Skatīs strīdu par tiesībām veikt Daugavas ziemeļu tuneļa projektēšanu un būvuzraudzību
Strīds aizsākās 2003.gada 10.jūnijā, kad IUB aizliedza Rīgas reģiona attīstības aģentūrai (RRAA) slēgt līgumu ar Vācijas kompāniju "Obermayer" par tilta būvniecības uzraudzību.
Rīgas apgabaltiesa šodien atsāks izskatīt strīdu starp Vācijas kompāniju "Obermayer Planen & Beraten" ("Obermayer") un Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB) par tiesībām uzraudzīt Daugavas ziemeļu šķērsojuma projektēšanu un būvniecību.
Strīds aizsākās 2003.gada 10.jūnijā, kad IUB aizliedza Rīgas reģiona attīstības aģentūrai (RRAA) slēgt līgumu ar Vācijas kompāniju "Obermayer" par tilta būvniecības uzraudzību.
Iepriekšējā tiesas sēdē šā gada maijā "Obermayer" pārstāvis lūdza pieaicināt lietā kā trešo personu RRAA. Rīgas apgabaltiesa lūgumu noraidīja un atlika strīda izskatīšanu. "Obermayer" pārstāvis tiesā Raimonds Čudars norāda, ka nav pārsūdzējis tiesas lēmumu un pašlaik viņam nav zināmi nekādi šķēršļi strīda izskatīšanai. Viņaprāt, strīda izskatīšanai būtu jāpavirzās uz priekšu. Arī viņa pārstāvētā kompānija cer, ka šis process neievilksies ilgāk.
Rīgas pašvaldība cer, ka šis konflikts tiks atrisināts iespējami īsākā laikā, lai varētu sākt darbu pie tuneļa būvniecības. Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Aivars Guntis Kreituss cer, ka strīds tiks izlemts objektīvi un Vācijas kompānija varēs ķerties pie darba. Strīds, viņaprāt, ir sācies, pateicoties "iepriekšējās varas partijas "Jaunais laiks" greizsirdībai", ka Rīgā pie varas ir sociāldemokrātiski un centriski spēki.
Rīgas domnieks uzsvēra - ja grib piesaistīt projektam Eiropas naudu, Ziemeļu tuneļa projekta īstenošanai ir nepieciešama profesionāla starptautiska uzraudzības kompānija. Turklāt tuneļa būvniecība ir plašāka projekta pirmais posms - risinot satiksmes problēmas, vēl ir vajadzīgi pievedceļi, kuru būvniecībai nepieciešams Eiropas finansējums. To nebūs iespējams saņemt, ja projekts netiks īstenots pēc Eiropā pieņemtās kārtības.
Ja tiesa beigtos par labu Vācijai, "Obermayer" esot gatava iesaistīties pasūtītāja - Rīgas domes - prasību izstrādē nākamajiem konkursiem par tuneļa projektēšanu un būvniecību. Tos varētu pagūt izsludināt šā Rīgas domes sasaukuma laikā. Pasūtītāja prasībām ir jābūt precīzām un korektām, citādi var rasties situācija, ka patiesās projekta izmaksas ir pat divas reizes lielākas, nekā sākumā cerēts, uzsvēra politiķis.
Kreituss atklāja, ka ir saņemts piedāvājums no Vācijas par metāla tuneļa izveidi. Ja Rīga tam piekristu, Vācija piešķirtu projekta īstenošanai 100 miljonus eiro. Metāla tuneļu būve tiek īstenota ASV, Japānā, bet Eiropā dominē betona tuneļi, līdz ar to metāla tunelis Rīgā var būt pirmā šāda būve Eiropā. Vācija minēto summu piešķirtu ar nosacījumu, ja tuneļa bloki tiek metināti bijušās Austrumvācijas kuģubūvētavās.
Šādi Vācija atbalstīs savus atpalikušos rajonus, savukārt Rīga būtu ieguvēja, jo saņemtu gatavu produktu, uzskata Kreituss, piebilstot, ka Latvijas firmas varētu iesaistīties konkursos par tuneļa iegremdēšanu, pievedceļu būvi un citos.
Kreituss piebilda, ka, ievelkoties šiem procesiem, Rīga nespēs atrisināt samilzušās satiksmes problēmas: "Lai arī kādus līdzekļus ieguldītu satiksmes sastrēgumu likvidēšanā, kamēr nav uzbūvēti Daugavas šķērsojumi, problēmu var tikai mazināt, bet ne atrisināt."
Jau ziņots, ka RRAA uzticēja Vācijas firmai uzraudzīt Daugavas ziemeļu šķērsojuma projektēšanu un būvniecību. IUB, izskatot viena no pretendentiem SIA "Konsorts"/TEC v.o.f." iesniegto sūdzību, nolēma neļaut RRAA slēgt līgumu ar "Obermayer". Vācijas firma šo lēmumu apstrīdēja tiesā.
Rīgas Ziemeļu rajona tiesa pērnā gada 1.septembrī "Obermayer" sūdzību par IUB lēmumu kā nepamatotu noraidīja. Kompānija nesamierinājās arī ar šo nolēmumu un to pārsūdzēja Rīgas apgabaltiesā.
Rīgas domes vadība negatīvi vērtē projekta kavēšanos, paužot viedokli, ka tas var kavēt investoru piesaisti attīstības projektiem Latvijā un Rīgā, savukārt IUB advokāte Kristīne Gaigule Ziemeļu rajona tiesā iepriekš skaidroja, ka IUB lēmums neļaut RRAA slēgt līgumu ar "Obermayer" par Daugavas ziemeļu šķērsojuma projektēšanas un būvniecības uzraudzību ir pamatots, jo RRAA rīkotā konkursa nolikums ir neskaidrs.
IUB advokāte norādīja, ka, izvērtējot konkursa nolikumu, saskatītas daudzas neskaidrības, kas ļauj pretendentiem tā mērķus interpretēt dažādi, par ko liecina atšķirīgie kandidātu piedāvājumi. Nolikums izstrādāts pavirši, jo tajā minēts, ka uzvarētājs uzraudzīs gan projektēšanu un būvniecību, gan arī pārraudzību, kas ir divas dažādas lietas. Dokumentā ir arī citas terminoloģiskas neprecizitātes.
Strīds aizsākās 2003.gada 10.jūnijā, kad IUB aizliedza Rīgas reģiona attīstības aģentūrai (RRAA) slēgt līgumu ar Vācijas kompāniju "Obermayer" par tilta būvniecības uzraudzību.
Iepriekšējā tiesas sēdē šā gada maijā "Obermayer" pārstāvis lūdza pieaicināt lietā kā trešo personu RRAA. Rīgas apgabaltiesa lūgumu noraidīja un atlika strīda izskatīšanu. "Obermayer" pārstāvis tiesā Raimonds Čudars norāda, ka nav pārsūdzējis tiesas lēmumu un pašlaik viņam nav zināmi nekādi šķēršļi strīda izskatīšanai. Viņaprāt, strīda izskatīšanai būtu jāpavirzās uz priekšu. Arī viņa pārstāvētā kompānija cer, ka šis process neievilksies ilgāk.
Rīgas pašvaldība cer, ka šis konflikts tiks atrisināts iespējami īsākā laikā, lai varētu sākt darbu pie tuneļa būvniecības. Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Aivars Guntis Kreituss cer, ka strīds tiks izlemts objektīvi un Vācijas kompānija varēs ķerties pie darba. Strīds, viņaprāt, ir sācies, pateicoties "iepriekšējās varas partijas "Jaunais laiks" greizsirdībai", ka Rīgā pie varas ir sociāldemokrātiski un centriski spēki.
Rīgas domnieks uzsvēra - ja grib piesaistīt projektam Eiropas naudu, Ziemeļu tuneļa projekta īstenošanai ir nepieciešama profesionāla starptautiska uzraudzības kompānija. Turklāt tuneļa būvniecība ir plašāka projekta pirmais posms - risinot satiksmes problēmas, vēl ir vajadzīgi pievedceļi, kuru būvniecībai nepieciešams Eiropas finansējums. To nebūs iespējams saņemt, ja projekts netiks īstenots pēc Eiropā pieņemtās kārtības.
Ja tiesa beigtos par labu Vācijai, "Obermayer" esot gatava iesaistīties pasūtītāja - Rīgas domes - prasību izstrādē nākamajiem konkursiem par tuneļa projektēšanu un būvniecību. Tos varētu pagūt izsludināt šā Rīgas domes sasaukuma laikā. Pasūtītāja prasībām ir jābūt precīzām un korektām, citādi var rasties situācija, ka patiesās projekta izmaksas ir pat divas reizes lielākas, nekā sākumā cerēts, uzsvēra politiķis.
Kreituss atklāja, ka ir saņemts piedāvājums no Vācijas par metāla tuneļa izveidi. Ja Rīga tam piekristu, Vācija piešķirtu projekta īstenošanai 100 miljonus eiro. Metāla tuneļu būve tiek īstenota ASV, Japānā, bet Eiropā dominē betona tuneļi, līdz ar to metāla tunelis Rīgā var būt pirmā šāda būve Eiropā. Vācija minēto summu piešķirtu ar nosacījumu, ja tuneļa bloki tiek metināti bijušās Austrumvācijas kuģubūvētavās.
Šādi Vācija atbalstīs savus atpalikušos rajonus, savukārt Rīga būtu ieguvēja, jo saņemtu gatavu produktu, uzskata Kreituss, piebilstot, ka Latvijas firmas varētu iesaistīties konkursos par tuneļa iegremdēšanu, pievedceļu būvi un citos.
Kreituss piebilda, ka, ievelkoties šiem procesiem, Rīga nespēs atrisināt samilzušās satiksmes problēmas: "Lai arī kādus līdzekļus ieguldītu satiksmes sastrēgumu likvidēšanā, kamēr nav uzbūvēti Daugavas šķērsojumi, problēmu var tikai mazināt, bet ne atrisināt."
Jau ziņots, ka RRAA uzticēja Vācijas firmai uzraudzīt Daugavas ziemeļu šķērsojuma projektēšanu un būvniecību. IUB, izskatot viena no pretendentiem SIA "Konsorts"/TEC v.o.f." iesniegto sūdzību, nolēma neļaut RRAA slēgt līgumu ar "Obermayer". Vācijas firma šo lēmumu apstrīdēja tiesā.
Rīgas Ziemeļu rajona tiesa pērnā gada 1.septembrī "Obermayer" sūdzību par IUB lēmumu kā nepamatotu noraidīja. Kompānija nesamierinājās arī ar šo nolēmumu un to pārsūdzēja Rīgas apgabaltiesā.
Rīgas domes vadība negatīvi vērtē projekta kavēšanos, paužot viedokli, ka tas var kavēt investoru piesaisti attīstības projektiem Latvijā un Rīgā, savukārt IUB advokāte Kristīne Gaigule Ziemeļu rajona tiesā iepriekš skaidroja, ka IUB lēmums neļaut RRAA slēgt līgumu ar "Obermayer" par Daugavas ziemeļu šķērsojuma projektēšanas un būvniecības uzraudzību ir pamatots, jo RRAA rīkotā konkursa nolikums ir neskaidrs.
IUB advokāte norādīja, ka, izvērtējot konkursa nolikumu, saskatītas daudzas neskaidrības, kas ļauj pretendentiem tā mērķus interpretēt dažādi, par ko liecina atšķirīgie kandidātu piedāvājumi. Nolikums izstrādāts pavirši, jo tajā minēts, ka uzvarētājs uzraudzīs gan projektēšanu un būvniecību, gan arī pārraudzību, kas ir divas dažādas lietas. Dokumentā ir arī citas terminoloģiskas neprecizitātes.