Šodienas betona teorija un prakse (3.daļa)Dienvidu tilts. Labāki un sliktāki pasaules tiltu piemēri.
LBS XVIII zinātniski tehniskajā konferencē tika skarta arī plašā sabiedrībā rezonansi izraisījusī Dienvidu tilta slogojuma tēma – pēc slogošanas rezultātu publicēšanas katrs otrais ziņu komentētājs internetā uzstājās kā tiltu būvniecības speciālists.
Foto: Šodienas betona teorija un prakse (3.daļa)Dienvidu tilts. Labāki un sliktāki pasaules tiltu piemēri.; autors: Šodienas betona teorija un prakse (3.daļa)Dienvidu tilts. Labāki un sliktāki pasaules tiltu piemēri.LBS XVIII zinātniski tehniskajā konferencē tika skarta arī plašā sabiedrībā rezonansi izraisījusī Dienvidu tilta slogojuma tēma – pēc slogošanas rezultātu publicēšanas katrs otrais ziņu komentētājs internetā uzstājās kā tiltu būvniecības speciālists. Objektīvu speciālista viedokli par tilta pārbaudes rezultātiem konferencē pauda prof.Dr.inž. Ainārs Paeglītis – deformācijas, protams, slogošanas rezultātā tika novērotas, iemesli to izveidei ir konstruktīvās nepilnības, taču tilts noteikti nesabruks ne rīt, ne parīt.
LBS vadītājs, Dr.inž. Videvuds A.Lapsa: "Uzskatu, ka tilta būvniecība ir kļūdaina no vietas izvēles aspekta un izmantotās konstrukcijas. Daudz lētāk un racionālāk būtu atjaunot Zemgales tiltu (braucot pār Dzelzceļa tiltam ir redzami saglabājušies balsti). Nav zināms, kāda balstiem šobrīd ir nestspēja, bet to varētu noskaidrot, veicot rūpīgu ekspertīzi. Pievēršoties Dienvidu tilta konstruktīvajām īpatnībām, jānorāda, ka tas ir klasisks piemērs tam, ja arhitektoniskās domas lidojums "iet pa priekšu" racionāliem un tehniskiem risinājumiem. Dienvidu tiltam uz balstiem ir uzbīdīta nepārtraukta sija, virs balstiem novietoti piloni, bet tie neuztver lieces balstmomentu jo balstās uz laiduma braucamās daļas. Oranžās vantis savērptas bez vajadzības. Tradicionāli vanšu tiltiem balstus savieno ar piloniem, tie darbojas kā vienots konstruktīvs un slodzi nesošs elements - ja laidumos parādās lieces spēki, pilons tos uzņem un slodzes uzņemšanā piedalās arī vantis. Kā piemērs jāpiemin mūsu pašu Vanšu tilts, kuram pilons sasaistīts vienotā konstruktīvā elementā ar balstu.
Dienvidu tilta slogošanas rezultātā izveidojušās plaisas šobrīd nav bīstamas, taču dēļ to izveides ir grūti prognozēt betona pārseguma plāksnes mūžu.
Dienvidu tilts nav vienīgais piemērs, kad skaistuma un estētikas vārdā tiek radīts tilta siluets un domāts tikai par mākslu mākslai. Vienu no tādiem radījis arī pasaulē zināmais spāņu arhitekts Santjago Kalatrava, izvēloties arhitektonisko risinājumu tiltam Valensijā, koncepciju argumentējot ar domu - es esmu spānis un vēlos, lai tilts atgādinātu ģitāru. Konstruktīvā nejēdzība izpaužas slīpi novietotajā pilonā un balstā, kas noteikti nav bijis ne lētākais, ne racionālākais risinājums. Tilta būvniecību akceptēja un finansēja pašvaldība, plānojot piesaistīt pilsētai vairāk tūristu un palielināt naudas apriti. Varbūt tūristiem patīk, bet inženieri nevērtē šo tiltu kā labu piemēru. Lielākā kļūda tiltu būvniecībā ir konfrontēt estētiku un lietderību.
Labas prakses piemēri vanšu tiltu būvniecībā ir slavenais Zelta vārtu tilts pāri San-Francisko līcim, tilts pāri Bosfora šaurumam Stambulā, savienojot abas pilsētas daļas. Šiem objektiem augstu novērtējama arhitektoniskā izteiksmība un konstruktīvais risinājums. Gribētos citēt Brazīlijā dzimušā vācu izcelsmes arhitektu Oskaru Nīmeijeru, kurš ieguvis inženiera un arhitekta izglītību: "Tas, kas pareizi funkcionē, arī labi izskatās." Fundamentāla un vienkārša patiesība, kuru apliecina, piemēram, tādas nozares kā lidmašīnu un kuģu būve. Lidmašīnu silueti ir estētiski un pievilcīgi, taču visām detaļām ir izteikti funkcionāla nozīme – nav nekā lieka ar vienīgo uzdevumu labi izskatīties. Tas pats jāsaka par buriniekiem, kuģiem, jahtām. Lietderīgās lietas vienmēr arī izskatās skaisti – perfekti funkcionē un ir tīkamas vizuāli."