LANĪDA KONFERENCE: Digitālā realitāte ir ienākusi arī nekustamo īpašumu tirgū
Moderno tehnoloģiju risinājumi mūsdienās ir kļuvuši par pašsaprotamu palīgu daudzās biznesa jomās, arī nekustamo īpašumu jomā tos var izmantot gan, lai efektivizētu savu darbu un radītu risinājumus, kas atvieglo ikdienu, gan arī, lai palīdzētu veiksmīgāk apkalpot klientus un uzlabot servisa līmeni. Jau šo piektdien, 31. martā, Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas (LANĪDA) organizētajā ikgadējā konferencē "Kā attīstīsies nekustamā īpašuma tirgus Latvijā?", kura visas dienas garumā norisināsies Radisson Blu Hotel Latvija telpās, eksperti, kuri ikdienā strādā ar jaunajām tehnoloģijām, diskutēs par to, vai internets ir konkurents vai palīgs nekustamā īpašuma aģentam, un par to, kā mainās aģenta loma pakalpojuma sniegšanā.
LANĪDA šo konferenci organizē sadarbībā ar DNB banku, un tajā tiks skarts ļoti plašs nekustamā īpašuma (NĪ) jomas profesionāļiem šobrīd aktuālu tēmu loks.
Diskusiju par jauno tehnoloģiju lomu NĪ speciālistu ikdienā vadīs žurnālists Arnis Krauze.
Nekustamo īpašumu uzņēmuma Ober Haus Real Estate Latvia Dzīvojamo platību nodaļas vadītāja Kristīne Dubane diskusijā vēlas runāt par to, kā mainās NĪ tirgus IT risinājumu ietekmē. "Nekustamo īpašumu aģentiem ir jāseko līdzi tam, kā mainās tirgus. Ja pirms 15 gadiem sludinājumus lika avīzēs, tagad objektu pārdošana notiek caur internetu, bet – ne tikai! Internetā var pārdot "vienkāršus" objektus, bet sarežģītākus, lielākus īpašumus kā ražošanas ēkas, noliktavas u.tml., internetā nevarēsit atrast, jo tie pārsvarā tiek tirgoti klātienē, tirgū. Tātad jāsaprot, ka ne visu var un varēs atrast internetā, un nekustamā īpašuma aģenta pakalpojumi joprojām būs pieprasīti un vajadzīgi," saka K. Dubane. Viņa uzskata, ka jauno tehnoloģiju ietekmē ir jāmaina pasniegšanas veids: klienti pieprasa vairāk vizuālā materiāla un arvien populārākas kļūst objektu virtuālās tūres. "Skaidrs, ka strādāt ar vecām, konservatīvām metodēm mēs vairs nevaram," atzīmē eksperte.
Visapmeklētākā informācijas portāla delfi.lv izpilddirektors Konstantīns Kuzikovs jautāts, kādas tendences var būt aktuālas NĪ jomas speciālistiem, saka: "Tagad parādās daudz dažādu inovāciju un mājas lapu, kuras orientētas atvieglot sludinājumu publicēšanu vai nekustamā īpašuma meklēšanu, taču lielākā daļa no pircējiem ir ļoti konservatīva un negrib eksperimentēt. Tāpēc klasiskais variants, kad pircējs meklē sludinājumus populārākajās mājas lapās, paliks un būs dzīvotspējīgs vēl ilgu laiku. Mans ierosinājums nekustama īpašuma speciālistiem ir nepārvērtēt jaunās tehnoloģijas un inovācijas, un saglabāt konservatīvo pieeju."
Aivars Birulis, AB Alliance valdes loceklis, konferences diskusijā vēlas akcentēt to, ka internets un sociālās vietnes NĪ jomā un tieši - izīrēšanā, īrē, pirkšanā un pārdošanā – ir kvalitatīvs darba rīks NĪ aģentam un tiešajam īpašniekam u.c. "Internets un sociālās vietnes izkristalizē arī daudzus problēmaspektus nekustamo īpašumu aģentu un lietotāju darbībā, piemēram, darba kvalitāte, attiecinot to uz tiešo komunikāciju ar potenciālajiem klientiem; biznesa ētikas ievērošanas problēmu; spamošanu, orfogrāfiju, gramatiku, tekstu, foto kvalitātes jautājumu, kā arī vērts domāt par internetu un sociālām vietnēm kā potenciālās peļņas avotu," tēmu loku, par ko vēlas diskutēt, ieskicē A. Birulis.
Lielākā nekustamo īpašumu portāla city24.lv pārdošanas vadītājs Kristaps Pagils, pamatojoties uz savu darba pieredzi, konferencē vēlas akcentēt jautājumu par to, kādi dati pieejami NĪ portāliem, kā mainās portālu lietotāju uzvedība un kā tas viss kopumā ietekmē/maina kontaktplūsmas. Viņš novērojis, ka pēdējā laikā ievērojami pieaudzis informācijas meklējumu skaits mobilajās ierīcēs. "Pašlaik aptuveni 40% lietotāju sludinājumus meklē caur saviem viedtālruņiem, un paredzams, ka šī tendence attīstīsies vēl plašāk, jo pasaules pieredze to apliecina," saka pārdošanas speciālists.
Viena no šīs diskusijas dalībniecēm, sociālās platformas mājokļu labiekārtošanai un darījumiem ar tiem balu.lv līdzdibinātāja Jevgēnija Dmitričenko uzskata, ka diskutēt par to, vai internets ir konkurents vai palīgs NĪ speciālistam būtu tāpat, ja diskutētu, vai diena un nakts, vai gaiss un vakuums ir konkurents vai palīgs. "Internets ir mūsdienu realitāte: visa informācija, kas ir pieejama internetā nav noslēpjama, to nevar padarīt neesošu un arī nevajag! Tieši pretēji, mums ir jāprot pielāgoties jaunajiem apstākļiem. To, kā ikviens bizness spēj izmantot tehnoloģijas savā labā, redz ikviens. Piemēram, tūrismā aktīvi izmanto booking.com un līdzīgas platformas rezervācijai, redzam arī to, cik strauji IT joma ienāk banku sektorā un kā mainās to pakalpojumi. Bizness tehnoloģijas neuztver kā konkurentu, bet gan kā izaicinājumu, kas palīdz pārstrukturēt ikdienišķas, pat neefektīvas darbības līdz superātrām, efektīvām IT darbībām," uzskata eksperte. Viņa piebilst, ka arī NĪ jomā, kas līdz šim ir bijusi diezgan konservatīva, šogad esot novērojama strauja kustība: rodas arvien jauni, moderni IT risinājumi.
"Aģentiem tā ir iespēja nodarboties ar to, ko tie prot vislabāk – ar pārdošanu, kur neviena tehnoloģija nespēs aizstāt viņu profesionālās iemaņas. Tomēr tehnoloģijas var būt labs rīks un palīgs. Manuprāt, ir iezīmējama tendence, ka vismaz pēc pieciem gadiem darījumu noformēšana notiks tikai online. Līdzīgs process jau ir novērojams Igaunijā, kur nevienam vairs nav jāiet ne uz valsts iestādēm, ne pie privātiem uzņēmumiem, jo visas lietas var nokārtot internetā. Mēs vēl no tā mazliet atpaliekam, bet arī pie mums drīzumā daudzi procesi digitalizēsies, no kā ieguvējs būs patērētājs. Mēs dzīvojam digitālā laikmetā, tā ir mūsu realitāte: esiet sveicināti tajā!" saka J. Dmitričenko.
Atgādināsim, ka ikgadējā LANĪDA organizētā konference "Kā attīstīsies nekustamā īpašuma tirgus Latvijā?" notiek jau sesto gadu un ir kļuvusi ļoti iecienīta NĪ nozares profesionāļu vidū, kur vienkopus satiekas ap 200 interesentu un kur var uzzināt visu aktuālo informāciju par norisēm nozarē, atklāt labāko pieredzi un iezīmēt iespējamos nākotnes attīstības scenārijus, kā arī socializēties un neformālā gaisotnē tikties ar kolēģiem.
Plašāka informācija par konferenci www.lanidaevent.lv.