Augsta dinamika Rīgas ielu tirdzniecības vietu nomas segmentā
Rīgas ielu tirdzniecības jeb ielu malās izvietoto tirdzniecības vietu segmentā (street retail) novērojama dinamiska kustība un augsta nomas tirgus intensitāte. Jau tagad atrast labas telpas jaunai tirdzniecības vietai pieprasītākajās Rīgas ielās vai ielu krustojumos ir problemātiski.
Tas būs viens no iemesliem pakāpeniskam cenu pieaugumam tuvākajā nākotnē. Šobrīd Baltijas reģionā telpu nomas maksa ielu tirdzniecības segmentā ir viszemākā Eiropā, tai skaitā ievērojami zemāka nekā Slovākijā, Rumānijā, Polijā un Bulgārijā. Vienlaikus redzams, ka šis segments Rīgā ir aktīvs un piedzīvo augšupeju, secināts starptautiskā komerciālo nekustamo īpašumu konsultāciju uzņēmuma Colliers International pētījumā.Kā liecina Colliers International Mazumtirdzniecības platību nomas karte EMEA jeb Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas reģioniem, neskatoties uz finansiāli nestabilo ekonomisko situāciju dažas vājākajās eirozonas valstīs, arī Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā notiekošajiem nemieriem, ielu tirdzniecības platību nomas maksas un segmenta attīstības tendences kopumā ir stabilas.
"Savukārt Latvijā, līdzīgi kā Lietuvā un Igaunijā, patlaban vērojama izteikta street retail nomnieku rotācija – augstākās klases zīmolu veikali tiek likvidēti, piemēram, drīzumā Rīgā atbrīvosies telpas Brīvības un Ģertrūdes ielu stūrī. Tie arī tiek aizvietoti ar demokrātiskākiem zīmoliem un outlet tipa veikaliem. Īpaši aktīvi ir arī ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji – kafejnīcas, konditorejas, restorāni un ātrās ēdināšanas iestādes. Nozīmīgākajās vietās ar vislielāko cilvēku plūsmu, brīvas telpas nav stāvējušas tukšas ilgāk par 2–3 mēnešiem," komentē Deniss Kairāns, Colliers International partneris.
Rīgā atšķirībā no daudzām pasaules valstu galvaspilsētām nav vienas galvenās iepirkšanās ielas, bet street retail (ielu tirdzniecība) koncentrējas noteiktos ielu posmos, galvenajos pilsētas krustojumos un kvartālos, piemēram, tādos kā Tērbatas un Elizabetes ielu posmi, Kaļķu un Vaļņu ielas Vecrīgā. Kā piemēru tirgus aktivitātei var minēt Vernisāžas centru Merķeļa/Tērbatas ielas krustojumā, kas veiksmīgi nomainīja konceptu, tai skaitā piesaistot tukšām telpām jaunus nomniekus un zīmolus. Rīgā street retail segmentam nopietnu konkurenci rada iepirkšanās centri.
Street retail segments spilgti atspoguļo izmaiņas ekonomiskajā dzīvē, kur šobrīd vērojamas atdzīvošanās pazīmes. "Mūsu uzņēmēji arī ļoti ātri reaģē uz tirgus pieprasījumu, attiecīgā ekonomiskajā situācijā piedāvājot aktuālāko (eko veikali, maiznīcas, lētāki apģērbu veikali). Segmenta atdzīvošanos ietekmē arī tūrisma plūsmas palielināšanās, īpaši Vecrīgā, kur, lai gan jāmaksā augsta nomas maksa, pieaug restorānu un kafejnīcu skaits," saka D.Kairāns.
Rietumeiropa un Tuvie Austrumi
Rietumeiropas un Tuvo Austrumu reģiona pilsētās un to galvenajos tirdzniecības rajonos vērojama veselīga konkurence, kas nodrošina stabili augstu nomas maksu galvenajos tirdzniecības rajonos.
Vēl vairāk – labāko mazumtirdzniecības platību noma galvenajos tirdzniecības rajonos Madridē, Milānā un Romā, neraugoties uz bargajām ekonomiskajām prognozēm, ir piedzīvojusi attiecīgi 3%, 3% un 8% kāpumu. Mazumtirgotāji turpina izrādīt lielu interesi mazumtirdzniecības platību iegūšanā populārākajās tirdzniecības ielās Rietumeiropā, un atšķirībā no plašāka iekšzemes ekonomikas satvara šīs nomas vietas saglabā savu ietekmi un mazumtirdzniecības noietu.
Romā esošajā ielā Via Condotti bijis lielākais nomas kāpums Rietumeiropā, proti, 8%. Šo pieaugumu ir veicinājis hronisks pieejamo platību trūkums un neizsīkstoša luksus preču mazumtirgotāju interese.
Tas pats attiecas uz Abū Dabī un Dubaiju – šajā periodā abās minētajās pilsētās labāko mazumtirdzniecības platību noma galvenajos tirdzniecības rajonos ir samazinājusies par 11%, un šajos tirgos virzību šobrīd nosaka nomnieki.
Nākotnes perspektīvas
Mazumtirdzniecības pārdošanas ieņēmumu turpmākās prognozes visā EMEA reģionā ir dziļi neskaidras, neraugoties uz to, ka Eiropas valstu ekonomikā joprojām ir vērojams pozitīvs ekonomiskais kāpums: divās lielākajās ekonomikās – Francijā un Vācijā – 1. ceturksnī IKP ir palielinājies attiecīgi par 1% un 1,5%. Mazumtirdzniecības pārdošanas ieņēmumus turpina ietekmēt arī reģionu makroekonomikas nestabilitāte un patiesās pirktspējas mazināšanās, ko ietekmē algu saglabāšana iepriekšējā līmenī un cenu kāpums. ES-27 vispārējie mazumtirdzniecības pārdošanas ieņēmumi martā ir nedaudz samazinājušies – tie ir par 1% zemāki nekā šajā pašā periodā 2010. gadā.
Mazumtirdzniecības pārdošanas ieņēmumu perspektīvas Apvienotajos Arābu Emirātos ir optimistiskākas, jo šeit joprojām vērojams ekonomikas kāpums un ir paredzams, ka turpmākajos gados, neraugoties uz dažām nekustamā īpašuma parādu problēmām Dubaijā, pirktspēja turpinās pieaugt un starptautiskie zīmoli joprojām šo reģionu uzlūkos kā savu mērķa tirgu.