Kā uzbūvēt garāžu? 

Kā uzbūvēt garāžu? 

Lielai daļai cilvēku garāža joprojām asociējas ar vietu, kur novietot auto vai motociklu, lai tie atrastos sausumā. Tomēr arvien vairāk māju īpašnieku, plānojot garāžas celtniecību, izvēlas to veidot kā daudzfunkcionālu telpu, kas ir dzīvojamās platības paplašinājums; garāža var būt teicama vieta, kur veikt dažādus saimnieciskus darbus, kā arī glabāt saimniecībai nepieciešamus priekšmetus, piemēram, zāles pļāvēju, ziemas riepu komplektu, briketes kurināšanai un citus.

Kāds ir vēlamais garāžas veids?

piemajas_garaza
Jessica Bixby/flickr.com

Garāžas galvenokārt iedala trīs veidos: tā var būt kā piebūve, pazemes garāža vai atsevišķa būve. Piebūve vai pazemes garāža ir savienotas ar mājas galveno konstrukciju, ar kuru kopīga tai var būt viena vai vairākas sienas, turklāt uz šādu veidu garāžas var būt izbūvētas arī mājas dzīvojamās telpas. Šādās garāžās parasti iespējams iekļūt kā no ārpuses, tā arī no mājas iekšpuses. Garāža kā atsevišķa būve atrodas nodalīta no dzīvojamās ēkas. Populāra ir arī pazemes garāža, taču šādas garāžas būvniecība ir iespējama tikai kopā ar jaunas mājas būvniecību.

Būvatļauja

Saskaņā ar būvnormatīviem, pirms garāžas celšanas vietējā Būvvaldē jāveic nepieciešamās dokumentācijas saskaņošana. Visu mazēku (nojumju un citu mazu ēku, kuru platība nepārsniedz 25m2), kā arī palīgēku (tai skaitā garāžas) ar apbūves laukumu līdz 60m2 celtniecība, atbilstoši pašreizējam normatīvajam regulējumam, ir jāsaskaņo Būvvaldē, jo šie objekti pieder pie 1. grupas būvēm. Būvdarbus drīkst uzsākt tikai pēc tam, kad būvvalde ir izdarījusi atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi.

Pamati

garazas_varti
Jonathan Zino/flickr.com

Vispirms jāiezīmē vietu, kur paredzēts garāžu būvēt, tad norok velēnu un augsnes kārtu. Izvēloties pamatus, jāņem vērā plānotās būves izmēri, grunts veidu un apbūves gabala reljefu. Piemēram, lentveida pamatus ieteicams likt tikai tad, ja būs lielgabarīta būve un tā tiks celta no betona blokiem vai ķieģeļiem. Garāžai nav nepieciešami fundamentāli pamati, pietiek ar stabveida pamatiem garāžas stūros un garāko malu vidū.

Sienas

Sienu izbūvei piemērotākie materiāli ir ķieģeļi vai gāzbetona bloki. Ķieģeļu sienas ir izturīgas, ugunsdrošas, tomēr jāņem vērā, ka tās slikti uztur siltumu; šī iemesla dēļ sienas nepieciešams siltināt no ārpuses. Garāžas sienu konstrukcijai ieteicams ķieģeļa sienu mūrēt pusķieģeļa vai viena ķieģeļa biezumā. Lai garāža būtu silta un pasargāta no mitruma, ieteicams garāžas sienas ne tikai siltināt, bet arī apmest.

Grīdas segums

garazas_iekspuse
Dave/flickr.com

Neatkarīgi no tā, kādam mērķim garāža tiks izmantota, tai nepieciešams pienācīgs grīdas segums. Nevajadzētu aprobežoties ar neapstrādātu betonu, jo tādējādi paaugstinās mitruma veidošanās risks un no tā izrietošo plaisu un pleķu parādīšanās. Gluži tāpat kā mājai, arī garāžai nepieciešams veikt grīdas hidroizolāciju; jo sevišķi būtiski tas ir gadījumos, kad telpā plānots izmantot elektroiekārtas un ierīkot kontaktligzdas. Hidroizolācijai var izmantot dažādus materiālus – hidroizolācijas membrānu ruļļos vai šķidru membrānu. Grīdas segumam var izmantot epoksīda sveķus, PVC flīzes, porcelāna flīzes, kaučuka gumiju, kā arī citus.

Jumts

Garāžu var apjumt ar nolaidenu vienslīpnes jumtu, taču gadījumā, ja ir paredzēts izmantot arī bēniņu platību, jābūvē divslīpņu jumtu. Abu jumta veidu konstrukciju veido koka spāres un dēļu latojums uz tām, pa virsu klājot papi, pergamīna vai ruberoīda segumus. Ruļveida materiālus klāj uz dēļu latojuma 25-30 milimetru biezumā.

Vārti

Viens no garāžas būtiskākajiem elementiem, protams, ir vārti. Vārtu platumam jābūt ne mazākam par divarpus metriem, savukārt, augstumam – no 1,8 metriem. Populārākie ir paceļamie sekciju vārti, kas atveroties novietojas paralēli griestiem. Paceļamos garāžu vārtus var aprīkot ar elektropacēlājiem un darbināt ar tālvadības pulti. Vēlams, lai garāža tiktu uzbūvēta pēc iespējas tuvāk izbraukšanas vietai. Ideālā variantā garāžas vārtiem būtu jāatrodas pretī vārtiem, lai izbraukšana būtu ērta un vienkārša.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri