Kā būvē uzbērumus pāri lielajām šosejām
Lai nodrošinātu satiksmes nepārtrauktību – vienlaikus savu ceļu varētu turpināt gan Daugavgrīvas šosejas autobraucēji, gan kravas vilcieni ceļā uz Krievu salu -, Bolderāja 2 stacijas tuvumā nu lepni slejas 12 metrus augsts smilšu uzbērums. Lai to izveidotu, ceļu būvnieki izmantojuši neiedomājamu apjomu smilšu – 190 tūkstošus kubikmetru smilšu, kas ietilpst aptuveni 10 500 kravas mašīnās.
"Šis uzbērums strādnieku vidū ir ieguvis slavu kā "гора cмерти" jeb tulkojumā "nāves kalns", jo būvdarbu laikā šajā uzbērumā savu funkcionēšanu ir beiguši pieci frontālie iekrāvēji. Šis cipars ir ļoti liels," kā amizantu faktu būvniecības laikā atzīmē "A.C.B." ceļu būves speciālists Dāvis Serdāns. Lai arī ar kādiem izaicinājumiem būvnieki saskartos šajā objektā, mērķis ir tā vērts; projekts ir saistīts ar Rīgas vēsturiskā centra un UNESCO Pasaules Mantojuma pieminekļa zonas atslogošanu no kravu pārkraušanas darbībām Daugavas labajā krastā, pārvietojot kravas termināļus no Andrejsalas un Eksportostas uz Rīgas brīvostas no jauna izbūvējamo teritoriju Krievu salā Daugavas kreisajā krastā.
"Šajā projektā viens izaicinājums seko otram. Sākot ar to, ka objekta lielākā daļa atrodas uz purva, beidzot ar to, ka 12 metru augstais uzbērums jāizveido vietā, kurā nav praktiski nekādu piebraukšanas iespēju," stāsta atbildīgais projekta vadītājs Dāvis Serdāns. "Objektā strādājām visu diennakti, vairākus mēnešus pēc kārtas. 23 stundas bija reālais darba laiks, viena stunda tika veltīta degvielas uzpildīšanai un darbaspēka maiņai," tā mazās, bet jaudīgās zemes klātnes izbūves komandas darbu raksturo Serdāns.
Uzbērums, kuru ikdienā šķērsos vairākas tonnas smagi kravu vilcienu sastāvi, no ierastajiem ceļa uzbērumiem atšķiras ar to, ka šis ir būvēts no ievērojami augstākas kvalitātes smiltīm. Šīm smiltīm ir lielāka filtrācija un ūdens tiek cauri daudz ātrāk. Ja ceļa būves darbiem izmantotajām smiltīm uzmanību primāri pievērš granolometrijai un filtrācijai pēc tam, tad dzelzceļa uzbērumam primāri ir filtrācijas koeficients - šajā projektā virs 2 metriem diennaktī. Uzbērums savu noturību ir apliecinājis jau ziemas periodā; speciālisti zinās, ka vairums jaunizbūvēto ceļa objektu defektu atklājas pēc aukstā un mitrā perioda - šis uzbērums nav pieredzējis nevienu izskalojumu.
Stacijas Bolderāja 2 ar savienojošo ceļu uz Krievu salas termināļiem būvniecības darbu pasūtītājs ir Latvijas dzelzceļa kompānija "Latvijas dzelzceļš". Projektu plānots realizēt divu gadu laikā, galvenajam ģenerāluzņēmējam "BMGS S" sadarbojoties ar vairākiem uzņēmumiem, to skaitā arī ar ceļu būves kompāniju "A.C.B.", kas šajā objektā nodrošina zemes klātnes izbūves darbus.