Sešas pazīmes, kas palīdzēs novērtēt nekustamā īpašuma aģentu
Nekustama īpašuma tirgus tagad ir aktīvs, jo cenu kritums ir vairāk par 20%. Bet pašam īpašniekam pārdot dzīvokli vai citu nekustamo īpašumu nav viegli, turklāt tas var aizņemt daudz laika. Daudzi īpašnieki vēršas pēc palīdzības nekustamā īpašuma aģentūrās.
Foto: Sešas pazīmes, kas palīdzēs novērtēt nekustamā īpašuma aģentu; autors: Sešas pazīmes, kas palīdzēs novērtēt nekustamā īpašuma aģentuNekustama īpašuma tirgus tagad ir aktīvs, jo cenu kritums ir vairāk par 20%. Bet pašam īpašniekam pārdot dzīvokli vai citu nekustamo īpašumu nav viegli, turklāt tas var aizņemt daudz laika. Daudzi īpašnieki vēršas pēc palīdzības nekustamā īpašuma aģentūrās. No vienas puses, tas ir izdevīgi – var ietaupīt laiku un ātrāk pārdot īpašumu. No otras puses, aģents var izrādīties ne tik labs, un pircēju meklēšana var ilgt daudzus mēnešus. Lai tiešam ātri un izdevīgi pārdot nekustamo īpašumu, aģentam jādara viss iespējamais un neiespējamais sava klienta labā. Pēc sešām pazīmēm var saprast, vai tā tiešām notiek, vai arī aģents tikai izpilda formālitātes, bet necenšās pārdot īpašumu.
1.pazīme – komunikācija starp aģentu un klientu
Komunikācija ir svarīga sadarbības sastāvdaļa. Vienmēr jābūt atgriezeniskai saitei un iespējai sazināties ar savu aģentu. Uz aģenta neprofesionalitāti var norādīt divas lietas. Pirmkārt, ja aģents neatbild uz klienta zvaniem vai pazūd uz kādu laiku, nebrīdinot. Otrkārt, ja aģents norāda, ka ar viņu sazināties var tikai vienu stundu dienā. Tas nav produktīvi, jo operatīva saskarsme starp klientu un aģentu ir nepieciešama ātrāku un labāku rezultātu sasniegšanai.
2.pazīme – padomu sniegšana
Dzīvokļa īpašnieks var sagaidīt no sava aģenta derīgus padomus, jo aģentam ir vairāk pieredzes un viņš var ieteikt, ko dzīvoklī varētu pielabot, lai vieglāk un ātrāk to pārdotu. Ja aģents nesniedz nekādus padomus, tas ir iemesls aizdomām. Tas var liecināt par to, ka aģents nav īpaši ieinteresēts īpašuma pārdošanā vai cenšas to pārdot caur daudziem starpniekiem.
3.pazīme – informācijas sniegšana
Klientam ir tiesības saņemt visu objektīvu informāciju par dažādiem objektiem, dažādiem uzņēmumiem un citiem nekustamā īpašuma aģenta darbības aspektiem. Ja aģents piedāvā variantus tikai no viena uzņēmuma datubāzes vai slēpj vēl kādu citu svarīgu informāciju, tas ir nopietns iemesls mainīt aģentu. Klientam jābūt informētam par visām pārdošanas iespējām tirgū.
4.pazīme – sadarbība ar organizāciju
Ja aģents uzstāj, lai klients sadarbotos ar noteiktu kompāniju (piemēram, kredītu noformēšanas biroju), tā ir trauksmes zīme. Iespējams, ka aģents saņem papildus samaksu par klientu piesaistīšanu šajā uzņēmumā. Klientam ir tiesības izvēlēties jebkuru kredītu noformēšanas biroju vai citu nepieciešamu organizāciju pēc savas izvēles. Aģents var ieteikt kādu firmu, bet lieka uzstājība nav pieļaujama.
5.pazīme – aģenta slodze
Pat ja aģentam ir licence, tas nenozīmē, ka darbs nekustama īpašuma aģentūrā ir viņa pamatdarbs. Protams, starp pusslodzes aģentiem var atrast profesionāļus ar lielu pieredzi. Slodzes aspekts nav svarīgākais, bet tomēr ir vērts atcerēties – pusslodzes aģentam varbūt citas prioritātes, viņš var vairāk domāt par savu otru darbu vai mācībām. Pilna atdeve darbam ir liela panākumu garantija.
6.pazīme – noteikumu ievērošana un licence
Pēc nekustamā īpašuma aģenta izvēles ir svarīgi pārbaudīt dažas lietas. Pirmkārt, pārbaudīt, vai aģenta licence ir īsta un darbojas, jo citādi varat kļūt par krāpnieku upuri. Otrkārt, pārbaudīt, vai aģentam nav reģistrētu disciplīnas vai noteikumu pārkāpumu. Nebūtu lieki sazināties ar aģenta darba vietu un pārbaudīt, vai viņš tiešām tur strādā. Visas pārbaudes nav obligātas, bet licences patiesums ir obligāti jāpārbauda. Sadarbība ar viltus aģentu ir pārāk bīstama klienta naudas makam.
Ne vienmēr visu var pārbaudīt, jāprot arī riskēt, lai kaut ko sasniegtu. Bet piesardzība nekad nav lieka, jo īpaši ja runa iet par īpašumiem un naudu – par lietām, kuras vienmēr piesaistīs krāpnieku interesi.