Vai Latvijas ceļi ir gatavi ziemai?
Mūsu senči ticēja, ka pēc laika apstākļiem Mārtiņdienā, var prognozēt kāda būs ziema
Foto: Vai Latvijas ceļi ir gatavi ziemai?; autors: Vai Latvijas ceļi ir gatavi ziemai?Vai Latvijas ceļi ir gatavi ziemai?
Mūsu senči ticēja, ka pēc laika apstākļiem Mārtiņdienā, var prognozēt kāda būs ziema. Ja Mārtiņdienā ir sals, gaidāma barga ziema, bet, ja diena ir silta, tad ziema būšot silta un mīksta. Pēc šī ticējuma vadoties, ziema šogad solās būt saudzīga, taču sinoptiķi sniedz pretēju informāciju, prognozējot aukstu laiku un daudz sniega.
Lai gan ziema līdz mums vēl nav nonākusi, zinot tās spēju atnākt nemanītai, mēs nolēmām uzzināt vai mūsu ceļi ir tai gatavi.
Kas atbild par mūsu ceļiem?
Valsts autoceļu pārvaldīšanu veic valsts akciju sabiedrība "Latvijas valsts ceļi", viens no tās uzdevumiem ir organizēt iepirkumu valsts vajadzībām autoceļu nozarē un kontrolēt veikto darbi izpildi. Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbi, tajā skaitā ceļu tīrīšana un kaisīšana, pamatojoties uz 2002.gada maijā rīkotā atklātā konkursa rezultātiem ir deleģēti četrām valsts akciju sabiedrībām: Centrālā reģiona ceļi, Kurzemes ceļi, Latgales ceļi, Vidzemes ceļi. Ziemas dienesti dara visu iespējamo, lai ceļi būtu uzturēti vislabākajā kārtībā. Kopumā ziemas dienesta aprūpē ir 20 308 km valsts autoceļu.
Kā autoceļi tiek iedalīti?
Autoceļi ir sadalīti klasēs atkarībā no to klasifikācijas, satiksmes intensitātes un seguma, kā arī pieejamā finansējuma un autoceļa ekonomiskās un sociālās nozīmes. (ceļi tiek iedalīti A, A1, B, C, D klases ceļos)
Foto: Vai Latvijas ceļi ir gatavi ziemai?; autors: Vai Latvijas ceļi ir gatavi ziemai?Cik daudz naudas tiem tiek tērēti?
Valsts autoceļu uzturēšanai 2005./2006. gada ziemas sezonā plānoti finanšu līdzekļi 14,15miljona latu apmērā, tai skaitā ziemas dienesta darbiem –11,5 miljoni latu. Darbu veikšanai izmantos 177 autogreiderus, 117 ekskavatorus, 196 traktorus, 32 buldozerus un 215 automobiļus. Ceļu kaisīšanai sagatavoti 50 110 kubikmetri smilts un sāls maisījums un 13 277 tonnas sāls.
Pretslīdes materiāli un pasākumi ziemas laikā
Sāls – izkausē sniegu un ledu. Tas ir visbiežāk lietotais reaģents. Visefektīvāk iedarbojas temperatūrā virs –6 grādiem pēc Celsija. Tiek izmantota kopā ar smilti vai samitrinātā veidā.
Smilts – to lietojot ceļa virsma paliek raupjāka, palielinās riepu un ceļa saķere. Parasti izmanto B un C klases ceļiem, kaisot bīstamās vietas (krustojumu, līkumus, kāpumus un kritumus) vai kaisīšanu veicot kopā ar rievu veidošanu.
Rievošana – garenvirziena rievas piebrauktā sniegā novērš šķērsslīdamību. tiek pielietota ceļiem ar mazāku satiksmes intensitāti.
Visefektīvākais līdzeklis autoceļu virsmas apstrādei ir mitrā sāls. Pretstatā parastai, kas iedarbojas tikai pēc 20-30 minūtēm, tā sāk strādāt uzreiz un labāk pieķeras ceļa virsmai. Arī zudumi, ko izraisa braucoši automobiļi un vējš ir mazāki.
Cik ilgā laikā jāapkopj ceļi?
Laiku , kurā autoceļa brauktuve jāattīra no sniega, skaita no snigšanas beigām līdz brīdim, kad autoceļa brauktuve attīrīta no sniega, bet laiku, kurā autoceļa brauktuve jānokaisa ar pretslīdes materiālu un sniegā jāizveido rievas, - no apledojuma konstatēšanas brīža līdz brīdim, kad darbi izpildīti.
Kā autovadītājiem uzzināt par ceļu stāvokli?
Novembrī eksperimentālā režīmā darbu uzsāka jauna VAS "Latvijas Valsts ceļi" struktūrvienība – Satiksmes informācijas centrs. Tās uzdevums ir apkopot un izplatīt ceļu lietotājiem informāciju par braukšanas apstākļiem valsts autoceļu tīklā. Centrs strādā 24 stundas diennaktī tiešraides režīmā un tā rīcībā būs informatīva diennakts telefona līnija – tālrunis 5025555, pa kuru tiek sniegta pieejamā satiksmes informācija. Visi saistošie paziņojumi tiks ievietoti mājas lapā www.lvceli.lv
Atbildīgo komentārs
VAS "Latvijas valsts ceļi" Uzturēšanas kontroles daļas vadītājs Jānis Kastanovskis informēja, ka patreiz tiek darīti visi ceļu uzturēšanas darbi, kas jāveic rudenī. Tiek veikta ceļu apkope, sagatavošana ziemai. Ceļi tiek izlīdzināti, lai iestājoties ziemai tie neiesaltu nelīdzeni, tāpat tiek likvidētas bedres uz ceļiem un likvidēti ceļu satiksmes negadījumos izraisītie bojājumi, atjaunotas barjeras, ceļa zīmes. "Ziemai nepieciešamie ceļu kaisīšanas materiāli ir iegādāti, tehnika ir gatava, diennakts dežūras autoceļos ir uzsāktas, atliek vien gaidīt ziemu!"