building.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi1717
Nozares raksti32889
"Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs" : building.lv - par būvniecību Latvijā

"Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs"

"Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs"

Saruna ar SIA "Būvniecības atbalsta grupa" (BAG) vadītāju Daini Akonu.

autors: "Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs"
Foto: "Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs"; autors: "Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs"
"Mēs gribam deklarēt: "Šī kompānija nebūvē, šī kompānija neprojektē un tādējādi nestrādā vis kāda cita, kā vien sava klienta interesēs" un "...bezgala svarīgi šai procesā ir pierādīt abām pusēm - gan pasūtītājam, gan darbu veicējam, - ka mēs vērtējam patiešām objektīvi, nevis par labu tam, kas maksā", ir galvenās tēzes, kas raksturo SIA "Būvniecības atbalsta grupa" (BAG) darbību, secināju pēc sarunas ar tās vadītāju Daini Akonu.

Kas īsti ir BAG, ar ko tā nodarbojas?
Esam konsultāciju kompānija, kas mēģina palīdzēt cilvēkiem dažādās celtniecības un arhitektūras jomās.

Kā tieši tā izpaužas?
Palīdzību varētu sakārtot vairākos posmos. Pirmais - esat noskatījis vai jau iegādājies zemes gabalu ēkas celtniecībai. Mēs sniedzam profesionālu skaidrojumu, ko būtu iespējams realizēt un ko ne, kādiem normatīviem nāksies pakļauties. Ja iegādāta zeme jau ar aizsāktu būvi, un ir vēlme to turpināt savādāk, novērtējam, cik tālu un kādas izmaiņas iespējams veikt. Neprofesionāla patērētāja viedoklis bieži vien ir tāds, ka uz iegādātās zemes var darīt jebko, bet, jo sakārtotāka kļūst mūsu valsts un arī normatīvi, jo mazāk iespēju šādai visatļautībai. Tādējādi, potenciālais vai esošais īpašnieks saņem reālu skatījumu uz to, cik viņa iecerētais varētu atbilst realizējamajam. Protams, iegūt nepieciešamo informāciju jūs varat arī attiecīgajās iestādēs, taču problēmas, ar ko visbiežāk nākas saskarties, - atbilžu saņemšana ir laikietilpīga, un katrs no dienestiem sniedz atsevišķus, šauri specializētus novērtējumus, kurus nav nemaz tik viegli sakārtot kopainā.
Ja iespējams investēt lielākus līdzekļus, tiek veikta zemes ekspertīze, pēc kuras var noteikt, kādas ir būvniecības iespējas konkrētajā vietā, ar kādām problēmām būs jāsastopas, kas būs jādara, lai novērstu to un to... utt. Rīgā daudzviet ir sazarots apakšzemes komunikāciju tīkls un var atklāties, ka būvēt var tikai zemes īpašuma vienā mazā stūrītī. Līdzīgi var izpētīt ēku, tās daļu un sniegt nepieciešamo atzinumu.
Ja jau ir iegādāts īpašums, daudz laika un enerģija nāksies tērēt, lai uzzinātu, kāds dokumentus nepieciešams nokārtot, un kur tieši to var veikt. Mēs varam piedāvāt šādu informāciju, turklāt, saņemot klienta pilnvaru, visu nokārtojam viņa vietā.
Zināmā mērā pakārtoti, tomēr dažkārt vitāli svarīgi, ir juriskonsulta pakalpojumi, kurus var izmantot, lai izvērtētu slēdzamos līgumus.
Otrais posms sākas tad, kad nepieciešamie dokumenti savākti, ir skaidrs, ko drīkst darīt un var iesniegt projektēšanas uzdevumu. Noskaidrojot klienta vēlmes un iespējas, varam izanalizēt, ko īsti nozīmē "visu" dokumentu kopums, kas arhitektam jāizsniedz, jo no kvalitatīvas projektēšanas milzīgā mērā atkarīga būvniecība. Mēs klientam varam izskaidrot kritērijus, nosacījumus, pēc kuriem būtu jāizvēlas arhitekti, taču izraudzīšana jāveic pašam. Cita lieta, ka gatavu būvprojektu varam nodot pieaicinātiem inženieriem, kas izvērtēs tā pareizību, piemēroību, izdevīgumu u.c. un ieteiks izmaiņas, ja tādas nepieciešamas.
Kad būvprojekts ir akceptēts, pārejam nākamajā, trešajā, stadijā - būvnieka izraudzīšanā. Gluži tāpat kā arhitektu gadījumā, viena lieta - kompānijas izvēle, cita, pat vēl svarīgāka - zināšanu kopums, kas palīdz "lasīt" tāmi, analizēt atšķirīgu piedāvājumu. Salīdzinot kaut vai 3 dažādu būvfirmu piedāvājumu, klienti parasti uzskaita pozīcijas un pretstata gala summas. Tāme ir oficiāls dokuments, zem kura parakstās pasūtītājs un izpildītājs, bet nezinošs klients var apstiprināt tāmi, kas neietver pilnīgi visu, un beigās var iznākt ievērojami pārmaksāt. Tieši tāpēc mēs izanalizējam un tad izskaidrojam klientam konkrētās būvfirmas tāmes atbilstību projekta dokumentācijai ar visām niansēm.
Vienojoties par celtniecības uzsākšanu, objektā nepieciešams būvuzraugs, ko gandrīz vienmēr pieprasa normatīvi. Šajā, ceturtajā, posmā, piedāvājam šāda uzrauga pakalpojumus, kas rūpēsies par visām tehniskajām un kvalitātes prasībām, lai tiktu izmantoti parakstītajā tāmē norādītie materiāli, un darbi noritētu saskaņā ar būvprojektu.
Pilnīgi iespējams, ka neesam bijuši iesaistīti nevienā no iepriekšējiem posmiem un pie mums vēršas jau strīdus gadījumā izvērtēt aizsākto vai jau uzcelto būvi. Arī tad neapšaubāmi varam līdzēt, izvērtējot situācijas atbilstību būvnormatīviem. Cita lieta, ka būvnormatīvi paredz šādas tādas pielaides, ar kurām klients varētu nebūt mierā, tāpēc, atgriežoties pie līgumiem ar būvfirmu, būtiski tajos definēt - šeit darām atbilstīgi būvnormatīviem, bet šeit mums ir savas prasības. Ja nu izrādās, ka tā tomēr ir būvnieka vaina, iespējams veikt defektu novēršanas tāmes aprēķinu. Jāpiebilst, ka izanalizēt varam arī jebkuru atsevišķu ēkas sistēmu: kanalizāciju, elektroapgāde, apkuri, ventilāciju utt., vai jau pieminētos posmus, kuros nesanāca piedalīties.
Tā kā atvasināts no visa iepriekšējā ir izmaksu aprēķina pakalpojums, ko, balstoties vismaz uz būves metu, bet labāk - izstrādātu projektu, varam veikt. Pamatā tas orientēts uz lieliem objektiem, kas krietni pārsniedz 1.000 kv.m platību. Lietas būtība ir sniegt klientam izmaksu analīzi, ļaut jau šajā stadijā izdarīt secinājumu - ir tas ekonomiski pamatoti, vai nē, ir mērķtiecīgi turpināt, vai nē.
Visbeidzot pavisam atstatu no šīm abām lietām uzsākām projektu, kurš piedāvā nosacīti vidējam (ne tam, kas atļaujas algot apkalpotājus un ne tam, kas mājas darbus parasti veic pats) privātmājas īpašniekam nodrošināt viņa īpašuma apsaimniekošanu. Pakalpojumu komplekss tiek saskaņots un par vienu "abonentmaksu" noteiktā regularitātē ierodas mauriņa pļāvējs, dārznieks, baseina tīrītājs, skursteņslauķis utt., veicot savus pienākumus. Papildus tam iespējami visīsākajā laikā sagādāsim attiecīgās nozares speciālistu, ja notikusi jebkādas sistēmas avārija (plīsusi caurule, nav elektrības, siltuma, ūdens utt.). Projekts ir jauns ne tikai mums, jo, cik zinu, Latvijā vēl ar to nenodarbojas neviens.

Jūsu firma būtībā veic administrēšanas darbu, kas ir tās kompānijas, ar kurām sadarbojaties attiecīgajās nozarēs?
Arhitektūras laukā tieši nesadarbojamies ne ar vienu, jo, pirmkārt, tas uzliek zināmu pienākumu, samazina izvēles iespējas, otrkārt, pats esmu arhitekts un tas nebūtu ētiski. Mans uzdevums ir sniegt klientam tik vispusīgu informāciju, lai projektētāju viņš varētu izraudzīties pats. Attiecībā uz ēku apsaimniekošanas virzienu, man ir zināms kompāniju loks, kas laika gaitā jau pierādījušas savu kvalitāti, un kurām droši varu uzticēties. Tāpat arī būvinženierijas nozarē. Viens no maniem pamatuzdevumiem ir apsēdināt pie sarunu galda cilvēku, kas šeit atnācis ar savu problēmu un attiecīgās sfēras speciālistu, kas to prot atrisināt.

Skaidrs, ka Jūsu pakalpojumus var izmantot katrs, taču, kā saprotu, tendence ir vairāk "lielo" klientu virzienā?
Ir būtiski nodalīt divas atsevišķas lietas. Tas, ko sākumā mēģināju sīki izskaidrot pa posmiem, ir tendēts uz jebkuru pasūtītāju, jo iespējams iesaistīties tikai vienā vai dažās no nepieciešamajām stadijām un viss. Galvenais, lai klientam būtu redzama jēga atnākt pie mums tikai vienreiz vai divreiz, nevis tērēt savu laiku, pūliņus un drudžaini skraidīt pa dažādām instancēm. Turpretī inženierprojektu, tāmju analīze u.tml. jau varētu būt orientēta uz atsevišķu pasūtītāju grupu. Pieredze rāda, ka nelielas privātmājas celtniecībā gandrīz vienmēr iztiek ar būvprojektu vien, un lāča daļa būvnieka uzmanības aizņem šī projekta analīze. Daudzas ievirzes, labojumi notiek pašā celšanas procesā, un parasti domstarpības rodas tikai beigās.

Ja jau šāds uzņēmums ir radies, jāsecina, ka tirgus to pieprasa. Kā vispār vērtējat būvniecības attīstību Latvijā?
Kāpums šajā nozarē novērojams nepārtraukti, neskatoties uz ekonomikas līknēm. Ja kādu gadu ir kritums privātmāju celtniecības sektorā, tad palielinās rūpniecisko vai sabiedrisko ēku būve, vai vēl kādas savādākas attiecības, taču būtība ir tāda, ka visus šos gadus apjomi palielinās.

Kādas ir lielākās problēmas, ar ko saskaraties? Saprotams, ka BAG nākas risināt kāda sasāpējušus jautājumus vai katru dienu, bet ir jau kādas "hroniskas" kaites.
Lielākā problēma, kas gan arī vairs nav tik akūta, ar ko nācās saskarties - klientam vēl nav bijusi neviena būve vai rekonstrukcija. Ar to domāju vismaz garāžu vai neliela biroja iekārtošanu. Tagad gandrīz katram klientam jau ir tā saucamais "otrais" vai pat "trešais" aplis - doma par filiāles atvēršanu, citas telpas utt., - tādējādi cilvēkiem izveidojusies zināma informatīvā bagāža, kas pirmkārt palīdz viņiem pašiem. Viņi zina, ko prasīt. Jāatzīst, ka arī man ir vieglāk ar šādu klientu strādāt.

BAG ir jauns uzņēmums, taču līdz tam Jums jau noteikti ir izveidojusies karjeras ķēdīte. Kāda tā ir?
Jā, BAG tika izveidota šovasar, taču paralēli tai, esmu arī arhitektūras biroja direktors. Sākumsģ... Esmu RTU ieguvis arhitektūras bakalaura grādu. Pēc mācībām gadu nodzīvoju Zviedrijā, strādādams dārza arhitektūras jomā. Atgriezies mājās, 1994.-1995.gadā, iesaistījos Latio Arkādijas nama projektā (mazdzīvokļu nams, kas orientēts uz tā laika turīgākām ģimenēm). Tā kā pasūtītājiem bija iespēja izvēlēties nākamā dzīvokļa iekārtojumu, strādāju arhitektu grupā, kas to radīja un uzraudzīja tā izveidi. Beigās sanāca, ka esmu šīs arhitektu grupiņas galvenais atbildīgais. Šim projektam sekoja sadarbība ar vairākām citām firmām, taču jau tad mēģināju paplašināt sfēru, ne tikai radot projektu un uzraugot tā izpildi, bet arī palīdzot klientiem ar padomiem, ieteikumiem piesaistītajās jomās, līdz attīstījās nepieciešamība izveidot atsevišķu kompāniju.

Cik liels ir jūsu kolektīvs?
Tā kā esam pavisam jauna firma, pagaidām tiekam galā trijatā. Cita lieta - mūsu sadarbības partneri, kas veic darbu katrs savā jomā. Ja pieskaitām viņus, tad šajos 150 biroja kvadrātmetros nebūt nemaz iespējams visus ietilpināt!

Kādi bija kritēriji pieņemšanai darbā?
Mūsu direktorīte ir administratīvais spēks un dzinulis, tomēr papildus tam no viņas tiek prasīta finansu lietu kārtošana. Manam palīgam jāzina nekustamā īpašuma, būvniecības utt. sfēras, jo viņam sanāk strādāt ar būvinženieriem u.c. speciālistiem. Parasti jau cilvēki sapazinušies kādā projektā, ir zināmas viņu spējas, un tas arī ir galvenais kritērijs, aicinot strādāt kopā.

Darbs ar cilvēkiem ir grūts, tai pat laikā labi speciālisti ir galvenā uzņēmuma vērtība. Ar kādām problēmām saskaraties šajā darbā?
Nezinu... man ar saviem darbiniekiem ir bezgala viegli strādāt. Citāda ir atrašanās dažādo strīdus situāciju krustugunīs, kuras firmai nākas risināt. Ir divas neapmierinātas puses, no kurām viena uzaicinājusi tevi izvērtēt ainu, un bezgala svarīgi šai procesā ir pierādīt abām pusēm - gan pasūtītājam, gan darbu veicējam, - ka mēs vērtējam patiešām objektīvi, nevis par labu tam, kas maksā. Izanalizēt, kāds bijis projekts, vai tajā definētas visas nianses, vai līgumā ar būvnieku norādīti gribētie uzlabojumi, vai bijusi iejaukšanās celtniecības procesā un tikai tad, ja atklājas, ka tā patiešam bijusi celtnieku vēlme ieekonomēt vai paviršība darbā, runāt par kompensāciju, defektu novēršanu, atmaksu vai kādu citu risinājumu.

Jācer, ka visa Jūsu dzīve nav tikai darbs, kas saista ārpus tā?
Mēs ar kundzi, kas arī ir arhitekte, 2-3 reizes gadā paceļojam kādu nedēļu, iepazīstot jaunas vietas. Otra lieta - kalnu slēpošana. Ārpus tā, piestrādājam pie savas sportiskās formas uzturēšanas, lai gan neesmu no tiem, kas dzimst pie galda un turpat mirst, turklāt, darot to, kas tev patīk, nemaz tā nenogurst.

Kuras vietas Jums visvairāk palikušas atmiņā?
Katra vieta ir savā veidā skaista, taču Skandināvijas valstis ir tās, uz kurām braucu tā kā uz otrām mājām. Šķērsojot robežu, nemaz nejūtos ārzemēs. Vēl pēdējā laikā aizvien vairāk un vairāk sliecos uz Itāliju, kā uz valsti, kas man kļuvusi tuva. Arī Spānija, Francija - dienvidu zemēm, kur civilizācija aizgājusi krietni tālu. Neesmu sevišķā sajūsmā par vietām, kur nav šīs kopsakarības.

Atvainojiet par izteicienu, bet vai arhitektūras vērojumos netraucē "profesionālais kretīnisms"?
Jāprot šīs lietas nodalīt. Ja skatos uz kādu arhitektoniski risinājumu, šis tas var šokēt, iepriecināt, pārsteigt vai neapmierināt, taču nekad neiedziļinos pamatīgāk - paskatījos, novērtēju un viss. Galu galā katrā vietā ir savas instances, kuru kompetence nosaka, kāpēc šāda ēka šeit uzbūvēta. Kā arhitektam, man žēl to namu, kas pasūtītāja neprofesionalitātes dēļ būvēta vienā stilā - nav būtiski, kādā, - bet iekārtoti pavisam citā. Tas ir jautājums arhitektiem par pakļaušanos klienta iegribām, jo viņi taču redz, cik nesaderīga ir šī kombinācija. Diemžēl šīs vēlmes, kaprīzes joprojām dominē.

Kā šajā kontekstā izskatās Latvija?
Jebkur pasaulē mēs redzam skaistākas, mazāk skaistas un arī vienkāršas celtnes. Būvējot vai rekonstruējot, pasūtītājs uzskata par savu goda lietu nodrošināt kā interesanta, skaista izveidi, jo būtībā tā ir papildu reklāma viņam. Turpretī viss tas, kas notiek Latvijas būvniecības tirgū, ir vērsts uz iespējami maksimālu projektu ekonomiju, uz funkcionalitāti. Ļoti reti ir piemēri, kad pasūtītājs gatavs investēt papildu līdzekļus skaistumā. Tomēr ceru, ka tas ir tikai laika jautājums.


Juris Rudens,
www.building





Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.