Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Agrāk bieži nācies dzirdēt sūdzības, ka nesen būvēti ceļi ātri nolietojas, un jau salīdzinoši drīz pēc to nodošanas ekspluatācijā parādās dažādi defekti. Par iemeslu tam ir bijuši dažādi faktori, piemēram, neatbilstošu būvmateriālu izmantošana, pasūtītāju vēlme ietaupīt, ceļu būvētāju pieļautas kļūdas, tāpat arī būvnormatīvu neievērošana. Pēdējā laikā gan situācija šajā ziņā uzlabojas, jo privātie pasūtītāji pievērš vairāk uzmanības izvēlēto materiālu un veicamo darbu kvalitātei, bet valsts un pašvaldību iepirkumos tiek veiktas stingras kontroles. Tāpat arī būvniecības prasības palēnām kļūst nepārprotamākas, radot būvniekiem pateicīgākus apstākļus šo prasību izpildīšanai.
Jebkura veiksmīga rezultāta pamatā ir godprātīga attieksme
Viens no galvenajiem priekšnoteikumiem, lai jebkurš pasūtījums tiktu izpildīts kvalitatīvi, ir godprātīga attieksme pret saviem pienākumiem. Tā uzskata SIA "Ribetons ceļi" valdes priekšsēdētājs Gatis Līcis, kura vadītais uzņēmums liek uzsvaru uz kvalitatīvu darbu. Nepieciešamo kvalitāti nodrošināt palīdz arī stingra turēšanās pie būvnormatīviem, kurus izveidojusi atzītu inženieru un speciālistu grupa, tādēļ "Autoceļu specifikācijas" būtu PRECĪZI jāievēro visiem ceļu būvētājiem. "Ribetons ceļi" to strikti ievēro.
Piemēram, ja kādos darbos ir paredzēts izmantot konkrētu minerālmateriālu maisījumu, tad tieši tāds arī tiks izmantots, pat ja tiks piedāvāts līdzīgs, lētāks risinājums. Strādājot ilgtermiņā, ir zināms, ka, ietaupot šodien, ir risks zaudēt nākotnē. Tas pats attiecas uz virskārtas materiāliem. Piemēram, ja vienam ražotājam bruģa klucītis sver 3 kg, bet otram ir par 300 g vieglāks un reizē arī lētāks, tad ir vērts padomāt – uz ko otrais ražotājs ir ietaupījis? Protams, visa prece tiek sertificēta, bet kontrolējošās iestādes jau klāt pie preses nestāv, un katrs klucītis jau netiek testēts.
Kļūdas gadās visiem
Ražotāji arī ir cilvēki, un varbūt gadās, ka tiek pieļautas kādas neprecizitātes, bet vairumā gadījumu tas notiek cilvēcisku kļūdu vai kāda neapzinātas nolaidības dēļ. Kopumā ražotāji tomēr rūpējas par savas piedāvātās preces kvalitāti, jo saprot, ka mūsu mazajā tirgū ilgi krāpties nav iespējams. Tāpēc ceļu būvē izmantojamie materiāli paši par sevi nav labāki vai sliktāki, tie reizēm gadās prasībām neatbilstoši. Katram ceļam, laukumam vai ietvei ir paredzēti konkrēti materiāli. Katrai slodzei arī paredzēti attiecīgi izmantojamie materiāli ar noteiktiem raksturlielumiem (kārtu skaits, biezums u.c.). Valsts un pašvaldību iepirkumos tiek veikti stingri kontroles pasākumi, un tur iebūvēt kaut ko neatbilstošu ir ļoti sarežģīti.
Jebkurā gadījumā vienmēr var viegli veikt pārbaudes un konstatēt neatbilstības. Arī būvnieki to labi saprot, tādēļ pēdējā laikā nav dzirdēts par rupjiem, apzinātiem pārkāpumiem. Kļūdas – jā, tās gadās visiem. Varbūt asfalts ir bijis atdzisis, vai notikusi segregācija, vai veltņotājs nav labi nostrādājis, bet tās jau ir kļūdas plānošanā un darba organizācijā. Tas jau ir cilvēciskais faktors, kuru nekad nevar izslēgt. Bet šādas kļūdas parasti ir arī diezgan vienkārši labojamas.
Privātajā sektorā bieži risku rada pasūtītāju vēlme ietaupīt
Ja valsts iepirkumos veikto darbu kvalitātes neatbilstība pasūtījumam ir teju neiespējama, privātajā sektorā situācija mēdz būt savādāka. Gan privātie uzņēmumi, gan privātpersonas bieži vēlas ietaupīt, un tādēļ nereti ir gatavi "ietaupīt" uz kvalitātes rēķina. Tad jau paveras plašs lauks interpretācijām un "pasakām" par iespējamiem līdzvērtīgiem materiāliem. Un nereti tā robeža tiek pārkāpta, bet ekonomija beigās izvēršas par katastrofu. Uzņēmumam, kas par galvenajiem savas darbības kritērijiem izvirza kvalitāti un neatkāpjas no normatīviem, bieži rodas grūtības vienoties ar privātajiem pasūtītājiem. Jo atnāk cits konkurents, kuram ētikas normas ir daudz "elastīgākas", un "sastāsta", ka viņš var lētāk dabūt to pašu kvalitāti. Un "uzvar" konkursā.
Bieži gan klients nezin, ka būtībā pārmaksājis, jo viņam iestrādāts lētāks materiāls, vai uz materiāla daudzuma ietaupīts, bet… Visi apmierināti - gan klients, gan blēdis. Vismaz līdz zināmam laikam, kad parādās pirmās problēmas. Tādēļ labāk kārtīgi izvērtēt katra būvnieka piedāvājumu, arī pameklēt atsauksmes internetā un pārliecināties, ka tas ir uzticams uzņēmums ar labu reputāciju. Un necensties par katru cenu ietaupīt, jo visi ceļu nozarē veicamie darbi ir ieguldījums nākotnē, tādēļ tie jāplāno ilgtermiņā.
SIA "Ribetons ceļi"
Maskavas iela 438/17,
Rīga, LV-1063
Tālr.: +371 22018888
Fakss: +371 29271740
e-pasts: ribetons@ribetons.lv
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs
Foto: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs; autors: Ceļu būvē kvalitāti garantē tehnoloģiju ievērošana un profesionāls darbs