Vai K.Valdemāra jaunais posms Rēzeknē atbilst likumdošanas prasībām?
Rēzeknieši interesējas par K.Valdemāra ielas jauno posmu, par to, vai šī posma tehniskais projekts bija saskaņots Vides pārvaldē, vai tehniskais projekts paredzēja ceļa būvniecību tuvāk, kā 10 metrus gar upes krastu un vai ceļš tika uzbūvēts stingri saskaņā ar tehnisko projektu, jeb būvniecības gaitā tika veiktas atkāpes no tā.
Rēzeknes pilsētas domes Būvvalde skaidro, ka būvniecību reglamentējošā likumdošana neparedz būvprojektu saskaņošanu iestādēs, kas izdevušas tehniskos noteikumus, jāsaskaņo tikai atkāpes no tehnisko noteikumu prasībām.
Būvprojekts neparedzēja apbūvi tuvāk par 10 metriem, lai gan, ņemot vērā šobrīd padziļināti izanalizētās likumdošanas prasības un tehnisko noteikumu saturu, drīkstēja arī paredzēt: ar to nebūtu pārkāptas ne likuma normas, ne tehnisko noteikumu prasības. Aizsargjoslu likums nosaka, ka 10 metrus platā joslā aizliegts būvēt jebkādas ēkas un būves, paredzot virkni izņēmuma gadījumu, tai skaitā kā izņēmums ir minēts transporta tīklu būvniecība. Kā paskaidroja Rēzeknes pilsētas domes Būvvalde, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs R.Vējonis ir piekritis, ka transporta tīkli ir ielas un ceļi.
Ņemot vērā šo piekrišanu, norma faktiski ir lasāma šādi; "10 metrus platā joslā aizliegts būvēt jebkādas būves, izņemot ielas un ceļus". Domes ieskatā tas pārvērš tiesību normā noteikto aizliegumu par Vides ministrijas ierēdņu noteikto aizliegumu – nevis pārmetot likuma prasību neievērošanu, bet būtībā tikai institūcijas prasību neievērošanu. Tiesa gan, izsakot šādus pārmetumus, tiek aizmirstas divas lietas – tehniskie noteikumi var balstīties tikai un vienīgi uz likuma normām, nevis to patvaļīgu interpretāciju un Rēzeknes reģionālās vides pārvaldes tehniskie noteikumi nemaz nesaturēja tiešu aizliegumu būvēt 10 m joslā, bet tikai atgādināja, ka jāievēro likuma normu prasības.
Ticamākais skaidrojums pašreizējai situācijai un pašreizējai Rēzeknes reģionālās vides pārvaldes nostājai ir tāds, ka vēl labu laiku pēc 2008. gadā veiktajiem Aizsargjoslu likuma grozījumiem, Valsts vides dienests pēc inerces turpināja (un Rēzeknē acīmredzot turpina vēl joprojām) pieprasīt tāda likuma ievērošanu, kurš nav spēkā vairāk nekā 3 gadus.
K.Valdemāra ielas jaunā posma tehniskais projekts ir mainīts, bet domājams, ka neviens projekts, ieskaitot pavisam nenozīmīgus, nav uzbūvēts 100% saskaņā ar projekta prasībām. Izmaiņu fiksēšanas un saskaņošanas procedūru apraksta gan Latvijas likumdošana, gan par ES līdzekļiem finansētu projektu gadījumā – attiecīgā finansējuma avota noteikumi, paredzot arī pastiprinātas kontroles procedūras. Taču konkrēti Domes un Rēzeknes reģionālās vides pārvaldes strīdus vietā projekts nav ticis mainīts, tuvinot ielu upei. Izmaiņas strīdus posmā noteica konstruktīvus risinājumus, lai novērstu izskalotās upes gultnes tālāku izskalošanos un tālāku augsnes eroziju.
Atgādināsim, ka pirms ielas pieņemšanas ekspluatācijā Rēzeknes pilsētas domes Būvvalde vērsās Rēzeknes reģionālajā vides pārvaldē, kas nav devusi pozitīvu atzinumu, norādot uz Aizsargjoslas likuma normu neievērošanu. Proti, pārmetot pašvaldībai to, ka iela izbūvēta pārāk tuvu upei. Savukārt pašvaldība ir pārliecināta, ka likumā noteiktais izņēmums ļauj aizsargjoslas teritorijā izbūvēt transporta un sakaru tīklus, kā tas ir šajā gadījumā. Līdz ar to Rēzeknē kavējas K.Valdemāra ielas jaunā posma pieņemšana ekspluatācijā.