Vides aktīvisti joprojām protestē pret naftas termināla celtniecību Daugavgrīvā
Bolderājas - Daugavgrīvas Vides aizsardzības kluba (VAK) Daugavgrīvas iedzīvotāju iniciatīvas grupa izplatījusi kārtējo aicinājumu nepieļaut naftas produktu termināla celtniecību Daugavgrīvā, atgādinot atbildīgajām institūcijām par nesen notikušo katastrofu Spānijas piekrastē.
Bolderājas - Daugavgrīvas Vides aizsardzības kluba (VAK) Daugavgrīvas iedzīvotāju iniciatīvas grupa izplatījusi kārtējo aicinājumu nepieļaut naftas produktu termināla celtniecību Daugavgrīvā, atgādinot atbildīgajām institūcijām par nesen notikušo katastrofu Spānijas piekrastē. "Protestējam pret Ietekmes uz vidi novērtējuma biroja pieņemto lēmumu, kas tiek pasniegts kā piekāpšanās Daugavgrīvas iedzīvotāju prasībām. Iedzīvotāji ir pret naftas biznesa attīstību Rīgas jūras līcī pilnībā, un nesenie notikumi Spānijas piekrastē skaidri norāda - Rīgas jūras līci un Jūrmalu gaida tieši šāds liktenis," teikts paziņojumā.
Aktīvisti atzīmē, ka pret termināla celtniecību parakstījušies ne tikai vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju, bet arī ap 30 valstiskās un sabiedriskās organizācijas, tostarp speciālisti vides aizsardzībā un ekonomikā.
Lai gan Ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) birojs sniedzis savu pozitīvo atzinumu par Daugavgrīvas naftas produktu termināla būvniecību, vides aizstāvji uzskata, ka šis lēmums ir ne tikai pretrunā ar likumdošanas normām, bet absurds pēc būtības. Tik liela apjoma projekts nevarot neietekmēt vidi un iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
Vides aizstāvji uzskata, ka IVN biroja pieņemtais lēmums ir pretrunā ar Latvijas Satversmes 105.pantu, kurā ir teikts, ka "īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm", un 115.pantu, kurā norādīts, ka "valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu."
Šis lēmums esot pretrunā ar Rīgas domes akceptēto pilsētas attīstības plānu 1995. - 2005.gadam, kura 5.2.3.punktā teikts, ka "jebkurai saimnieciskai darbībai jārespektē vides aizsardzības prasības". "Mūsuprāt, tas ir pretrunā arī ar ilgtspējīgu valsts saimnieciskās attīstības koncepciju un veselo saprātu," norāda vides aizstāvji.
Projekts, kam dots pozitīvs ietekmes uz vidi novērtējums, neesot sabiedriski apspriests. "Darba ziņojumā" esot aprakstīts un analizēts projekts par sešiem un 10 miljoniem tonnu, ko bijis plānots būvēt uz Komētforta, bet trešais variants esot cits projekts, kam bijis jāiziet visa IVN biroja procedūra no sākuma, ietverot sabiedrisko apspriešanu.
Kā norāda vides aktīvisti, noslēguma ziņojumā termināla celtniecība esot paredzēta 17-20 metru no kāpu zonas, tātad - uz Komētforta, kas esot pretrunā ar Rīgas brīvostai zināmajām jaunatklātā kultūras pieminekļa - Komētforta robežām.
"IVN biroja atzinumā teikts, ka aizsargjoslai ap rezervuāriem ir jābūt ne mazāk kā 100 m, taču no noslēguma ziņojuma dokumentiem izriet, ka plānoti un saskaņoti ar kuģu remonta rūpnīcu tiek 60 aizsargjoslas metri," norāda vides aizstāvji.
No iepriekš teiktā varot secināt, ka IVN birojs pozitīvu atzinumu devis projektam, kas jau ieceres stadijā ir pretrunā ar likumdošanu un normatīvajiem aktiem.
"Izsakām savu protestu IVN biroja lēmumam, esam gatavi to apstrīdēt tiesā. Pieprasām Rīgas domei nepieļaut naftas termināla celtniecību Daugavgrīvā," uzsver vides aizstāvji.
Kā ziņots, IVN valsts birojs aizliedzis Daugavgrīvā, Flotes ielā 2, veidot naftas produktu terminālu ar jaudu 10 vai 6 miljonu tonnu kravu apgrozījumu gadā. IVN tomēr pieļauj, ka, ievērojot īpašus nosacījumus, Daugavgrīvā varētu būvēt naftas produktu terminālu ar maksimālo jaudu 2,5 miljonu tonnu apgrozījumu gadā.
Kā atzīst IVN, būvējot terminālu ar kravu apgrozījumu 2,5 miljoni tonnu gadā, ietekme uz vidi ir ievērojami mazāka, taču tās realizāciju ierobežo projekta neatbilstība spēkā esošajam Rīgas pilsētas attīstības plānam 1995.-2005.gadam. Patlaban izstrādātais un termināla būvniecību paredzošais Daugavgrīvas rajona detālplānojums vēl nav apstiprināts.
Termināla ar jaudu 2,5 miljoni tonnu gadā būvniecību ierobežo neatrisinātais Komētforta kā kultūras pieminekļa juridiskais statuss un tā pagaidām neapstiprinātās robežas un aizsargjoslas, kā arī aizsargjoslu noteikšana terminālam un tajā ietilpstošajiem objektiem saskaņā ar aizsargjoslu likuma prasībām, to ierakstīšana zemesgrāmatā un saimnieciskās darbības ierobežojumu izpildes nodrošināšana drošības aizsargjoslās, kuras neatrodas termināla teritorijā.
IVN valsts birojs uzsver, ka termināla ar 2,5 miljonu tonnu naftas produktu apgrozību gadā būvniecība ir pieļaujama tikai tad, ja Rīgas brīvostas Daugavgrīvas rajona detālplānojumā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks paredzēta termināla būve atbilstīgi ziņojumā ietvertajam risinājumam, normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā noteiktie Komētforta aizsardzības nosacījumi pieļaus termināla būvi plānotajās robežās un pilnībā tiks nodrošināta Aizsargjoslu likumā noteikto prasību ievērošana.
Jana Saulīte LETA
Copyright © LETA
Aktīvisti atzīmē, ka pret termināla celtniecību parakstījušies ne tikai vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju, bet arī ap 30 valstiskās un sabiedriskās organizācijas, tostarp speciālisti vides aizsardzībā un ekonomikā.
Lai gan Ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) birojs sniedzis savu pozitīvo atzinumu par Daugavgrīvas naftas produktu termināla būvniecību, vides aizstāvji uzskata, ka šis lēmums ir ne tikai pretrunā ar likumdošanas normām, bet absurds pēc būtības. Tik liela apjoma projekts nevarot neietekmēt vidi un iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
Vides aizstāvji uzskata, ka IVN biroja pieņemtais lēmums ir pretrunā ar Latvijas Satversmes 105.pantu, kurā ir teikts, ka "īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm", un 115.pantu, kurā norādīts, ka "valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu."
Šis lēmums esot pretrunā ar Rīgas domes akceptēto pilsētas attīstības plānu 1995. - 2005.gadam, kura 5.2.3.punktā teikts, ka "jebkurai saimnieciskai darbībai jārespektē vides aizsardzības prasības". "Mūsuprāt, tas ir pretrunā arī ar ilgtspējīgu valsts saimnieciskās attīstības koncepciju un veselo saprātu," norāda vides aizstāvji.
Projekts, kam dots pozitīvs ietekmes uz vidi novērtējums, neesot sabiedriski apspriests. "Darba ziņojumā" esot aprakstīts un analizēts projekts par sešiem un 10 miljoniem tonnu, ko bijis plānots būvēt uz Komētforta, bet trešais variants esot cits projekts, kam bijis jāiziet visa IVN biroja procedūra no sākuma, ietverot sabiedrisko apspriešanu.
Kā norāda vides aktīvisti, noslēguma ziņojumā termināla celtniecība esot paredzēta 17-20 metru no kāpu zonas, tātad - uz Komētforta, kas esot pretrunā ar Rīgas brīvostai zināmajām jaunatklātā kultūras pieminekļa - Komētforta robežām.
"IVN biroja atzinumā teikts, ka aizsargjoslai ap rezervuāriem ir jābūt ne mazāk kā 100 m, taču no noslēguma ziņojuma dokumentiem izriet, ka plānoti un saskaņoti ar kuģu remonta rūpnīcu tiek 60 aizsargjoslas metri," norāda vides aizstāvji.
No iepriekš teiktā varot secināt, ka IVN birojs pozitīvu atzinumu devis projektam, kas jau ieceres stadijā ir pretrunā ar likumdošanu un normatīvajiem aktiem.
"Izsakām savu protestu IVN biroja lēmumam, esam gatavi to apstrīdēt tiesā. Pieprasām Rīgas domei nepieļaut naftas termināla celtniecību Daugavgrīvā," uzsver vides aizstāvji.
Kā ziņots, IVN valsts birojs aizliedzis Daugavgrīvā, Flotes ielā 2, veidot naftas produktu terminālu ar jaudu 10 vai 6 miljonu tonnu kravu apgrozījumu gadā. IVN tomēr pieļauj, ka, ievērojot īpašus nosacījumus, Daugavgrīvā varētu būvēt naftas produktu terminālu ar maksimālo jaudu 2,5 miljonu tonnu apgrozījumu gadā.
Kā atzīst IVN, būvējot terminālu ar kravu apgrozījumu 2,5 miljoni tonnu gadā, ietekme uz vidi ir ievērojami mazāka, taču tās realizāciju ierobežo projekta neatbilstība spēkā esošajam Rīgas pilsētas attīstības plānam 1995.-2005.gadam. Patlaban izstrādātais un termināla būvniecību paredzošais Daugavgrīvas rajona detālplānojums vēl nav apstiprināts.
Termināla ar jaudu 2,5 miljoni tonnu gadā būvniecību ierobežo neatrisinātais Komētforta kā kultūras pieminekļa juridiskais statuss un tā pagaidām neapstiprinātās robežas un aizsargjoslas, kā arī aizsargjoslu noteikšana terminālam un tajā ietilpstošajiem objektiem saskaņā ar aizsargjoslu likuma prasībām, to ierakstīšana zemesgrāmatā un saimnieciskās darbības ierobežojumu izpildes nodrošināšana drošības aizsargjoslās, kuras neatrodas termināla teritorijā.
IVN valsts birojs uzsver, ka termināla ar 2,5 miljonu tonnu naftas produktu apgrozību gadā būvniecība ir pieļaujama tikai tad, ja Rīgas brīvostas Daugavgrīvas rajona detālplānojumā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks paredzēta termināla būve atbilstīgi ziņojumā ietvertajam risinājumam, normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā noteiktie Komētforta aizsardzības nosacījumi pieļaus termināla būvi plānotajās robežās un pilnībā tiks nodrošināta Aizsargjoslu likumā noteikto prasību ievērošana.
Jana Saulīte LETA
Copyright © LETA