Pērn patērētāji visvairāk sūdzējušies par kreditēšanas līgumiem un avio pakalpojumiem
2010. gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (turpmāk – PTAC) kopā izskatītas 2479 patērētāju sūdzības par kopējo summu Ls 712888,23. Visvairāk patērētāji sūdzējušies par iespējami netaisnīgiem līguma noteikumiem patērētāju kreditēšanas līgumos, kā arī par avio pakalpojumu neatbilstību.
Salīdzinot ar 2009. gadu, kopējais PTAC izskatīto sūdzību skaits 2010. gadā ir samazinājies par 511 sūdzībām jeb par 17%.
Par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm 2010. gadā saņemtas 587 patērētāju sūdzības, kas, salīdzinot ar 2009. gadu (771), ir par 23,9% mazāk. Kopējā summa precēm, par kurām patērētāji sūdzējušies, veido 444724,40 Ls. Visvairāk sūdzību saņemts par apavu kvalitāti – 27% no sūdzībām par precēm, kam seko elektropreces (18%) un mobilie telefoni (15%). 2009.gadā šie skaitļi bija attiecīgi: 20, 15 un 17%. Par 79,3% samazinājies sūdzību skaits par dzīvokļiem un mājām, bet par 58% – par automašīnām. Nedaudz pieaudzis sūdzību skaits par tekstilizstrādājumiem.
Par līguma noteikumiem neatbilstošiem pakalpojumiem 2010.gadā sūdzējušies 584 patērētāji jeb par 4,7% vairāk nekā 2009.gadā (558). Pakalpojumu summa veido 268163,83 Ls. Visvairāk patērētāju sūdzējušies par avio pakalpojumiem (169), kas veido 28,9% no visām sūdzībām par pakalpojumiem un, salīdzinot ar 2009.gadu, novērojams pieaugums par 138%. Tam seko sūdzības par elektronisko sakaru pakalpojumiem – 153 jeb 26,2% no visām sūdzībām par pakalpojumiem (pieaugums par 56,1%). 2010.gadā par 47,2% samazinājies sūdzību skaits par būvniecības pakalpojumiem.
2010.gadā par 27,9% samazinājies sūdzību skaits par līgumslēdzēju tiesiskās vienlīdzības principa neievērošanu (659 un 475). Lielāko daļu – 52% – no sūdzībām par līguma noteikumiem veido patērētāju kreditēšanas līgumi (245). Šai sakarā PTAC 2010.gadā izdevis vairākus lēmumus, ar kuriem atsevišķu banku piedāvātie kreditēšanas līgumu noteikumi atzīti par netaisnīgiem un PTAC licis pārtraukt to piemērošanu. Pozitīvi vērtējama ir tendence, ka aizvien lielāka daļa banku atsaucas PTAC aicinājumam un brīvprātīgi apņemas novērst konstatētos pārkāpumus. Gan pieņemtie lēmumi, gan arī saņemtās rakstveida apņemšanās ir publicētas PTAC mājas lapā, kur jebkurš patērētājs ar tiem var iepazīties un tos izmantot savai interešu aizsardzībai. Sūdzībām par kreditēšanas līgumiem seko elektronisko sakaru pakalpojumu līgumi (10%), kur, salīdzinot ar 2009.gadu, vērojams pieaugums par 17%. Savukārt, samazinājums vērojams attiecībā uz sūdzībām par nekustamā īpašuma pirkuma līgumiem (-79,3%).
2010.gadā patērētājiem sniegtas 45376 konsultācijas, savukārt uzņēmēji saņēmuši 5075 konsultācijas.
Ar detalizētu atskaiti iespējams iepazīties šeit: www.ptac.gov.lv/page/195 .