Panāk konceptuālu vienošanos par "Rail Baltica" finansējumu
Ceturtdien vakarā panākta provizoriska vienošanās Eiropas Savienošanas instrumentu, kas paredz finansējumu "Rail Baltica" nākamajā Eiropas Savienības Daudzgadu budžeta plānošanas un apguves periodā, kas pēc būtības jau ir uzsācies.
Ņemot vērā, ka Eiropas Savienošanas instruments (CEF) ir avots projekta "Rail Baltica" finansēšanai, Latvija aktīvi iestājās par tādiem nosacījumiem, kas garantētu pēc iespējas vairāk līdzekļu projekta realizācijai.
"Esam ieguldījuši lielu darbu, lai aizstāvētu "Rail Baltica" projekta īpašo nozīmi, kas konkurē starp citiem ES dalībvalstu pārrobežu projektiem, kam ir augsta Eiropas pievienotā vērtība un kas veicina gudru, ilgtspējīgu, iekļaujošu un drošu mobilitāti iedzīvotājiem. Tāds ir arī "Rail Baltica" projekts," atzina satiksmes ministrs Tālis Linkaits. "Tā kā "Rail Baltica" pamatā tiek finansēts tieši no CEF līdzekļiem, Latvija ir apmierināta, ka, neskatoties uz ilgstošām un smagām diskusijām, vienošanās ir panākta."
Būtiski, ka gala kompromiss atbilst pagājušā gada vasarā pieņemtajai Eiropadomes idejiskajai līnijai, kas uzsvēra tieši "Rail Baltica" projekta nozīmi, tam paredzot papildu un īpaši iezīmētu finansējumu. Pozitīvu sarunu rezultātā "Rail Baltica" projekta attīstībai Latvija var pretendēt saņemt aptuveni par 40 miljoniem eiro vairāk, nekā sākotnēji plānots.
Plānots, ka marta beigās ES vēstnieku (COREPER) sanāksmē tiks izskatīts un apstiprināts kompromiss arī no dalībvalstu puses.
Šī vienošanās paredz, ka pēc provizoriskām aplēsēm "Rail Baltica" projekta Latvijas daļa varētu iegūt finansējumu 1,5 miljardu eiro apmērā. Tas ļaus Latvijā sekmīgi turpināt Rīgas Centrālās Stacijas pārbūvi, "Rail Baltica" stacijas un saistītās infrastruktūras starptautiskajā lidostā "Rīga" izbūvi, veikt būvniecības darbus posmos no lidostas "Rīga" līdz Lietuvas robežai un no Vangažiem līdz Igaunijas robežai, kā arī savienot Rīgas Centrālo staciju ar "Rail Baltica" starptautiskās lidostas "Ŗīga" terminālu. Pašlaik "Rail Baltica" Latvijas projekta daļai nepieciešamais finansējums ir 1,96 miljardi eiro. Atlikušo finansējumu ir plānots piesaistīt no citiem avotiem, piemēram, militārās mobilitātes, kā arī no privātām investīcijām.