Varētu pielikt punktu strīdā par Daugavas Ziemeļu tuneļa projektēšanu
Kā ziņots, strīds aizsākās 2003.gada jūnijā, kad Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) neskaidrā konkursa nolikuma dēļ aizliedza Rīgas reģiona attīstības aģentūrai (RRAA) slēgt līgumu ar konkursā uzvarējušo Vācijas kompāniju "Obermayer Planen und Beraten" ("Obermayer").
Augstākās tiesas Senāts šodien plānojis izskatīt un, iespējams, pielikt punktu strīdam par Daugavas Ziemeļu šķērsojuma jeb tuneļa projektēšanas un būvuzraudzības konkursu.
Kā ziņots, strīds aizsākās 2003.gada jūnijā, kad Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) neskaidrā konkursa nolikuma dēļ aizliedza Rīgas reģiona attīstības aģentūrai (RRAA) slēgt līgumu ar konkursā uzvarējušo Vācijas kompāniju "Obermayer Planen und Beraten" ("Obermayer").
IUB lēmums kas tika pieņemts pēc sūdzības, kuru iesniedza konkursā zaudējušais pretendents - Latvijas konsultantu firma SIA "Konsorts" kopā ar kompāniju "Tunnel Engineering Consultants" (TEC).
Vācijas firma šo lēmumu apstrīdēja tiesā. Rīgas Ziemeļu rajona tiesa 2003.gada 1.septembrī "Obermayer" sūdzību noraidīja, bet kompānija spriedumu pārsūdzēja Rīgas apgabaltiesā, kas pērn 6.oktobrī atcēla IUB sūdzību izskatīšanas komisijas lēmumu. Ar šo spriedumu savukārt nesamierinājās IUB, kas iesniedza kasācijas sūdzību Augstākajā tiesā.
Ziemeļu šķērsojuma projekta realizēšana gaita iepriekš salīdzināta ar līdzīgu projektu Vācijas pilsētā Rostokā, kur tunelis tika atklāts pagājušajā gadā. Tas tika būvēts deviņus gadus un izmaksas palielinājās divas reizes, jo nebija precīzi formulētas pasūtītāja prasības.
Tuneļa pirmās kārtas būves izmaksas iepriekš lēstas aptuveni 210 miljonu eiro (147 miljoni latu pēc pašreizējā kura) apmērā. Paredzēts, ka tuneļa garums kopā ar pievedceļiem sasniegs gandrīz astoņus kilometrus un tā būvē varētu tikt piesaistīti Eiropas Savienības līdzekļi. Pašvaldība uzskata, ka tuneļa būvei varētu izmantot līdzīgu shēmu, kāda ir Dienvidu tilta būvniecībā, kad kompānija vienojas ar finanšu institūcijām par finansējumu, bet pašvaldība noteiktā laikā būvi izpērk.
"Obermayer" konkursa uzraudzību sola veikt par aptuveni desmit miljoniem latu.
Pagājušā gada nogalē nodibinātā politiskā organizācija "Latvijas kalve", kuras "lokomotīve" gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās ir bijušais Rīgas domes Finanšu departamenta direktors Raimonds Krūmiņš, šodien pie Augstākās tiesas ēkas plkst.9 rīkos piketu, lai nepieļautu, pēc tās domām, "bezjēdzīgā pasūtījuma īstenošanu".
Ziemeļu šķērsojuma projekta darba grupas vadītājs Ints Pujāts savulaik vainoja Krūmiņu ar "Obermayer" konkurējošās firmas TEC projekta "dedzīgā atbalstīšanā". Pēc Pujāta teiktā, Krūmiņš neesot ievērojis domes Attīstības un Satiksmes departamentu negatīvos atzinumus par holandiešu projektētāju "Tebodin Consultansts & Engineers" ("Tebodin"), kas ir vieni no TEC dibinātājiem, darbu.
Pamatojoties uz "Tebodin" veikto izpēti un arī pirms tam Francijas firmas "BCEOM" īstenoto priekšizpēti, Rīgas dome nobalsoja par iegremdēta tuneļa būvniecību, taču pašvaldības amatpersonas pēc tam norādīja, ka nav izvērtēti citi varianti.
Savukārt Krūmiņš tolaik vainoja darba grupas locekļus jau gatava šķērsojuma projekta noniecināšanā un naudas šķērdēšanā.
Konkurss tika rīkots, lai izvēlētos konsultantu kompāniju, kas veiks Daugavas Ziemeļu šķērsojuma projektēšanas un būvniecības uzraudzību. Konkursā no trijām firmām - "Konsorts"/TEC, "American Construction Group" un "Obermayer" - par uzvarētāju tika atzīta pēdējā.
RRAA valdes loceklis Dans Bērtulis, kurš jau 2003.gadā paziņoja, ka "celulozes rūpnīcas nebūs un līdz ar to Ziemeļu šķērsojums ir lielākais reālais investīciju projekts Latvijā", tolaik skaidroja, ka "Tebodin" piedāvātais iegremdētā tuneļa projekts ir grūti realizējams Daugavas labajā krastā, jo tas apgrūtinās vairāku kompāniju biznesu ostā un pašvaldībai būs jāmaksā lielas kompensācijas.
Savukārt Pujāts uzsvēra, ka sadarbība ar "Tebodin" "ir pietiekami slikta, lai to neturpinātu" un neuzticētu firmai kļūt par projekta uzraudzītāju, kam būtu jāizvērtē līdzšinējais darbs pie projekta.
TEC savos argumentos IUB min, ka tās piedāvājums bijis vislētākais - salīdzinot ar "Obermayer", gandrīz par pusi mazāk. Savukārt Pujāts apgalvoja, ka minēt darba izmaksu gala summas nav bijis iespējams, kamēr pats darbs nav pabeigts. RRAA pārstāvji uzskata, ka "Konsorts"/TEC piedāvājums ir nedrošs un nākotnē varētu prasīt lielus papildu līdzekļus.
TEC piedāvājums ticis noraidīts, jo neesot piedāvāts viss, ko prasīja konkursa rīkotāji. "Konkursā, kur prasīts piegādāt automobili, TEC apsola piegādāt vien virsbūvi un riteņus," 2003.gadā ironizēja Bērtulis.
TEC ģenerāldirektors Vims Jansens tolaik noraidīja šos pārmetumus, uzsverot, ka kopš 1998.gada, kad tika uzsākts darbs pie Ziemeļu šķērsojuma projekta, tika veikti vairāk nekā 27 pētījumi un izpētes darbi, no kuriem lielāko daļu īstenoja konsultantu un inženieru uzņēmumi "COWI", "BCEOM" un "WS Atkins" sadarbībā ar vietējām firmām "Ceļuprojekts" un "Balt-Ost-Geo".
Pētījumos, kuros izpētīti un savstarpēji salīdzināti vairāki trases novietojuma varianti un šķērsojuma veidi, atzīts, ka ekonomiski visizdevīgākais ir iegremdētā tuneļa variants, uzsvēra Jansens.
IUB, izvērtējot konkursa nolikumu, saskatīja daudzas neskaidrības, kas ļauj pretendentiem tā mērķus interpretēt dažādi. Konkursa nolikums paredzēja, ka pretendentiem jāiesniedz piedāvājums par iegremdēta tuneļa projektēšanas un būvniecības uzraudzību - gan par dzelzs, gan arī par betona konstrukciju tuneli.
IUB uzskata, ka nav skaidrs konkursa darba uzdevums jeb tas, kas tad īsti būs jāveic uzvarētājam. Neesot arī skaidrs, kas izstrādās šķērsojuma vietas detālplānu un skiču projektu - konkursa uzvarētājs vai arī kāds pieaicinātais kāds arhitektu birojs. Turklāt no nolikuma maldīgi varot noprast, ka skices jau izstrādātas.
IUB arī norāda, ka RRAA nav ievērojusi likumu, jo tai kā pašvaldības budžeta līdzekļu tērētājai komisijas darbā bija jāpieaicina Rīgas domes Finanšu departamenta un Juridiskās pārvaldes pārstāvji.
Ja RRAA rīkotā konkursa rezultāti netiks anulēti, "Obermayer" būs jāizvērtē piemērotākais Daugavas Ziemeļu šķērsojuma modelis. Balstoties uz šīs firmas atzinumu, Rīgas dome pieņems lēmumu par starptautiska konkursa rīkošanu šķērsojuma projektēšanai un vēlāk būvniecībai.
Kā ziņots, strīds aizsākās 2003.gada jūnijā, kad Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) neskaidrā konkursa nolikuma dēļ aizliedza Rīgas reģiona attīstības aģentūrai (RRAA) slēgt līgumu ar konkursā uzvarējušo Vācijas kompāniju "Obermayer Planen und Beraten" ("Obermayer").
IUB lēmums kas tika pieņemts pēc sūdzības, kuru iesniedza konkursā zaudējušais pretendents - Latvijas konsultantu firma SIA "Konsorts" kopā ar kompāniju "Tunnel Engineering Consultants" (TEC).
Vācijas firma šo lēmumu apstrīdēja tiesā. Rīgas Ziemeļu rajona tiesa 2003.gada 1.septembrī "Obermayer" sūdzību noraidīja, bet kompānija spriedumu pārsūdzēja Rīgas apgabaltiesā, kas pērn 6.oktobrī atcēla IUB sūdzību izskatīšanas komisijas lēmumu. Ar šo spriedumu savukārt nesamierinājās IUB, kas iesniedza kasācijas sūdzību Augstākajā tiesā.
Ziemeļu šķērsojuma projekta realizēšana gaita iepriekš salīdzināta ar līdzīgu projektu Vācijas pilsētā Rostokā, kur tunelis tika atklāts pagājušajā gadā. Tas tika būvēts deviņus gadus un izmaksas palielinājās divas reizes, jo nebija precīzi formulētas pasūtītāja prasības.
Tuneļa pirmās kārtas būves izmaksas iepriekš lēstas aptuveni 210 miljonu eiro (147 miljoni latu pēc pašreizējā kura) apmērā. Paredzēts, ka tuneļa garums kopā ar pievedceļiem sasniegs gandrīz astoņus kilometrus un tā būvē varētu tikt piesaistīti Eiropas Savienības līdzekļi. Pašvaldība uzskata, ka tuneļa būvei varētu izmantot līdzīgu shēmu, kāda ir Dienvidu tilta būvniecībā, kad kompānija vienojas ar finanšu institūcijām par finansējumu, bet pašvaldība noteiktā laikā būvi izpērk.
"Obermayer" konkursa uzraudzību sola veikt par aptuveni desmit miljoniem latu.
Pagājušā gada nogalē nodibinātā politiskā organizācija "Latvijas kalve", kuras "lokomotīve" gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās ir bijušais Rīgas domes Finanšu departamenta direktors Raimonds Krūmiņš, šodien pie Augstākās tiesas ēkas plkst.9 rīkos piketu, lai nepieļautu, pēc tās domām, "bezjēdzīgā pasūtījuma īstenošanu".
Ziemeļu šķērsojuma projekta darba grupas vadītājs Ints Pujāts savulaik vainoja Krūmiņu ar "Obermayer" konkurējošās firmas TEC projekta "dedzīgā atbalstīšanā". Pēc Pujāta teiktā, Krūmiņš neesot ievērojis domes Attīstības un Satiksmes departamentu negatīvos atzinumus par holandiešu projektētāju "Tebodin Consultansts & Engineers" ("Tebodin"), kas ir vieni no TEC dibinātājiem, darbu.
Pamatojoties uz "Tebodin" veikto izpēti un arī pirms tam Francijas firmas "BCEOM" īstenoto priekšizpēti, Rīgas dome nobalsoja par iegremdēta tuneļa būvniecību, taču pašvaldības amatpersonas pēc tam norādīja, ka nav izvērtēti citi varianti.
Savukārt Krūmiņš tolaik vainoja darba grupas locekļus jau gatava šķērsojuma projekta noniecināšanā un naudas šķērdēšanā.
Konkurss tika rīkots, lai izvēlētos konsultantu kompāniju, kas veiks Daugavas Ziemeļu šķērsojuma projektēšanas un būvniecības uzraudzību. Konkursā no trijām firmām - "Konsorts"/TEC, "American Construction Group" un "Obermayer" - par uzvarētāju tika atzīta pēdējā.
RRAA valdes loceklis Dans Bērtulis, kurš jau 2003.gadā paziņoja, ka "celulozes rūpnīcas nebūs un līdz ar to Ziemeļu šķērsojums ir lielākais reālais investīciju projekts Latvijā", tolaik skaidroja, ka "Tebodin" piedāvātais iegremdētā tuneļa projekts ir grūti realizējams Daugavas labajā krastā, jo tas apgrūtinās vairāku kompāniju biznesu ostā un pašvaldībai būs jāmaksā lielas kompensācijas.
Savukārt Pujāts uzsvēra, ka sadarbība ar "Tebodin" "ir pietiekami slikta, lai to neturpinātu" un neuzticētu firmai kļūt par projekta uzraudzītāju, kam būtu jāizvērtē līdzšinējais darbs pie projekta.
TEC savos argumentos IUB min, ka tās piedāvājums bijis vislētākais - salīdzinot ar "Obermayer", gandrīz par pusi mazāk. Savukārt Pujāts apgalvoja, ka minēt darba izmaksu gala summas nav bijis iespējams, kamēr pats darbs nav pabeigts. RRAA pārstāvji uzskata, ka "Konsorts"/TEC piedāvājums ir nedrošs un nākotnē varētu prasīt lielus papildu līdzekļus.
TEC piedāvājums ticis noraidīts, jo neesot piedāvāts viss, ko prasīja konkursa rīkotāji. "Konkursā, kur prasīts piegādāt automobili, TEC apsola piegādāt vien virsbūvi un riteņus," 2003.gadā ironizēja Bērtulis.
TEC ģenerāldirektors Vims Jansens tolaik noraidīja šos pārmetumus, uzsverot, ka kopš 1998.gada, kad tika uzsākts darbs pie Ziemeļu šķērsojuma projekta, tika veikti vairāk nekā 27 pētījumi un izpētes darbi, no kuriem lielāko daļu īstenoja konsultantu un inženieru uzņēmumi "COWI", "BCEOM" un "WS Atkins" sadarbībā ar vietējām firmām "Ceļuprojekts" un "Balt-Ost-Geo".
Pētījumos, kuros izpētīti un savstarpēji salīdzināti vairāki trases novietojuma varianti un šķērsojuma veidi, atzīts, ka ekonomiski visizdevīgākais ir iegremdētā tuneļa variants, uzsvēra Jansens.
IUB, izvērtējot konkursa nolikumu, saskatīja daudzas neskaidrības, kas ļauj pretendentiem tā mērķus interpretēt dažādi. Konkursa nolikums paredzēja, ka pretendentiem jāiesniedz piedāvājums par iegremdēta tuneļa projektēšanas un būvniecības uzraudzību - gan par dzelzs, gan arī par betona konstrukciju tuneli.
IUB uzskata, ka nav skaidrs konkursa darba uzdevums jeb tas, kas tad īsti būs jāveic uzvarētājam. Neesot arī skaidrs, kas izstrādās šķērsojuma vietas detālplānu un skiču projektu - konkursa uzvarētājs vai arī kāds pieaicinātais kāds arhitektu birojs. Turklāt no nolikuma maldīgi varot noprast, ka skices jau izstrādātas.
IUB arī norāda, ka RRAA nav ievērojusi likumu, jo tai kā pašvaldības budžeta līdzekļu tērētājai komisijas darbā bija jāpieaicina Rīgas domes Finanšu departamenta un Juridiskās pārvaldes pārstāvji.
Ja RRAA rīkotā konkursa rezultāti netiks anulēti, "Obermayer" būs jāizvērtē piemērotākais Daugavas Ziemeļu šķērsojuma modelis. Balstoties uz šīs firmas atzinumu, Rīgas dome pieņems lēmumu par starptautiska konkursa rīkošanu šķērsojuma projektēšanai un vēlāk būvniecībai.