Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc nami varētu palikt bez apkures, ir nesakārtoti īpašuma tiesību jautājumi
Foto: Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc nami varētu palikt bez apkures, ir nesakārtoti īpašuma tiesību jautājumi
Andris Sproģis- a/s "Rīgas siltums" Informācijas daļas vadītājs
Cik daudzās mājās Rīgā šogad netiks pieslēgta apkure?
Viennozīmīgi to nevar pateikt. A/S "Rīgas siltums" cer, ka namu īpašnieki atradīs risinājumu savām problēmām un namu, kas netiks pieslēgti apkures sistēmai, nebūs. Lai gan a/s "Rīgas siltums" komercdirektors Voldemārs Ilguns ir minējis, ka šādu ēku var būt ap 30, ceram, ka situācija nebūs tik slikta. Kopumā uzņēmums nodrošina apkuri ap 7500 Rīgas namiem.
Kāpēc daži nami var palikt bez apkures?
Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc nami varētu palikt bez apkures, ir nesakārtoti īpašuma tiesību jautājumi, t.i., nama īpašnieki tiesājas savā starpā, un, kamēr šie procesi nav beigušies, neviens par māju tā īsti nerūpējas vai arī nama īpašnieks, ar kuru ir noslēgts līgums par siltuma piegādi visai mājai, maksā, piemēram, tikai par to daļu, kas viņam faktiski pieder, līdz ar to neizbēgami veidojas parāds, kas noved pie pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanas.
Tāpat apkure nereti netiek nodrošināta nevis tāpēc, ka a/s "Rīgas siltums" to nevar pieslēgt parādu dēļ, bet gan tāpēc, ka nama īpašnieks nevēlas saņemt šo pakalpojumu, jo uzskata, ka iedzīvotāji par to tāpat nevarēs samaksāt un cietējs būs īpašnieks, kurš kļūs par parādnieku attiecībā pret siltuma piegādātāju.
Protams, ir arī mājas, kurām siltums netiek pieslēgts parādu dēļ, un a/s "Rīgas siltums" uzskata, ka šeit vainojama nama apsaimniekotāju neizdarība jeb neprasme strādāt ar īrniekiem. Ir vairākas dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, kas vēl pagājušajā apkures sezonā nekādi nespēja samaksāt par siltumu un vienmēr tika pieslēgtas ar novēlošanos, taču šogad jau oktobra sākumā bija nomaksājušas visus parādus. Zināmā mērā apkures jautājumu risināšana ir arī pašu iedzīvotāju rokās - tā, piemēram, pēc kooperatīva valdes pārvēlēšanas (ko veic iedzīvotāji/dzīvokļu īpašnieki un vienlaikus arī šī kooperatīva biedri) situācija strauji mainījās un parādu par siltumu vairs nebija. Jāatzīmē, ka pagājušajā apkures sezonā siltumu saņēma visi patērētāji, kas izteica šādu vēlēšanos, tiesa, atsevišķām (kādām 3 vai 4) mājām apkures sezonas uzsākšana aizkavējās līdz jaunajam gadamģ
Cik lielam jābūt parādam, lai tiktu atslēgta apkure?
Nomaksas procents nedrīkst būt zemāks par vidējo konkrētajā patēriņa grupā (patēriņa grupas - kooperatīvi, pašvaldības dzīvojamais fonds, valsts dzīvojamais fonds, privātmājas, dažādas valsts iestādes, izglītības, ārstniecības iestādes etc.). Gadījumā, ja pret kādu no konkrētās patēriņa grupas tiks piemēroti vieglāki nosacījumi nekā pret pārējiem (pieļauts, ka netiek maksāts vairākus mēnešus vai kādi citi atvieglojumi), tad visi pārējie šajā patēriņa grupā ietilpstošie var vērsties Konkurences padomē ar sūdzību un konkrētajā gadījumā a/s "Rīgas siltums" būs pārkāpis likumu. Protams, izvērtējot parāda lielumu, tiek ņemta vērā arī līdzšinējā kredītvēsture un gadījumā, ja patērētājam ir radušās īslaicīgas finansiālas grūtības, siltums uzreiz netiek atslēgts.
Patlaban vidēji 99% maksājumu par siltumu tiek saņemti laikus. Jāatgādina, ka par siltumu var norēķināties līdz pat 50 dienu laikā kopš pakalpojuma saņemšanas - jāmaksā ir līdz nākamā mēneša 20. datumam. Tomēr pirms katras iespējamās atslēgšanas patērētājs tiek rakstiski brīdināts saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību.
Kādi ir noteikumi, kas jādara, lai pieslēgtu apkuri jaunceltnē?
Principā tas viss ir atrodams www.rs.lv vai http://www.rs.lv/lv/htms/klientiem/pieslegsanas.htm
Papildus varu piebilst, ka, slēdzot ilgtermiņa siltumpiegādes līgumu (parasti 5 vai 10 gadi), a/s "Rīgas siltums" ārējos siltumtīklus izbūvē par saviem līdzekļiem, tādējādi vienīgās investīcijas, kas jauna objekta īpašniekam ir jāiegulda, ir siltummezgla iegādei. Taču arī to a/s "Rīgas siltums" var pārdot uz līzinga nosacījumiem, turklāt, pateicoties liela apjoma starptautiskiem konkursiem par siltummezglu iegādi, to cenas ir ievērojami zemākas nekā spēj piedāvāt citi uzņēmēji.
Cik maksā siltums?
Tā kā ar likumu ir noteikts, ka komunālos pakalpojumus iedzīvotājiem neapliek ar PVN, ir noteikti divi dažādi tarifi. Iedzīvotājiem siltums maksā 15,93 latus par vienu megavatstundu (MWh), pārējiem patērētājiem - 14,02 Ls par MWh (bez PVN). Šī ir piektā apkures sezona, kad tarifs iedzīvotājiem nav mainījies.
Vai ir kaut kādas atlaides kādai cilvēku grupai?
A/s "Rīgas siltums" tarifi visiem ir vienādi. Gadījumā, ja kāds nespēj tikt galā ar maksājumiem, ir iespēja vērsties Rīgas Domes sociālās palīdzības iestādēs, kas šos jautājumus risina.
Kas jādara, ja ir atslēgta apkure, bet vajadzīgs atkal to pieslēgt? Vai jāmaksā vēl kaut kāda summa par pieslēgšanu? Vai apkuri var pieslēgt atpakaļ jebkurā laikā?
Jāmaksā par apkures pieslēgšanu nav, to var pieslēgt un atslēgt kad vien vēlas. Parasti a/s "Rīgas siltums" klientiem, kas bijuši ilgstoši parādnieki, bet tomēr raduši iespēju samaksāt parādu, pieprasa priekšapmaksu viena mēneša patēriņa apjomā. Tas tiek darīts, lai apkure vēlāk parādu dēļ nebūtu jāatslēdz ziemas vidū un šo priekšapmaksu varētu novirzīt parāda dzēšanai (kā rāda pieredze, parādnieki tik ātri nelabojas). Nereti gan tiek pieprasīta tikai puse no iespējamās priekšapmaksas un otra puse jāiemaksā tikai tajā gadījumā, ja tiek nokavēts kāds no maksājumiem.
Ar ko ir vieglāk strādāt- ar pašvaldību vai privātajām mājām?
Uzņēmums ir vienādi iecietīgs pret visiem patērētājiem. Visvieglāk ir strādāt ar izglītotiem patērētājiem, kas zina siltumapgādes specifiku un kuriem tā katru reizi nav jāstāsta no jauna. Patlaban salīdzinoši zinošāki speciālisti strādā pašvaldības namu pārvaldēs.
.
Cik daudzās mājās Rīgā šogad netiks pieslēgta apkure?
Viennozīmīgi to nevar pateikt. A/S "Rīgas siltums" cer, ka namu īpašnieki atradīs risinājumu savām problēmām un namu, kas netiks pieslēgti apkures sistēmai, nebūs. Lai gan a/s "Rīgas siltums" komercdirektors Voldemārs Ilguns ir minējis, ka šādu ēku var būt ap 30, ceram, ka situācija nebūs tik slikta. Kopumā uzņēmums nodrošina apkuri ap 7500 Rīgas namiem.
Kāpēc daži nami var palikt bez apkures?
Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc nami varētu palikt bez apkures, ir nesakārtoti īpašuma tiesību jautājumi, t.i., nama īpašnieki tiesājas savā starpā, un, kamēr šie procesi nav beigušies, neviens par māju tā īsti nerūpējas vai arī nama īpašnieks, ar kuru ir noslēgts līgums par siltuma piegādi visai mājai, maksā, piemēram, tikai par to daļu, kas viņam faktiski pieder, līdz ar to neizbēgami veidojas parāds, kas noved pie pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanas.
Tāpat apkure nereti netiek nodrošināta nevis tāpēc, ka a/s "Rīgas siltums" to nevar pieslēgt parādu dēļ, bet gan tāpēc, ka nama īpašnieks nevēlas saņemt šo pakalpojumu, jo uzskata, ka iedzīvotāji par to tāpat nevarēs samaksāt un cietējs būs īpašnieks, kurš kļūs par parādnieku attiecībā pret siltuma piegādātāju.
Protams, ir arī mājas, kurām siltums netiek pieslēgts parādu dēļ, un a/s "Rīgas siltums" uzskata, ka šeit vainojama nama apsaimniekotāju neizdarība jeb neprasme strādāt ar īrniekiem. Ir vairākas dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, kas vēl pagājušajā apkures sezonā nekādi nespēja samaksāt par siltumu un vienmēr tika pieslēgtas ar novēlošanos, taču šogad jau oktobra sākumā bija nomaksājušas visus parādus. Zināmā mērā apkures jautājumu risināšana ir arī pašu iedzīvotāju rokās - tā, piemēram, pēc kooperatīva valdes pārvēlēšanas (ko veic iedzīvotāji/dzīvokļu īpašnieki un vienlaikus arī šī kooperatīva biedri) situācija strauji mainījās un parādu par siltumu vairs nebija. Jāatzīmē, ka pagājušajā apkures sezonā siltumu saņēma visi patērētāji, kas izteica šādu vēlēšanos, tiesa, atsevišķām (kādām 3 vai 4) mājām apkures sezonas uzsākšana aizkavējās līdz jaunajam gadamģ
Cik lielam jābūt parādam, lai tiktu atslēgta apkure?
Nomaksas procents nedrīkst būt zemāks par vidējo konkrētajā patēriņa grupā (patēriņa grupas - kooperatīvi, pašvaldības dzīvojamais fonds, valsts dzīvojamais fonds, privātmājas, dažādas valsts iestādes, izglītības, ārstniecības iestādes etc.). Gadījumā, ja pret kādu no konkrētās patēriņa grupas tiks piemēroti vieglāki nosacījumi nekā pret pārējiem (pieļauts, ka netiek maksāts vairākus mēnešus vai kādi citi atvieglojumi), tad visi pārējie šajā patēriņa grupā ietilpstošie var vērsties Konkurences padomē ar sūdzību un konkrētajā gadījumā a/s "Rīgas siltums" būs pārkāpis likumu. Protams, izvērtējot parāda lielumu, tiek ņemta vērā arī līdzšinējā kredītvēsture un gadījumā, ja patērētājam ir radušās īslaicīgas finansiālas grūtības, siltums uzreiz netiek atslēgts.
Patlaban vidēji 99% maksājumu par siltumu tiek saņemti laikus. Jāatgādina, ka par siltumu var norēķināties līdz pat 50 dienu laikā kopš pakalpojuma saņemšanas - jāmaksā ir līdz nākamā mēneša 20. datumam. Tomēr pirms katras iespējamās atslēgšanas patērētājs tiek rakstiski brīdināts saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību.
Kādi ir noteikumi, kas jādara, lai pieslēgtu apkuri jaunceltnē?
Principā tas viss ir atrodams www.rs.lv vai http://www.rs.lv/lv/htms/klientiem/pieslegsanas.htm
Papildus varu piebilst, ka, slēdzot ilgtermiņa siltumpiegādes līgumu (parasti 5 vai 10 gadi), a/s "Rīgas siltums" ārējos siltumtīklus izbūvē par saviem līdzekļiem, tādējādi vienīgās investīcijas, kas jauna objekta īpašniekam ir jāiegulda, ir siltummezgla iegādei. Taču arī to a/s "Rīgas siltums" var pārdot uz līzinga nosacījumiem, turklāt, pateicoties liela apjoma starptautiskiem konkursiem par siltummezglu iegādi, to cenas ir ievērojami zemākas nekā spēj piedāvāt citi uzņēmēji.
Cik maksā siltums?
Tā kā ar likumu ir noteikts, ka komunālos pakalpojumus iedzīvotājiem neapliek ar PVN, ir noteikti divi dažādi tarifi. Iedzīvotājiem siltums maksā 15,93 latus par vienu megavatstundu (MWh), pārējiem patērētājiem - 14,02 Ls par MWh (bez PVN). Šī ir piektā apkures sezona, kad tarifs iedzīvotājiem nav mainījies.
Vai ir kaut kādas atlaides kādai cilvēku grupai?
A/s "Rīgas siltums" tarifi visiem ir vienādi. Gadījumā, ja kāds nespēj tikt galā ar maksājumiem, ir iespēja vērsties Rīgas Domes sociālās palīdzības iestādēs, kas šos jautājumus risina.
Kas jādara, ja ir atslēgta apkure, bet vajadzīgs atkal to pieslēgt? Vai jāmaksā vēl kaut kāda summa par pieslēgšanu? Vai apkuri var pieslēgt atpakaļ jebkurā laikā?
Jāmaksā par apkures pieslēgšanu nav, to var pieslēgt un atslēgt kad vien vēlas. Parasti a/s "Rīgas siltums" klientiem, kas bijuši ilgstoši parādnieki, bet tomēr raduši iespēju samaksāt parādu, pieprasa priekšapmaksu viena mēneša patēriņa apjomā. Tas tiek darīts, lai apkure vēlāk parādu dēļ nebūtu jāatslēdz ziemas vidū un šo priekšapmaksu varētu novirzīt parāda dzēšanai (kā rāda pieredze, parādnieki tik ātri nelabojas). Nereti gan tiek pieprasīta tikai puse no iespējamās priekšapmaksas un otra puse jāiemaksā tikai tajā gadījumā, ja tiek nokavēts kāds no maksājumiem.
Ar ko ir vieglāk strādāt- ar pašvaldību vai privātajām mājām?
Uzņēmums ir vienādi iecietīgs pret visiem patērētājiem. Visvieglāk ir strādāt ar izglītotiem patērētājiem, kas zina siltumapgādes specifiku un kuriem tā katru reizi nav jāstāsta no jauna. Patlaban salīdzinoši zinošāki speciālisti strādā pašvaldības namu pārvaldēs.
.