Energoresursu tirgotājs: Izdevīgāka cena – galvenais kritērijs elektrības pakalpojumu izvēlē
Pagājis gads, kopš pašmāju energoresursu tirgotājs un ērtas iepirkšanās veikalu tīkls AS “Virši-A” (turpmāk – “Virši”) sācis piedāvāt elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumus arī mājsaimniecībām. Paplašinot un dažādojot iedzīvotājiem pieejamos risinājumus, gada laikā “Virši” ir kļuvis par ceturto lielāko elektrības tirgotāju mājsaimniecību segmentā. Kā liecina uzņēmuma novērojumi, noteicošais kritērijs, pēc kura Latvijas iedzīvotāji izvēlas elektrības piegādātāju, ir zemāka pakalpojuma cena. Vienlaikus elektroenerģijas cenu kritums, salīdzinot ar 2022. gada līmeni, mazināja cilvēku uzmanību nozares aktualitātēm un interesi panākt labvēlīgākus sadarbības nosacījumus.
Daloties ar aizvadītā gada secinājumiem, “Virši” Enerģētikas daļas vadītājs Jānis Bethers uzsver: “Lai gan galvenais kritērijs, izvēloties elektroenerģijas tirgotāju, Latvijas iedzīvotājiem ir piedāvājuma finansiālais izdevīgums, ikdienā saskaramies ar situāciju, kad klienti gadiem turpina sadarbību ar vienu tirgotāju, pārmaksājot par saņemtajiem pakalpojumiem. Piemēram, 2022. gada augustā elektrības cena sasniedza vēsturisko maksimumu – 467,75 eiro par megavatu, tāpēc tajā rudenī iedzīvotāju vidū bija vērojama pašsaprotama vēlme nofiksēt elektrības cenu, jo nebija zināms, kas notiks tālāk. Šobrīd lielai daļai iedzīvotāju ir kopš tā laika noslēgti ilgtermiņa līgumi pieciem, septiņiem un pat desmit gadiem par ļoti augstām cenām, kas būtiski atšķiras no aktuālajiem cenu līmeņiem. Bieži dzirdam, ka, pieņemot, ka noslēgtā līguma nosacījumi ir spēkā līdz tā darbības beigām, iedzīvotāji turpina maksāt norādīto summu, nemaz nezinot, ka līgumu var pārtraukt bez soda naudas piemērošanas jau pēc pirmajiem diviem gadiem.”
Ministru kabineta “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” paredz, ka, ja līgumā noteiktais elektroenerģijas tirdzniecības periods pārsniedz divus gadus, maksu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu var piemērot tikai pirmajos divos šī tirdzniecības perioda gados. Proti, ja kopš līguma noslēgšanas ir pagājuši divi gadi, klientam ir tiesības uzteikt sadarbību bez soda naudas piemērošanas.
Otrs izplatītākais iemesls, kāpēc iedzīvotāji turpina sadarbību ar esošo pakalpojuma sniedzēju, ir ieradums un nevēlēšanās atteikties no labi zināmas un paredzamas kārtības. “Viss, kas ir ierasts un labi zināms, cilvēkiem šķiet drošāks, tāpēc bieži vien klienti ir gatavi pārmaksāt par pakalpojumu, lai nebūtu jāatsakās no gadu gaitā ierastās kārtības. Vienlaikus tirgotāja maiņa ir diezgan vienkāršs process, kas spēj nodrošināt elektroenerģijas patērētājiem konkurētspējīgu piedāvājumu un elastīgus sadarbības nosacījumus,” skaidro eksperts.
Pēdējo divu gadu laikā tirgū novērota ne tikai būtiska cenu samazināšanās, bet arī paplašināts piedāvājums attiecībā uz līgumu darbības termiņiem. Piemēram, šogad tirgotāji klientiem ir piedāvājuši noslēgt līgumus uz 6, 12, 15 un 18 mēnešiem, kas ir īsāks periods nekā ierastais 24 mēnešu piedāvājums.
Vērts atcerēties, ka elektroenerģijas tirgotāja maiņu iespējams veikt vienreiz mēnesī – katra mēneša 1. datumā un par to ar jauno tirgotāju ir jāvienojas līdz mēneša 9. datumam. Latvijā tirgotāja maiņa joprojām ir vienkāršs process, ko pilnībā nodrošina izvēlētais tirgotājs, un lietotājam nav nepieciešams veikt nekādas papildu darbības.