Tirdzniecības centriem tiek pievienota arhitektoniskā vērtība
Lielveikalu būvniecība pie mums pēdējos gados notiek viļņveidīgi. Pēdējais pamanāmākais vilnis bija 2006. gada augustā.
Foto: Tirdzniecības centriem tiek pievienota arhitektoniskā vērtība; autors: Tirdzniecības centriem tiek pievienota arhitektoniskā vērtībaLielveikalu būvniecība pie mums pēdējos gados notiek viļņveidīgi. Pēdējais pamanāmākais vilnis bija 2006. gada augustā. Ar trijiem tolaik atklātiem tirdzniecības centriem komercplatība tirgū palielinājās par gandrīz 70 tūkstošiem kvadrātmetru ("Zoom"- 7500 kvadrātmetri, "Azur"- 30 tūkstoši kvadrātmetru un "Centrs" 32 tūkstoši kvadrātmetru).
Par tirdzniecības centru "Zoom" sabiedrībā runāja samērā maz, savukārt par abām minētajām galerijām gan mediji, gan iedzīvotāji diskutēja plaši un atklāšanas bija visnotaļ vērienīgas. Arī arhitektoniski abas galerijas var lepoties ar oriģinālu dizainu, neparastu arhitektonisko risinājumu un grezniem interjeriem. Būvnieki lepojas ne tikai ar pašu namu kvalitāti, bet arī labiekārtotu apkārtējo teritoriju, kas palielina tās vērtību. Pasūtītāji, šķiet, sapratuši, ka šobrīd pircējus vairs nevar piesaistīt ar veikalu skaitu vien, laikā, kad tirdzniecības centri ir vai katrā pilsētas mikrorajonā, kā savdabīgs pievilināšanas veids kalpo arī ēkas arhitektūra un interesants iekštelpu risinājums. Abu galeriju būvniecībā un interjerā izmantoti kvalitatīvi un dārgi materiāli, kas apvienojušies vienotā idejā.
Arī vārda "galerija" lietojums tirdzniecības vietu apzīmēšanā ir viens no veidiem, kā īpašnieki cenšas panākt vietas labāku skanējumu. Jo saskaņā ar "Latio" informāciju ("LATVIJAS TIRDZNIECĪBAS CENTRU KLASIFIKĀCIJA UN APSKATS"), klasiskā izpratnē galerija ir nelielu mērogu tirdzniecības zona kādā citas nozīmes objektā (piemēram, lielā viesnīcā, kā galerijas "Reval Hotel Latvija" vai "Hotel de Rome" telpās, konferenču centrā vai lidostā) vai tirdzniecības zona, kas savieno, piemēram, divas nozīmīgas tikai gājējiem atvēlētas ielas. Klasisks piemērs šādam risinājumam ir slavenās Burlingtona arkādes Londonā.
Šim skaidrojumam atbilst arī Galerija "Centrs", bet Galerijai "Azur" galerijas apzīmējums piešķir vien labskanību.
Savukārt no tirdzniecības viedokļa- jaunajos centros ienākuši vairāki līdz šim nepazīstami zīmoli. Speciālisti gan apgalvo, ka lielākoties liela daļa veikalu ir vieni un tie paši visos lielākajos tirdzniecības centros, līdz ar to tirdzniecības centri pilda lokālu funkciju- iedzīvotāji dodas uz sev tuvāko vai pa ceļam esošo iepirkšanās vietu.
Saskaņā ar nekustamo īpašumu kompānijas "Latio" nekustamā īpašuma 2006. gada novembra apskatu, daudzi uzņēmumi dod priekšroku tirdzniecības platību pirkšanai, nevis nomai. Tas izskaidrojams gan ar augstajām nomas maksām un to kāpumu, gan arī ar to, ka pastāv klientu kategorija, kas iegādājas tirdzniecības platības kā investīciju objektus.
Aktīvajā centrā un Vecrīgā novērots salīdzinoši mazs tirdzniecības platību piedāvājums. Nomas piedāvājuma cenas Rīgas aktīvajā centrā turpina pieaugt, sasniedzot EUR 70/m² telpu platībām līdz 50 m². Pārdošanas piedāvājuma cenas vidēji sasniedz EUR 3500/m². Pieprasījums joprojām pārsniedz piedāvājumu gan tirdzniecības platību iegādei, gan nomai.