Building.lv svin 10 gadu jubileju
Pašā rudens viducī, kad koki vēl rotājas pēdējām zelta lapām, būvniecības nozares vortāls Building.lv svin savu dzimšanas dienu. Šogad, 19. oktobrī Building.lv aprit 10 gadi, un tas ir pašsaprotami, ka par mēneša cilvēku esam izvēlējušies portāla izveidotāju un īpašnieku, SIA "1. Sabiedrība" direktoru Mārtiņu Ružu.
Foto: Building.lv svin 10 gadu jubileju; autors: Building.lv svin 10 gadu jubilejuPašā rudens viducī, kad koki vēl rotājas pēdējām zelta lapām, būvniecības nozares vortāls Building.lv svin savu dzimšanas dienu. Šogad, 19. oktobrī Building.lv aprit 10 gadi, un tas ir pašsaprotami, ka par mēneša cilvēku esam izvēlējušies portāla izveidotāju un īpašnieku, SIA "1. sabiedrība" direktoru Mārtiņu Ružu.
Tolaik, pirms 10 gadiem, internets Latvijā spēra tikai pirmos soļus virtuālās attīstības virzienā un daudzi pat īsti nesaprata, kas ir portāls un ko ar tādu var iesākt. Līdz ar to visus, kas tolaik sāka darboties globālā tīmekļa pasaulē, zināmā mērā var uzskatīt par Latvijas interneta vides celmlaužiem. Kā tapa Building.lv ideja?
Doma par to, ka varētu darboties interneta vidē man radās jau 90. gadu beigās. Tas bija laiks pēc Krievijas krīzes, es pats nodarbojos ar elektroinstrumentu vairumtirdzniecību un biju kā tāds vidutājs starp pasūtītājiem un darbu veicējiem, kas lielākoties bija būvnieki. Tolaik ļoti populārs bija katalogs ABC un man radās doma, ka kaut ko līdzīgu varētu izveidot arī internetā – Latvijā vēl nebijušu portālu tieši būvniecības speciālistiem.
Tad arī sāku sīkāk "studēt" jau pieminēto katalogu, meklēju un pētīju dažādas ārzemju interneta vietnes, lai saprastu, kā un ko darīt, kas varētu būt plusi, kādi mīnusi. Lēnām, soli pa solītim liku kopā visu pieejamo informāciju, veidoju datu bāzi. Kopā ar saviem kompanjoniem Ojāru Liposki un Guntru Miļūni ķērāmies pie portāla idejas realizēšanas. Atradām programmētāju un 2000. gada 19. oktobrī Building.lv ieraudzīja dienasgaismu. Protams, no sākuma negāja viegli, programma sākumā nespēja "pavilkt" datu bāzi, šis tas nefunkcionēja kā vajag, bet katra jauna lieta jau ir apgūstama un kļūdas izlabojamas. Portāla tapšanas laikā mēs noslēdzām līgumu ar ziņu aģentūru Leta, viņi atlasīja un sūtīja mums atbilstošu informāciju, ko ievietojām portālā.
Par portāla nosaukumu, šķiet, garas diskusijas netika rīkotas?
Šis lēmums bija viens no vienkāršākajiem. Ņemot vērā, ka internets Latvijā nebija tik plaši pieejams un arī attiecībā par nosaukumiem nepastāvēja nekādi ierobežojumi, varēja izvēlēties, ko sirds kāro. Mēs izvēlējāmies gan "būvniecība", gan "building", bet vislabāk "iedzīvojās" tieši angliskā versija. Turklāt, ņēmām vērā, ka visi tie, kas vēlas meklēt sadarbību vai noieta tirgus ārvalstīs, meklēšanai izvēlēsies angļu valodu.
Arī komandas pamatsastāvs joprojām ir tāds pats kā pirms 10 gadiem.
Taisnība. Dažādi darbinieki pa šiem gadiem ir mainījušies daudz un dikti, bet "kodols" ir palicis nemainīgs. 2000. gada nogalē mums pievienojās Viesturs Duša, kas jau ilgus gadus ir vortāla direktors. Kopā ar Lieni Dušu viņi abi ir Building.lv "asinsrite" un "balstošais plecs" jebkurās grūtībās. Būtībā visa vortāla darbība, informācijas atlase, ievietošana un pārējās ar uzturēšanu saistītās lietas ir viņu pārziņā.
Kā Building.lv parādīšanos uztvēra būvnieku biedrības un asociācijas?
Ļoti pozitīvi. Mēs izveidojām sadarbību ar visām būvnieku organizācijām un turpinām to joprojām Lielu paldies gribu teikt toreizējam Būvinženieru savienības izpilddirektoram Visvaldim Krauklim, viņa pieredze un progresīvais nākotnes redzējums mums daudz palīdzēja.
Vēlākos gados izveidojās arī sadarbība ar ziņu portālu Delfi.
Šī sadarbība aizsākās 2004. gadā ar mūsu kopīgo projektu sadaļu Būvniecība Delfi. Tā bija abpusēji veiksmīga, jo mēs ne tikai varējām krietni paaugstināt savu apmeklējumu skaitu, bet arī pilnveidot savas sadaļas, veidojās daudz labāks priekšstats par to, ko grib redzēt apmeklētāji. Ar Delfiem sadarbojāmies aptuveni trīs gadus, kad mēs secinājām, ka daudz plašākas iespējas paveras, izmantojot Google. Arī Delfi vairs nebija ieinteresēti uzturēt šo sadaļu, viņi mainīja savu koncepciju un mēs šķīrāmies kā labi draugi.
2002. gadā Building.lv piedalījās konkursā par labāko gada IT projektu. Pastāstiet par šo sasniegumu!
Jā, tas ir viens no lielākajiem sasniegumiem, ar ko paši lepojamies. 2002. gadā tika rīkots konkurss Golden spider, kur mēs ieguvām godpilno 3. vietu nominācijā Labākais IT vortāls. 1. vietu toreiz saņēma projekts Mājas apollo – atklāti sakot, neesmu dzirdējis, vai viņi vēl darbojas vai nē, 2. vietu saņēma vietne iauto.lv.
Kā pa šiem gadiem mainījies apmeklētāju skaits?
Atceros, ka darbības sākumā mēs priecājāmies, ja lapai bija vismaz 300 skatījumu. Būvniecības "buma" laikos skaits pieauga līdz 7000 – 8000 apmeklējumiem dienā. Tagad vidējais skaits ir vairāk nekā 4000 apmeklējumu dienā, vidēji viens lasītājs apskata 4 līdz 5 lapas. Piebildīšu, ka mūsu lasītāji nav tikai profesionāļi, ļoti daudz ir tādu, kas ar būvniecību nodarbojas amatiera līmenī, paši saviem spēkiem veic remontu, interesējas par materiāliem, jaunām tehnoloģijām un tamlīdzīgi.
Kas ir Building.lv īpašās "rozīnītes", ko apmeklētāji tik viegli neatradīs, sērfojot citviet internetā?
Mūsu galvenā vērtība ir informācija. Lepojamies ar savu nozares uzņēmumu datu bāzi, kas ir viena no plašākajām Latvijā. Unikāls produkts ir Meistaru datu bāze, tādu otru jūs neatradīsiet nekur. Arvien aktīvāka un informācijas bagātāka kļuvusi "Dari pats" jeb DIY sadaļa, kur cilvēki var sameklēt dažādus praktiskus padomus. Arī ziņu klāsts ir specializēts nozares vajadzībām, turklāt, pateicoties saviem sadarbības partneriem, varam publicēt informāciju, kas netiek piedāvāta citiem portāliem. Līdz ar to esam savā ziņā unikāli. Nenovērtējama ir Foruma sadaļa, kur lasītāji savā starpā diskutē par dažādiem jautājumiem, konsultē viens otru. Zinu reālus piemērus, kur cilvēki viņiem nepieciešamo informāciju ir uzzinājuši tieši Building.lv forumā.
Kā tiek veidota Building.lv atpazīstamība?
Mūsuprāt vislabākais mārketinga instruments šobrīd ir Google. To arī izmantojam visvairāk. Piedalāmies dažādās nozares izstādēs un apmeklējam tās ārpus Latvijas. Tas arī ir labs veids, kā pastāstīt par sevi, kā iegūt arvien jaunus kontaktus.
Vai jubilejas gadā vortālā tiek solīti kādi pārsteigumi?
Mazliet mainīsies vizuālais izskats, bet ne ļoti. Kā jau uzsvēru, mūsu bagātība ir informatīvā bāze un vizuālajam nepiešķiram tik lielu nozīmi. Būs vairāk dažādu videosižetu, plānots biežāk informēt par norisēm ārpus Latvijas, pakāpeniski nostiprinās sadarbība ar vairākām ārvalstu izstāžu kompānijām, līdz ar to ceram šādus materiālus arī piedāvāt.
Vortāls lasāms arī Lietuvā – šim nolūkam uzturam un administrējam lietuviešu versiju. Varbūt ar laiku izveidosies arī sadarbība Igaunijā, būtu lieliski, ja mēs spētu augt lielāki un kļūt par galveno nozares informatīvo avotu visā Baltijā.
Jūs strādājat arī pie kāda jauna projekta, kas palīdzētu mūsu uzņēmējiem rast ceļu eksporta virzienā.
Tas ir portāls made-in-baltic.com, kas ir elektronisks Baltijas uzņēmumu preču un darījumu katalogs krievu un angļu valodā, kas ļaus ārvalstu potenciālajiem klientiem un sadarbības partneriem vienkāršā un saprotamā veidā iepazīt Latvijas ražotāju piedāvājumu, tādējādi veicinot iespējamas sadarbības veidošanos un mūsu vietējo uzņēmēju produkcijas eksporta attīstību. Pie šī projekta vēl jāstrādā ļoti daudz, ideju ir pietiekami. Ceru, ka mums izdosies.
Iespējams, daudzi nezina par Jūsu otro sirdslietu un aizraušanos – kantrī stila mūziku un to, ka esat viens no slavenā Bauskas kantrī mūzikas festivāla galvenajiem organizatoriem.
Varu teikt, ka tas ir hobijs, kas vienlaikus ir arī otrs darbs. Kopā ar savu sadarbības partneri Uldi Ozoliņu strādājam jau 10 gadus un organizējam šos festivālus. Patiesībā tas ir smags darbs visa gada garumā, bet, lai, cik reizes esmu teicis, ka viss, vairāk neko nerīkošu, tik un tā ķeros atkal klāt (smejas). Mums ir prieks, ka Bauskas festivāla vārds ir izskanējis pasaulē. To apliecina arī ārvalstu grupas, kas pie mums viesojušās. Piemēram, 2007. gadā tie bija pasaulslavenie Bellamy Brothers, bet 2008. gadā deviņu Grammy balvu ieguvēji Asleep At The Wheel. Pēc tam, saņemot no šādiem mūziķiem pateicības vēstules par lielisko organizāciju, esam vairāk nekā gandarīti.
Kā plānots atzīmēt Building.lv dzimšanas dienu ?
Strādāsim kā parasti, bet oktobra nogalē mūsu komandu plānoju aicināt uz nelielu kopā sanākšanu savās lauku mājās Bauskas pusē.
Paldies par sarunu un vortālam Building.lv vēlam daudz laimes dzimšanas dienā!