Vietas tirgū vēl it kā pietiek
Šī gada prognozēs gan nodalīts ēdināšanas bizness taču vienalga tiek paredzēts iespaidīgs "60% pieaugums būvmateriālu nozarē"
Foto: Vietas tirgū vēl it kā pietiek; autors: Vietas tirgū vēl it kā pietiek
Kā jau minēts, grafikā redzamais "Nelss" atrāviens atspoguļo visu šīs kompānijas uzņēmumu, kurā bez būvmateriāliem ietilpst gan koksnes uzpirkšana un apstrāde, gan logu un durvju ražošana, gan sabiedriskā ēdināšana u.c., kopējo apgrozījumu, tādēļ nav iespējams spriest par mūs interesējošā novirziena statistiku. Šī gada prognozēs gan nodalīts ēdināšanas bizness taču vienalga tiek paredzēts iespaidīgs "60% pieaugums būvmateriālu nozarē". Jautāts par panākumu atslēgu, A. Kozlovska kungs atsmej: "Normāli strādājam! Katrs mūsu veikals katru gadu pieaudzē līdz 25%; šogad pārņēmām 2 bijušos "Polyplast" veikalus , vienu atvērām Daugavpilī un vēl viens tikko tika atvērts Valmierā." Savukārt klientu procentuālā attiecība tiek raksturota 70/30 par labu mazumtirdzniecībai. Lai gan "Nelss" par primāru uzskata mazumpircēju, tomēr "lielo klientu apgādei", jau šogad tikusi pievērsta lielāka uzmanība, un nākotnē tā tiks vēl pastiprināta.
"Tapekam" 2001. bija ļoti veiksmīgs gads, kad, pateicoties jaunām telpām un noliktavām, tātad, plašākām iespējām, tika panākts apgrozījuma lēciens no 6.13 līdz 10.06 milj. latu. V.Priedītis secina, ka šis ir savas pozīcijas nostiprināšanas gads, tomēr stabilu attīstību apliecinošs pieaugums jau patlaban ir droši prognozējams 30% apmērā. "Tapeks" ir izteikts vairumtirdzniecības uzņēmums, tādēļ runa var būt tikai par būvobjektu un veikalu apgāžu attiecību. Pagājušajā gadā ap 60% veidoja veikalu, bet pārējais - būvobjektu nodrošināšana, tomēr jau šogad tiek plānots attiecību novienādot. Kompānija strādājot ar 95% būvmateriālu veikalu, bet atlikušā daļa galvenokārt ir slikti maksājošas firmas, ar kurām attiecības pārtrauktas. Turpretī būvfirmām parasti vajadzīgs tāds materiālu klāsts, ko viena kompānija nevar nodrošināt, tāpēc to objektus apgādā vairāki tirgotāji un nav iespējams precīzi nosaukt procentuālo attiecību. "Pašreiz aktīvi pētām ārzemju un vietējo sadarbības partneru piedāvājumu, lai jau tuvākajā nākotnē saviem klientiem spētu piedāvāt vēl plašāku materiālu klāstu. Preču iegāde no viena piegādātāja mūsu klientiem ļauj ietaupīt naudu un laiku, izmantojot mūsu ļoti labi attīstīto bezmaksas preču piegāžu sistēmu tieši uz klienta objektu.", stāsta V. Priedītis.
Otrs mūsu strikts vairumtirdzniecības respondents ir "Aile", kuras klienti ir gandrīz tikai veikali. A.Strautiņa kungs gan atzina, ka dažkārt apgādājot arī būvobjektus, tomēr kompānijas kopējā apgrozījumā tas ir nenozīmīgs daudzums. "Ailei" neesot raksturīgas straujas attīstības svārstības, un arī šogad tiek prognozēts stabils pieaugums 11% apmērā.
Patlaban tiekot strādāts pie jaunizveidotā (radies pirms mēneša) sadarbības partneru tīkla ar nosaukumu "Meistars" nostiprināšanas un paplašināšanas. Tīklā patlaban iekļāvušās 27 veikali, kam gan nav juridiskas sasaistes, taču kopīgs nosaukums un mārketinga stratēģija. Jaunpienācēji esot vēlami, taču ar nosacījumiem, kam jau tagad jāatspoguļo stabilitāti un vēlmi attīstīties. Apvienības uzdevums esot aizsargāt tās dalībniekus, radot alternatīvu citu vietēju vai jo īpaši gaidāmu ārvalstu tirdzniecības ķēžu ekspansijai.
Identisku šīgada apgrozījuma attīstību nosauc "Berģu nams" un "Saimnieks serviss" pārstāvji - 5%. D.Mičulis atzīst tirgus sarežģītību un tādēļ mazāku pieauguma nekā plānots, tomēr, turpinot attīstīt tirdzniecības vietu Ķīpsalā, plāno labākus rezultātus nākošgad. Zīmīgi, ka abi uzņēmumi arī līdzīgās attiecībās norāda vairumpircējus un mazumpircējus - 70/30 "Berģu namam" un 60/40 "Saimnieks servisam". J.Kolnejs uzsver, ka paredzēts palielināt mazumtirdzniecības īpatsvaru, lai biznesa risks būtu vienmērīgāk sadalīts. Drīzumā gaidāmais veikals Pārdaugavā jau norāda uz šo virzību. Savukārt "Saimnieks serviss" arī turpmāk vairāk orientēsies uz būvobjektu apgādi.
Kopumā jāsecina, ka vismaz šis gads vēl lielas pārmaiņas būvmateriālu tirgotāju topā neienesīs. Visi aptaujātie gan uzmanīgi vērojot viens otru, tomēr vēl vitāli neizjūtot ne vecāko konkurentu, ne jaunienācēja Somijas "K-Rauta" īpašu ietekmi, lai arī šim "Kesko" grupas uzņēmuma ir lieli un tālejoši plāni. Pieminot "OBI" neveiksmes, tiek norādīts, ka realitāte bieži atšķiras no plāniem.