Banka: Elektroenerģijas un būvmateriālu cenu kāpums liek iedzīvotājiem aizņemties vairāk
Šī gada trijos ceturkšņos "Luminor" bankas mājsaimniecībām izsniegto patēriņa kredītu apjoms Latvijā ir pieaudzis par 10%, savukārt Baltijas valstīs kopumā tas ir pieaudzis pat par trešdaļu salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu pērn. Visvairāk līdzekļu klienti ir aizņēmušies mājokļa remontdarbiem un energoefektivitātes palielināšanai savos mājokļos, kā arī auto iegādei.
Saskaņā ar "Luminor" datiem Latvijā patēriņa kreditēšanas apjomā šī gada pirmajos deviņos mēnešos bija vērojams pieaugums 10% apmērā, tikmēr darījumu skaits saglabājās iepriekšējā gada līmenī. Vidējā aizņēmuma summa sasniedza 6500 eiro. Situācija šogad pa mēnešiem bija atšķirīga, piemēram, vismazāk iedzīvotāji aizņēmās martā, kad pēc kara sākuma Ukrainā pasaulē valdīja neskaidrība, un arī Latvijas iedzīvotāji samazināja izdevumus un veidoja vairāk uzkrājumus. Izsniegto patēriņa kredītu apjoms atsāka pieaugt aprīlī, augustā sasniedzot augstāko līmeni šī gada deviņos mēnešos.
“Pieaugot būvniecības cenām, novērojām, ka savos kredīta pieteikumos arvien biežāk iedzīvotāji norādīja, ka tas nepieciešams materiālu iegādei mājokļa remontam un būvniecības darbu veikšanai. Būvmateriālu cenu kāpums nereti mainīja plānus arī tiem, kuri remontdarbus bija plānojuši iepriekš un šim mērķim jau laikus atvēlējuši nepieciešamo budžetu, bet, pieaugot cenām, pietrūka arī finanšu līdzekļu, lai iesāktos darbus pabeigtu. Ņemot vērā to, ka inflācija, energoresursu un arī būvmateriālu cenas turpina kāpt, kā rezultātā mājsaimniecību rīcībā paliek mazāk brīvo naudas līdzekļu dzīves kvalitātes uzlabošanai, prognozējams, ka arī turpmāk klientu interese par aizņēmumiem lielāku pirkumu veikšanai saglabāsies. Vienlaikus aicinām iedzīvotājus rūpīgi izvērtēt mājsaimniecības budžetu un finanšu iespējas, lai plānotais aizņēmums nekļūs par slogu,” norāda Kaspars Lukačovs, "Luminor" privātpersonu kreditēšanas vadītājs Baltijā.
Patēriņa kredītu pieprasījuma pieaugums ir skaidrojams ar pieaugošajām elektroenerģijas cenām, kuru ietekmē pieauga arī iedzīvotāju interese par energoefektivitātes risinājumiem mājoklim, piemēram, siltināšanas darbiem, saules paneļu uzstādīšanu, logu maiņu, lai ilgtermiņā samazinātu mājsaimniecības izdevumus. Vienlaikus līdz ar būvmateriālu cenu kāpumu, satraucoties par preču sadārdzinājumu nākotnē, liela daļa klientu laikus iegādājās visu nepieciešamo mājokļa remonta un labiekārtošanas darbiem.