Aptauja: Puse apdrošināšanas ņēmēju nav lasījuši savus līgumus
Pēc šī gada spēcīgajām lietavām un tām sekojošajiem plūdiem publiskajā telpā tika aktualizēts jautājums par apdrošināšanas līgumiem – dažādu apdrošinātāju līgumos bija atšķirīgi definēti plūdi, bet citos šādu dabas stihiju radītie zaudējumi nemaz nebija iekļauti. Tādēļ bija iedzīvotāji, kuriem apdrošinātāji nesedza plūdu vai vētras radītos zaudējumus. Pat pēc šīm diskusijām tikai 18 % no tiem, kas ir iegādājušies apdrošināšanu, pārlasīja savus līgumus, bet vairāk nekā puse jeb 54 % pat atzina, ka vispār tos nav lasījuši, liecina apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma "Balcia" aptaujas rezultāti.
No tiem iedzīvotājiem, kas ir iegādājušies apdrošināšanu, šī gada publisko diskusiju iespaidā tikai 18 % pārlasīja savus apdrošināšanas līgumus, lai pārliecinātos, ko tieši viņu izvēlētā apdrošināšana sedz vai nesedz. 10 % apdrošināšanas ņēmēju pēc līguma pārlasīšanas secināja, ka tas ir pieņemams, bet 8 % pamanīja izņēmumus, par kuriem iepriekš nezināja. 27 % norādīja, ka jau iepriekš bija izlasījuši savus līgumus, bet 54 % atzina, ka tos nav lasījuši. Biežāk to norādīja vīrieši (60 %), bet retāk – sievietes (49 %).
Klienta interesēs ir izprast noteikumus
“Diemžēl cilvēki bieži izvēlas apdrošināšanas polisi, balstoties tikai uz cenu un nemaz neizpētot apdrošināšanas segumu – kādās situācijās apdrošināšana zaudējumus segs un kādās – ne. Tas noved pie gadījumiem, kad notiek nelaime, bet cilvēks atlīdzību nesaņem, jo esošā situācija nav iekļauta polises segumā. Kamēr "Balcia" klientu pieteikumus par vētru radītajiem zaudējumiem mēs apstiprinājām aptuveni diennakts laikā, tikmēr bija cilvēki, kam apdrošinātāji atteicās segt dabas stihiju postījumus, jo tie nebija iekļauti viņu polisēs. Ikviena klienta interesēs ir izlasīt un izprast apdrošināšanas līgumu, lai klients būtu drošs par to, ka visi viņa situācijai atbilstošie riski tajā ir iekļauti, un abām pusēm noteikumi būtu skaidri,” uzsver "Balcia" viceprezidents Reinis Bērzkalns.
Apdrošinātāja pieredze rāda, ka pēc postošām dabas stihijām īpaši pieaug klientu interese par mājokļu apdrošināšanu – šogad apdrošinātāja privātmājokļu segmentā vien ir vērojams 25 % pieaugums, kas ir ievērojami lielāks nekā kopējais šī segmenta kāpums tirgū. “Tas varētu liecināt par to, ka pieaug cilvēku izpratne par apdrošināšanas segumu. Taču tā joprojām nav pietiekama, ja tikai nepilna piektā daļa apdrošināšanas polišu īpašnieku pēc dabas stihijām atvēra savus apdrošināšanas līgumus, lai pārliecinātos par to segumu,” norāda eksperts.
Kā izvēlēties apdrošināšanu, kas strādā tavā labā?
Eksperts iesaka nepirkt apdrošināšanu steigā un tikai formāli, bet pieiet šim pirkumam ar rūpību:
- Velti laiku apdrošinātāju piedāvājuma izpētei – salīdzini ne tikai polišu cenas, bet arī segumu, īpaši pievēršot uzmanību izņēmumu sarakstam. Jo vairāk izņēmumu, jo lielāka iespēja, ka apdrošināšanas atlīdzība kādā gadījumā tiks atteikta.
- Apzini riskus – izvērtē sava īpašuma potenciālos riskus jeb situācijas, kad var noderēt apdrošināšana, un raugies, lai šie riski būtu iekļauti apdrošināšanas polisē.
- Izvēlies saprotamāko līgumu – novērtē, vai apdrošināšanas līgums ir uzrakstīts saprotamā valodā, nav desmitiem lappušu garš un ar izņēmumu noteikumiem mazā drukā. Parakstot pārāk garus un sarežģītus līgumus, ir lielāka iespēja palaist garām svarīgas nianses.
- Regulāri pārskati līgumu – kad atjauno polisi, pārlasi arī līgumu, lai pārliecinātos, ka tas atbilst tavām konkrētā brīža vajadzībām.
Aptauju pēc "Balcia" pasūtījuma veica starptautiskais interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums "Gemius" 2024. gada septembrī, aptaujājot vairāk nekā 1000 iedzīvotāju Latvijā un Igaunijā un vairāk nekā 2000 iedzīvotāju Lietuvā. Aptaujā piedalījās cilvēki vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.