Kāpēc pērk cirsmas par tik atšķirīgām cenām?
Cirsma – tas meža nogabals, kurā tiek izstrādāti kokmateriāli, vienkārši sakot – cirsma ir nocirstie koki, ko varat pārdot, nepārdodot pašu meža zemi un mežu. Bet kā tiek rēķinātas cirsmas cenas?
Daudzus mežu īpašniekus šis jautājums patiesi samulsina, jo, sākot pētīt piedāvājumu, izrādās, ka cenas mēdz atšķirties pat divas vai trīs reizes! Varētu jau teikt – priecājies un izvēlies to, kurš sola vairāk! Bet prātīgajam latvietim šāda atbilde neder, jo ir taču pārāk aizdomīgi, ja kāds sola ievērojami vairāk naudas nekā pārējie – kā zināt, ka netiksiet apkrāpts?
Lai izvēlētos uzticamu darījuma partneri, kurš piedāvā arī vislabāko cenu, cirsmas pārdošanas procesu nevajadzētu sasteigt – sāciet ar cirsmas novērtējumu un tad sāciet pētīt, kādi uzņēmumi pērk cirsmas.
Cirsmas novērtējums jeb dastošana ir process, kura laikā notiek gan koku caurmēra mērīšana, gan sadalīšana pa sugām un kategorijām vai sortimentiem – proti, tiek noteikts, kādi lietas koki tad jūsu mežā ir. Šajā procesā precīzi tiek noteikta koksnes krāja (tas ir koksnes reālais daudzums augošā kokā) cirsmā – bez šādiem rādījumiem cirsmas pārdošana reāliem pircējiem nav iespējama.
Cirsmas cena veidojas no tādiem rādītājiem kā koku sugu sastāvs un kokmateriālu sortiments, ko no šiem kokiem varēs iegūt, piemēram, zāģbaļķu cena vienmēr būs ievērojami augstāka par taras kluču vai papīrmalkas cenu. Vērā tiks ņemts arī koku diametrs, jo ir taču atšķirība, vai koks ir tievs, vidējs vai resns. Tie, kuri pērk cirsmas, lielu uzmanību pievērš arī lokācijai, kur šie pārdodamie koki atrodas – ja tie ir tālu no ceļa, tiem ir grūti piekļūt ar mežapstrādes tehniku, tad cirsmas pārdošanas vērtība samazināsies.
Kad esat uzzinājis sava meža novērtējumu un ieguvis potenciālos cirsmu cenas piedāvājumus, tiem, kuri gatavi darījumam, sākas atbildīgais izvēles process un te iesakām rīkoties ļoti pragmatiski, vadoties pēc diviem principiem – laba cena un laba reputācija. Ja, piemēram, uzņēmums ir gatavs pirkt cirsmu par neticami augstu cenu, taču jūs nevarat ne internetā, ne pie mežu speciālistiem sadzīt rokās labas atsauksmes par šo uzņēmumu, vai arī uzņēmums sola naudu samaksāt vēlāk nevis uzreiz līguma slēgšanas dienā, tas neliecina neko labu! Pretēja problēma gadās ar lielajiem uzņēmumiem, kuriem jūs esat vien kārtējais cirsmas pārdošanas gadījums – viņi necenšas jums piedāvāt labāko cenu un kur nu vēl ieinteresētu attieksmi, jo paļaujas uz savu labo slavu, nesaprotot, ka cirsmas pārdošana jums ir svarīgs process. Tāpēc iesakām meklēt zelta vidusceļu – tā, lai būtu gan laba cena, gan laba attieksme, gan liela pieredze un lieliska reputācija, piemēram, MRS Vidzeme.