iekļūšanu parlamentā.
Autoceļu fonds tika likvidēts 2004. gadā. Rezultātā, braucot pa sliktiem ceļiem, valsts tautsaimniecība ik gadu zaudē 844 miljonus EUR, uzkrātais neveikto darbu deficīts uz ceļiem ir pieaudzis no 2,756 miljardiem EUR 2004. gadā līdz 3,745 miljardiem EUR 2014. gadā. 62% ceļu jau 18 gadus nav redzējuši nekādus darbus uz tiem, tos "rotā" 531 sliktā un ļoti sliktā stāvoklī esošs tilts no visiem 943 valsts pārziņā esošajiem tiltiem. Pēc Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) datiem sliktā un ļoti sliktā stāvoklī ir 48,7% pašvaldību ceļu, bet tikai aptuveni 200 tiltu no pašvaldību īpašumā esošajiem 1043 tiltiem ir teicamā tehniskā stāvoklī.