Starpinstitūciju saskaņošanai nodots Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums
Lai nodrošinātu Būvniecības valsts kontroles biroja darba uzsākšanu ar šā gada 1.oktobri, Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi Būvniecības valsts kontroles biroja nolikuma projektu (turpmāk - Nolikums) un š.g. 21.augustā iesniedza to starpinstitūciju saskaņošanai.
Saskaņā ar jauno Būvniecības likumu, lai uzlabotu valsts kontroli un uzraudzību pār būvniecības procesu tiek veidots Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – Birojs). Birojs īstenos profesionālu uzraudzību pār sabiedriski nozīmīgu ēku būvniecības procesu un tā nodošanu ekspluatācijā, pārliecinoties ne vien par dokumentu pareizību, bet arī par darbu izpildes kvalitāti un ēkas drošību ekspluatācijā.
Biroja izveide nodrošinās plānveidīgu būvju būvniecības un ekspluatācijas kontroli, kā arī neatkarīgu vērtējumu, vienlaikus ļaujot pašvaldībai efektīvāk nodrošināt tās realizēto uzraudzību pār būvniecības procesu citos būvniecības objektos tās teritorijā.
Birojs veiks arī ekspluatācijā nodotu būvju apsekojumus. Pašlaik šādu ēku drošuma jautājums ir tikai īpašnieku ziņā, tomēr pastāv riski, ka būves var ekspluatācijas laikā kļūt nedrošas.
Biroja uzdevums ir:
1) nodrošināt būvdarbu valsts kontroli, veicot šādu būvju būvdarbu kontroli un pieņemšanu ekspluatācijā:
· tādu jaunu publisku ēku būvniecību un pārbūvi, kurās paredzēts vienlaikus uzturēties vairāk nekā 100 cilvēkiem (turpmāk - publiska ēka),
· būves, kuru paredzētajai būvniecībai atbilstoši likuma "Par ietekmes uz vidi novērtēšanu" 4.panta pirmās daļas 1.punktam piemērota ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra,
· jaunas būves vai esošu būvju pārbūves, kuru ieceres iesniedzējs ir pašvaldība, ja publisku būvdarbu līguma līgumcena ir 1,5 miljoni eiro vai lielāka;
2) nodrošināt publisku ēku ekspluatācijas uzraudzību;
3) nodrošināt būvniecības informācijas sistēmā iekļautās informācijas pieejamību;
4) informēt kompetences pārbaudes iestādes par būvspeciālistu profesionālās darbības pārkāpumiem;
5) nodrošināt metodisku palīdzību savas kompetences jautājumos;
6) organizēt būvniecības procesā iesaistīto uzraudzības un kontroles iestāžu un nevalstisko organizāciju sadarbību, lai veicinātu būvspeciālistu profesionālās kompetences paaugstināšanu;
7) izskatīt iesniegumus un sūdzības par būtiskiem normatīvo aktu pārkāpumiem būvniecības procesā vai arī gadījumos, kad būve ir radījusi vai var radīt bīstamību vai būtisku kaitējumu personu dzīvībai, veselībai, īpašumam vai videi.
Papildus Birojam noteiktas tādas būtiskas funkcijas kā:
1)Būvspeciālistu kompetences novērtēšana un patstāvīgas prakses uzraudzība;
2)Būvprojektu un būvju ekspertīzes organizēšana gadījumos, kad būvniecības pasūtītājs ir publisko tiesību juridiskā persona vai tās institūcija, un strīdus gadījumos starp būvniecības procesa dalībniekiem, kad nepieciešams neatkarīgas būvprojekta vai būves ekspertīzes atzinums.
Birojam noteikto funkciju izpildes uzsākšana paredzēta pakāpeniski laika posmā līdz 2016.gadam. Publisku ēku ekspluatācijas uzraudzību Birojs uzsāks ar 2015.gada 1.janvāri, būvdarbu uzraudzību un būvju pieņemšanu ekspluatācijā ar 2015.gada 1.jūliju, bet būvspeciālistu kompetences novērtēšanu būvekspertīzes specialitātē ar 2016.gada 1.janvāri.
Nolikumā ir noteiktas Biroja funkcijas, uzdevumi un kompetence, Biroja amatpersonu struktūra , kā arī ar Biroja darbības tiesiskuma nodrošināšanas un pārskatu sniegšanas jautājumi. Nolikums paredz, ka Biroja finansējumu veido dotācija no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī pašu ieņēmumi.
Detalizētāk iepazīties ar Būvniecības valsts kontroles biroja nolikuma projektu var Ministru kabineta tīmekļa vietnē: http://www.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40331563