building.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi20058
Nozares ziņas33044
Zini savas patērētāja tiesības : building.lv - par būvniecību Latvijā

Zini savas patērētāja tiesības

Protams, gadījumā, kad esat iegādājušies elektromateriālus, kas vienkārši ir nekvalitatīvi ražoti, par ko liecina cena un speciālistu ieteikumi, patērētāja tiesībām būs mazs spēks.

Laiku pa laikam ir vērts ielūkoties interneta lapā- www.pateretaja-celvedis.lv , kur atrodami ieteikumi patērētājiem ne tikai būvniecības nozarē vien. Liela daļa problēmu tieši tur arī sākas, ka cilvēki neapzinās savas patērētāju tiesības. Patiesībā mēs neesam bezpalīdzīgi ražotāju upuri, kam nav iespēju ietekmēt. Protams, gadījumā, kad esat iegādājušies elektromateriālus, kas vienkārši ir nekvalitatīvi ražoti, par ko liecina cena un speciālistu ieteikumi, patērētāja tiesībām būs mazs spēks. Bet iespējams, kāds no tālāk minētājiem noteikumiem kādreiz noderēs!

Tirgus ekonomikas apstākļos patērētājam nav viegli un ir nepieciešamas ļoti plašas un daudzpusīgas zināšanas, lai beigu beigās izdarītu pamatotu un savām vēlmēm atbilstošu izvēli. Patērētājiem būtu jāzina, vai konkurence starp uzņēmumiem ir godīga, vai netiek lietoti negodīgi un maldinoši tirdzniecības paņēmieni. Tā kā patērētāji nav profesionāļi, viņi nevar vieni paši stāties pretī daudzām kompānijām. Šādu iemeslu dēļ lielākajā daļā pasaules valstu ir radīta likumdošana un procedūras patērētāju tiesību aizsardzībai. Pat labi attīstītas tirgus ekonomikas apstākļos ir nepieciešami pasākumi, kas aizsargātu patērētāju intereses.

Pamats patērētāju aizsardzībai ir 1985.gadā ANO pieņemtie Patērētāju aizsardzības vadošie principi. Tie nosaka patērētāju likumīgās tiesības visā pasaulē:

*patērētāju aizsardzība pret kaitējumu viņu veselībai un drošībai;

*atbalsts patērētāju ekonomiskajām interesēm un šo interešu aizsardzība;

*patērētāju iespēja izmantot attiecīgu informāciju, kas nepieciešama kompetentai izvēlei atbilstoši individuālām prasībām un vajadzībām;

*patērētāju izglītošana;

*patērētāju sūdzību efektīva izskatīšana;

*brīvība veidot patērētāju grupas vai organizācijas un piedalīties lēmumu pieņemšanas procesā.


Katram patērētājam ir tiesības:

*pilnībā realizēt savu izvēli un gribu, iegādājoties tieši tādu preci vai saņemot tieši tādu pakalpojumu, kādu patērētājs vēlas, izņemot likumā noteiktos ierobežojumus;

*uz līgumslēdzēju pušu vienlīdzības principa ievērošanu un taisnīgiem līguma noteikumiem, slēdzot līgumus ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem;

*uz līgumsaistību pienācīgu izpildīšanu;

*uz atteikuma tiesību realizēšanu, noslēgta līguma atcelšanu, noslēgta līguma nosacījumu grozīšanu vai citu likumīgo vai līgumisko tiesību izpildi;

*saņemt pilnīgu un patiesu informāciju par precēm un pakalpojumiem;

*iegādāties pienācīgas līgumam atbilstošas un drošas preces un pakalpojumus;

*uz svara un mēra pareizu noteikšanu, samaksas par pirkumu pareizu aprēķināšanu;

*uz darījuma apliecinoša dokumenta izsniegšanu.

*Ikvienam skaidrs, ka elektromateriālu tirgum ir sava specifika un šeit diezin vai varēsiet izraut no sienas ārā vadus, noņemt gaismekļus, lai pieprasītu tos apmainīt pret citiem. Par to ir jādomā laikus.

www.pateretaja-celvedis.lv brīdina, ka patērētāju tiesību aizsardzības likumdošanā nav noteikts, ka pircējs var pieprasīt pārdevējam apmainīt nopirktu preci, kura ir atbilstoša līguma noteikumiem, pret citu preci.

Tātad, ja nopirktā prece Jums neder pēc izmēra, krāsas, fasona vai citu tamlīdzīgu iemeslu dēļ, bet tai nav defektu vai bojājumu, Jūs nevarat pieprasīt no pārdevēja to apmainīt pret citu preci. Preces apmaiņa šajā gadījumā ir atkarīga tikai no pārdevēja pretimnākšanas un labas gribas.

Tomēr daudzi pārdevēji izrāda izpratni un brīvprātīgi Jums piedāvā preces apmaiņas iespējas. Par šādu iespēju pārdevēji var Jūs informēt rakstveidā, izliekot veikalā vai tirdzniecības vietā paziņojumu, piem., "Preces apmaina nedēļas laikā". Tas gan neparedz nopirktās preces apmaiņu pret ieguldīto naudu.

Taču naudas atmaksāšanu tāpat kā preces apmaiņu Jūs nevarat pieprasīt, ja prece atbilst līguma noteikumiem un Jums vienkārši nepatīk. Tāpēc ir vērts par iegādājamo preču kvalitāti un atbilstību Jūsu iecerēm domāt jau pirms iegādes, konsultējoties ar speciālistiem šajā jomā. Tas ietaupīs pārdzīvojumus vēlāk. Un atcerieties taču, ka skopais maksā divreiz!

Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir nodrošināt preces vai pakalpojuma atbilstību līguma noteikumiem, t.i., nodrošināt, lai precei vai izgatavotai lietai nebūtu defektu. Tomēr var gadīties, ka pēc preces iegādes vai vēlāk, preci lietojot, Jūs konstatējat trūkumus, kurus neievērojat vai kurus nebija iespējams ievērot (slēpti defekti) un par kuru esamību Jums nepateica arī pārdevējs.

Pretenzijas pēc savas izvēles Jūs varat pieteikt ražotājam vai pārdevējam.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.