Pareizi izbūvēts asfalta segums, pirmos 8–10 gadus no izbūves brīža kalpo nevainojami
Patlaban 2069 kilometri autoceļu ar melno segumu ir klasificējami kā sabrukuši un tiem ir nepieciešama pilnīga seguma rekonstrukcija, tā vakar notikušajā diskusijā "Latvijas ceļu nākotne" norādīja VAS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) vadītājs Ivars Pāže.Vēl sliktāks stāvoklis esot ar grants ceļiem.
Asfaltēto segu atjaunošanas darbu deficīts ir sasniedzis 2,859 miljardus latu, grants segu - 1,663 miljardus latu.
Pāže informēja, ka pareizi izbūvēts asfalta segums, atkarībā no satiksmes, pirmos 8–10 gadus no izbūves brīža kalpo nevainojami, taču šajā laikā segā uzkrājas paliekošas deformācijas, rodas seguma izdilums rišu vietās, parādās plaisas un virsmas izdrupumi - sega noveco.
Ekonomiski lietderīgi ir asfaltbetona segumus atjaunot savlaicīgi, kad minētie defekti nav kļuvuši masveidīgi un neprognozējami un šo segumu vidējais kalpošanas vecums nepārsniedz 12 gadus, tad asfaltbetona seguma atjaunošanas izmaksas ir viszemākās.
Lai asfaltētos segumus uzturētu labā un teicamā stāvoklī, ikgadējām normatīvajām segumu atjaunošanas programmām būtu jāaptver ap 920 km ceļu,un papildus ik gadus jārekonstruē ap 190 km ceļu segu.
Visbiežākie ceļu segumu bojāšanās cēloņi ir segas konstruktīvo slāņu materiāla nogurums, saistvielas dabīgā novecošanās, agrākajos gados izpildīto būvdarbu kvalitāte un satiksmes slodžu radītie bojājumi.
Autoceļiem ārkārtīgi pietrūkstot valsts naudas, jo tā esot vieglāk apgūstama - iepirkumu procedūras ir vienkāršākas. Eiropas Savienības nauda esot paredzēta tikai jauniem projektiem.
Šā gada budžeta plānā 146,3 miljonus latu no valsts autoceļu finansējuma veido Eiropas Savienības fondu līdzfinansētie projekti, savukārt 60,3% - valsts budžets. Salīdzinot ar 2008.gada budžeta finansējumu, valsts atbalsts samazinājies gandrīz trīskārtīgi.