building.lv skaitļos

Lietotāji online54
Aktīvie uzņēmumi1672
Nozares raksti32871
Tirgus problēmas : building.lv - par būvniecību Latvijā

Tirgus problēmas

Tirgus problēmas

Tirgus problēmas ir tēma, par kuru tirgus dalībnieki runā nelabprāt, sķiet rūpīgi tiek apdomāts katrs izteiktais vārds, baidoties, ka nepasaka par daudz. Tas jau ir viens no rādītājiem, ka pastāv būtiskas problēmas, kas traucē veiksmīgai attīstībai.

autors: Tirgus problēmas
Foto: Tirgus problēmas; autors: Tirgus problēmas
Tirgus problēmas ir tēma, par kuru tirgus dalībnieki runā nelabprāt, sķiet rūpīgi tiek apdomāts katrs izteiktais vārds, baidoties, ka nepasaka par daudz. Tas jau ir viens no rādītājiem, ka pastāv būtiskas problēmas, kas traucē veiksmīgai attīstībai.

Uzņēmumu vadītāji ir satraukti par tendenci "nosist" cenas. Tā ir aizgājusi jau krietni par tālu. Ir skaidrs, ka uzņēmumiem, kuri strādā oficiāli, maksājot visus valstī noteiktos nodokļus un normālas algas darbiniekiem ar grūtībām konkurē ar "melnajām" brigādēm, kuras par visām varītēm cenšas iegūt jaunus objektus. Līdz ar to klienti, kas priekā berzē rokas par iespēju ļoti lēti izveidot apkures sistēmas, iespējams, tuvākajā laikā mainīs savas domas, jo teiciens "skopais maksā divreiz" praksē ir pārbaudīts vairākkārt. Ja cena ir zema, uz kaut ko ir ietaupīts, vizbiežāk uzņēmumi ietaupa uz kvalitātes rēķina.

Pircēju tendenci izvēlēties apkures sistēmas pēc to cenām ir novērojuši gandrīz visu aptaujāto uzņēmumu pārstāvji. Pamanīts, ka sabiedrisko ēku saimnieki, kas vēlāk maksu par apkuri iekasē no īrniekiem, par ekspluatācijas un remontu izmaksām neuztraucas, jo tas vienkārši pieskaita īrnieku ikmēneša rēķinam. Muļķīgi, bet būvniecības laikā galvenais kritērijs ir cena.

Normunds Grīnbergs ("Eva- Serviss") uzskata, ka galvenais, uz ko ekonomē uzņēmumi ir darbaspēks. Darbiniekiem tiek maksātas neadekvāti zemas algas, līdz ar to nav motivācijas strādāt labi un kvalitatīvi. Grīnberga kungs uzskata, ka par cenu nosišanas problēmu pašlaik tiek pārāk maz runāts un domāts. Uzņēmēji tam nepievērš pienācīgu uzmanību. Uzņēmums "Eva- Serviss" šajā ziņā necenšas sekot citiem uzņēmumiem- darbinieki un darba kvalitāte uzņēmumā ir labā līmenī. Normunds Grīnbergs stāsta: "Mūsu uzņēmumā ir izveidota strādnieku kvalifikācijas novērtēšanas sistēma. Katram darbiniekam ir piešķirta viņa zināšanām, pieredzei un prasmei atbilstoša kategorija. Regulāri rīkojam apmācības, dodam iespēju apgūt teorētiskās un praktiskās iemaņas un rezultātā paši viņus novērtējam." Līdz ar to uzņēmumam ir grūti iekļauties lēto cenu rāmīšos. Kvalitāte maksā naudu.

Firma "Ternif" nodarbojas ar apkures katlu tirdzniecību. Arī viņi ir novērojuši tendenci izvēlēties lētāko. Protams, viss ir atkarīgs no katra klientu zināšanu līmeņa un attieksmes. Edgars Strolis saka: "Konkurence ir milzīga, izjūtam to katru dienu. Mēs neveicam nekādas speciālas aktivitātes, lai cīnītos ar konkurentiem, jo izvēli izdara patērētājs. Pēdējā laikā ir vērojama tendence, ka ikviens meklē lētākos apkures iekārtu un sistēmu uzstādīšanas variantus. Gribētos vērst pasūtītāju uzmanību- kvalitātes un garantijas ir līdzvērtīgas cenai. Nenovēlu, lai cilveki par to pārlieicnās praksē. Musu uzņēmums piedāvā iekārtas par vidējām cenām- produktu klāstā ir gan ekonomisko cenu grupa, gan arī izsmalcināta apkures tehnika par salīdzinoši augstāku cenu.

Juris Baklāns ("Vība") uzskata, ka cenu cenu nosišanā un līdz ar to tirgus traumēšanā vainojami ģenerāluzņēmēji un "melnās" brigādes. Arī viņš domā, ka visbiežāk tas notiek uz darbaspēka rēķina. Viņš vērtē, ka materiāli tirgū ir labi un kvalitatīvi (vismaz lielākoties). Uz jautājumu, kas ir uzņēmuma "Vība" priekšrocības, ar ko tas konkurē citu vidū, Baklāna kungs atbild, ka "Vība" necenšas par visām varītēm iesaistīties konkurences cīņās, priekšroka tiek dota sadarbībai. Pēdējā laikā lielu pircēju uzmanību ir piesaistījuši piedāvātie dizaina radiatori, kas ienes interesantu akcentu dažādās telpās.

Rietumu valstīs jau šobrīd strādā pie jaunu apkures iekārtu veidošanas. Tās būs ērti, ātri un vienkārši montējamas un apkalpojamas, lai montāžā būtu jāpiesaista iespējami maz darbaspēka. Diemžēl pie mums darbaspēks nav tik lielā cieņā un netiek tā novērtēts. Pie mums tas ir veids, kā ekonomēt. Ir jāmainās valsts un cilvēku izpratnei, lai situāciju vērstu uz labu. Ir jāmainās nodokļu politikai.

Pavisam citas problēmas akcentē firmas "Divine Heat Company" direktors Stefans Vestbergs. Viņš atzīst, ka siltumsūkņu tirdzniecības jomā Latvijā konkurence nav liela. Viņš par gribētu, lai konkurence būtu lielāka. Šobrīd galvenais traucēklis viņa uzņēmuma attīstībai ir nepietiekamā patērētāju informētība par siltumsūkņiem. Ja konkurentu būtu vairāk, katrs no tiem izvietotu produktu reklāmu medijos, cilvēki par to ātrāk uzzinātu un produkts kļūtu pieprasītāks. "Daudzās citās valstīs ir Siltumsūkņu biedrības, iespējams, tāda varētu būt arī Latvijā," prāto Stefans Vestbergs. Siltumsūkņi ir sākotnēji dārgs produkts, ko nemaz nevar salīdzināt ar malkas vai gāzes apkuri. Siltumsūkņus novērtēs cilvēki, kas mīl komfortu un atbalsta ekoloģiskumu. Bez tam- siltumsūkņu sistēmas ir lētākas ekspluatacijā, tapēc ar laiku tās tik un tā atmaksājas.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.