SprayJet piedāvā "divi vienā" produktīvai un kvalitatīvai asfalta ieklāšanai
Asfalta seguma ieklāšanā svarīga augsta kvalitāte un darba ražīgums, tāpēc pieprasītākas ir iekārtas, kas apvieno vairākas funkcijas. Pazīstamā Vācijas ražotāja Vögele asfalta ieklājējs SUPER 1800-2 SprayJet piedāvā iespēju izsmidzināt bitumena emulsiju tieši pirms nelielu asfalta kārtu ieklāšanas vai standarta ieklāšanas darbiem uz pamata kārtas un līdztekus nodrošina tālāku asfalta uzklāšanu.
Bitumena emulsiju izmanto kā saistvielu autoceļu būvēšanā un remontā. Pirms asfalta uzklāšanas ceļu būves uzņēmumi emulsijas izsmidzināšanai lielākoties izmanto atsevišķu tehnikas vienību – asfalta gudrinatoru, ko uzstāda uz automašīnas šasijas, ievieto kravas nodalījumā vai piestiprina uz atsevišķas piekabes. Kad gudrinators savu darbu pabeidzis, uz ceļa dodas asfalta ieklājējs. Tas nozīmē, ka procesā iesaistītas divas atsevišķas iekārtas, katra ar savu tehnoloģiju, parametriem un papildu ekspluatācijas izmaksām. Nodrošinot vairākas funkcijas vienā ierīcē, tiek samazinātas gan izmaksas, gan nodrošināta augstāka kvalitāte un panākta ātrāka darbu izpilde. Tieši tāds arī bija Vögele mērķis, izstrādājot SUPER 1800-2 SprayJet, kas izmanto tā dēvēto "karsts uz karsta" jeb DSH-V metodi. Kā norāda ražotājs, šīs metodes potenciāls ir ļoti augsts un tiek strādāts pie arvien tālākas tās attīstīšanas un pilnveidošanas.
Metodes "karsts uz karsta" priekšrocības
Pateicoties asfalta maisījuma sastāvam, tā tekstūra ir smalkāka un sīkāk sašķirota nekā standarta asfaltam. Tas uzlabo seguma bremzēšanas īpašības un samazina trokšņu līmeni. Lai arī troksnis netiek samazināts līdz tādam līmenim kā tas ir uzklājot poraino asfaltu, tas ir mazāks nekā strādājot ar standarta blīvuma asfaltu. Izstrādājot šo tehnoloģiju, sākotnējā uzmanība tika vērsta uz slīdamības mazināšanu, un troksnim bija otršķirīga loma, taču šobrīd tieši trokšņu līmeņa samazināšana ir kļuvusi par prioritāti. DSH-V metode pielietojama tur, kur nepieciešams izveidot ceļus ar iespējami mazāku trokšņu līmeni. Kā zināms, labākie rādītāji šajā ziņā ir porainā asfalta segumiem, taču DSH-V metode noderēs tur, kur nepieciešams izveidot asfalta klājumu ilgstoši samazinātam troksnim, neveicot būtiskas strukturālas pārmaiņas ceļa uzbūvē. Pateicoties šai iespējai, DSH-V metode izmantojama ne tikai iekšpilsētu ceļiem ar intensīvu satiksmes noslogojumu, bet arī dzīvojamos rajonos, uz valsts ceļiem un pat automaģistrālēm. Turklāt šo metodi ar labiem panākumiem var izmantot gan jaunu ceļu izbūvē, gan esošā seguma rekonstrukcijā.
Vēl viena būtiska priekšrocība ir asfalta ieklāšanas ātrums, kas notiek 3 līdz 5 reizes ātrāk, salīdzinot ar tradicionālajām tehnoloģijām. Arī personāla apmācība darbam ar SprayJet iekārtu ir vienkārša un ātri apgūstama.
Izmanto atšķirīgu emulsiju
Strādājot ar SUPER 1800-2 SprayJet tiek izmantota atšķirīga bitumena emulsija C67BP5-DSH-V, kas satur 67% bituma un 33% ūdens. Tai ir ļoti laba viskozitāte, salīdzinot ar augstākas koncentrācijas emulsiju, kas satur 70% bituma. Vienlaikus tā ir vairāk plūstoša, vieglāk apstrādājama un izsmidzināma un tādēļ "stabilāka" par 60% bitumena emulsiju. Ražotājs uzsver, ka šajā gadījumā pat dažiem procentiem ir nozīme pie labāku īpašību iegūšanas. Šī bitumena emulsija kā saistvielu izmanto polimēru modificētu bitumu, kas uzlabo elastību un saķeri.
Uzklāšanas tehnoloģija
Izmantojot bitumena emulsiju C67BP5-DSH-V, vispirms tiek izsmidzināts liels daudzums emulsijas, aptuveni trīs reizes vairāk nekā parasti, kad veido asfalta seguma kārtas. Tas nozīmē, ka no apstrādātās virsmas iztvaiko aptuveni 2 ½ reizes lielāks ūdens daudzums. Šādā gadījumā nav arī pārtraukuma starp smidzināšanas posmu un asfalta kārtas uzklāšanu, jo karstais asfalts tiek klāts uzreiz pēc izsmidzināšanas. Kombinācijā ar poraino sastāvu, karstā asfalta radītā enerģija izraisa strauju ūdens iztvaikošanu gaisā. Tikai neliels mitruma daudzums var aizplūst kādos tukšumos, kas atrodas zemākajās asfalta kārtās. Gatavajam klājumam nav nepieciešams ilgs dzesēšanas laiks, jau drīz tā virsma ir droši ekspluatējama.
SprayJet ieguvumi
Ar SprayJet aprīkotais ieklājējs 1800-2 ir teicami pielāgots darbam Latvijas apstākļos. Izsmidzināšanas sistēma ir iebūvēta ieklājēja konstrukcijā un katra izsmidzinātāj atvere ir atsevišķi kontrolējama. Atveres tiek atvērtas un aizvērtas ar īpašu elektropneimatiski darbināmu aizvaru. Automātisku izsmidzināšanu noteiktā apjomā nodrošina konstants izsmidzināmās emulsijas izplatības laukums pat tad, ja ieklāšanas platums tiek mainīts. Tai pašā laikā izsmidzināšanas rādiusu var mainīt pēc vajadzības. Maksimālais izsmidzināšanas platums ir 6m, izsmidzināšanas apjoms - 0,2 to 1,6 kg/m², kārtas biezums – 2cm, kapacitāte 2000 vai 7000 litru, kopējais iekraušanas tilpums 20,8 tonnas.
Vairāk informācijas:
http://www.voegele.info/en/produkte/superserie/super_specialclass/super18002sprayjet/index.html
http://www.voegele.info/en/aktuelles/praxisreports/schnellundlandstrassen/super18002mitsprayjetmodulsaniertschnellundkostengnstig.html
http://www.voegele.info/en/technologien/anwendungstechnik/interview_mit_volker_schaefer.html