building.lv skaitļos

Lietotāji online39
Aktīvie uzņēmumi20052
Nozares ziņas33044
Aptauja: Laicīga rēķinu apmaksa ziemā sagādā grūtības 16% Latvijas iedzīvotāju : building.lv - par būvniecību Latvijā

Aptauja: Laicīga rēķinu apmaksa ziemā sagādā grūtības 16% Latvijas iedzīvotāju

Aptauja: Laicīga rēķinu apmaksa ziemā sagādā grūtības 16% Latvijas iedzīvotāju
Foto: Pexels.com

Ikviena pieauguša cilvēka dzīvē nākas saskarties ar dažādiem ikmēneša rēķiniem, kas prasa regulāru apmaksu, piemēram, mājokļa un komunālo pakalpojumu izmaksas. Jaunākie "Luminor" bankas aptaujas dati liecina, ka daļai iedzīvotāju jeb 16% ietekme uz spēju veikt maksājumus ir jūtamāka tieši gada aukstajos mēnešos apkures izmaksu dēļ, bet kopumā tikai maza daļa cilvēku jeb 7%* saskaras ar izaicinājumiem, kas saistīti ar ikmēneša izdevumu segšanu.

Rēķinu apmaksa un finanšu līdzsvars

Neatkarīgi no tā, vai runa ir par komunālajiem maksājumiem, īri vai citiem būtiskiem izdevumiem, regulāra rēķinu apmaksa nereti var kļūt par slogu mājsaimniecības budžetam. Tomēr saskaņā ar jaunākajiem datiem lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju jeb 64% rēķinu apmaksa laikā pēdējo divu gadu laikā nav sagādājusi problēmas, un tikai 7% iedzīvotāju atzīst, ka regulāri kavējuši tekošo rēķinu apmaksu – turklāt lielākā daļa jeb 11% ir vecumā no 45 līdz 54 gadiem. Savukārt grūtības veikt laicīgus maksājumus apkures dēļ ziemas mēnešos visbiežāk rodas vecāka gadagājuma cilvēkiem – no 65 līdz 75 gadiem (19%).

Kā dažus no faktoriem, kas ietekmē situāciju, var minēt pieaugošos komunālos maksājumus (jo sevišķi ziemā, ko pierāda arī aptaujas dati), iepriekšējo cenu pieaugumu, ko iedzīvotāji izjūt arvien, un arī iespējami nepietiekamus uzkrājumus, ko varētu izmantot šādos gadījumos. Rēķinu apmaksas kavēšana rada ne tikai finansiālas sekas, piemēram, soda procentu uzkrāšanos vai papildu izmaksas, bet var ietekmēt cilvēkus arī emocionāli. Daudzi šādās situācijās saskaras ar stresu un raizēm, un pat konfliktsituācijām ģimenēs. 

“Regulāra rēķinu apmaksa ir būtiska finanšu stabilitātes sastāvdaļa, taču pieredzētās pieaugošās dzīves dārdzības un neparedzētu izdevumu dēļ daudziem cilvēkiem tā var kļūt par nopietnu izaicinājumu. Lai mazinātu šos izaicinājumus un arī turpmāk spētu maksājumus veikt laicīgi un bez lieka stresa, būtiski ir veidot pārdomātu budžetu un prioritizēt izdevumus, tādējādi izvairoties no stresa un finansiālām sekām,” stāsta "Luminor" bankas finanšu eksperte Jekaterina Ziniča.

Risinājumi rēķinu apmaksas problēmām

Lai mazinātu rēķinu apmaksas problēmas, pieejami gan tehnoloģiski risinājumi, piemēram, automatizēto maksājumu sistēma, gan pielāgotas maksājumu iespējas. Automatizēto maksājumu sistēmu izmantošana, piemēram, internetbankās vai mobilajās lietotnēs, var palīdzēt izvairīties no kavējumiem un uzlabot personīgo izdevumu uzraudzību. Turklāt daudzi uzņēmumi piedāvā elastīgākus maksājumu nosacījumus, piemēram, individuālus grafikus vai iespēju sadalīt maksājumus mazākās daļās, kas ļauj klientiem labāk pielāgot izdevumus savam finanšu stāvoklim. Šo rīku un atbalsta kombinācija veicina iedzīvotāju spēju veiksmīgi pārvaldīt ikmēneša saistības.

“Ja ir zināms, ka ziemas mēnešos izdevumi pieaugs, var sākt laicīgi veidot nelielu uzkrājumu, kas paredzēts ziemas rēķinu apmaksai. Ar pakāpenisku plānošanu, gatavošanos un elastīgām maksājumu iespējām būs vieglāk pārvarēt auksto sezonu bez stresa un liekām raizēm,” paskaidro eksperte.

*"Luminor" bankas aptauja Latvijā veikta 2024. gada decembrī sadarbībā ar pētījumu centru SKDS, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.