Rīga. Vanšu tilta kāpņu pilnīga pārbūve varētu izmaksāt aptuveni 100 000
Rīga. Vanšu tilta kāpņu pilnīga pārbūve varētu izmaksāt aptuveni 100 000
Rīgas domes Satiksmes departaments veiks brūkošo Vanšu tilta kāpņu pilnīgu pārbūvi, kas varētu izmaksāt aptuveni 100 000 eiro, šodien nolēma Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja.
Kāpņu pārbūves projektēšana varētu aizņemt četrus līdz sešus mēnešus, bet pati pārbūve - trīs līdz četrus mēnešus. "Kāpņu pārbūves projekta izstrāde varētu izmaksāt aptuveni 10 000 eiro, bet pati pārbūve - aptuveni 100 000 eiro. Precīzas projekta izmaksas būs skaidras tikai pēc būvprojekta izstrādes", sacīja Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins.
Balstoties uz SIA "Inženierbūve" steidzamības kārtā veikto ekspertīzi par tilta kāpņu tehnisko stāvokli, departaments situācijas risināšanai saredz trīs iespējamos variantus - remontēt kāpnes ierasto uzturēšanas darbu laikā, veikt pilnīgu kāpņu pārbūvi, izstrādājot atsevišķu būvprojektu, vai arī veikt kāpņu pārbūvi kopā ar visa Vanšu tilta rekonstrukciju, kas tiek plānota nākamgad.
Starp citu, mēneša laikā tiks uzsākta visa Vanšu tilta renovācijas projekta izstrāde, kurai varētu būt nepieciešami līdz pat 18 mēneši.
Tilts būvēts 1981. gadā, un, kā tagad noskaidrojies, tas nav uzbūvēts atbilstoši sākotnējam projektam un būvniecības laikā nezināmu iemeslu dēļ monolīta konstrukcija ir aizstāta ar vienkāršu konstrukciju. Turklāt kopš būvniecības pabeigšanas tas ne reizi nav remontēts. Pēc Jakrina vārdiem, kopumā nesošo konstrukciju un balstu stāvoklis ir labs, bet kāpnes savu laiku ir nokalpojušas.
Rīgas tehniskās universitātes profesors un SIA "Inženierbūves" valdes priekšsēdētājs Ainārs Paeglītis, kura uzņēmums ir regulāri veicis Vanšu tilts padziļinātās pārbaudes, pastāstīja, ka tilts ir regulāri inspicēts. Pēc viņa vārdiem, gadu laikā Vanšu tilta konstrukcijas ir papildināts ar stingrības ribām un pārklātas ar krāsu, kas neļauj veidoties korozijai un veikti citi drošības un apkopes pasākumi. Šis tilts nav bīstams kustībai, jo korozija tā iekšienē iekļuvusi nav un arī tilta maksimālā slodze ir lielāka, nekā tā reālajā dzīvē tiek izmantota.
Kā atzīmēja profesors, panelis, kas nokritis no kāpnēm, bijis 37 gadus vecs, un stiegras, uz kurām tas turējies, "savu ir nokalpojušas". Taču pašas kāpnes kā konstrukcija esot drošas un pa tām droši varot staigāt. Viņš norādīja, ka arī paša tilta gan tērauda, gan dzelzsbetona daļā daži posmi ir nolietojušies un tos nepieciešams atjaunot, taču tas neapdraudot tilta konstrukciju, kura ir darbspējīga, līdz ar to kopumā tilts esot apmierinošā stāvoklī.
Atgādinām, ka 2018. gada 5. martā, ap plkst. 16.00 no Vanšu tilta kāpnēm (lejteces pusē, labajā krastā), atdalījās un nokrita kāpņu margu sānu nosedzošais dzelzsbetona bloks.
Apsekošanas laikā tika konstatēts, ka kāpņu sānu bloks ar kāpņu konstrukciju ir savienots ar metāla ieliekamajām detaļām un savā starpā sametināts. Ilgstošas ekspluatācijas gaitā mezgls ir korodējis un straujas gaisa temperatūras izmaiņu dēļ (dažu stundu laikā tā mainījās no - 15 C līdz 0 C), mezgls zaudējis savu noturību un lielā pašsvara dēļ atdalījies no kāpņu konstrukcijas.
Pašlaik abas Vanšu tilta kāpnes Daugavas labajā pusē ir slēgtas. Gājēju plūsma ir novirzīta pa labā krasta estakādi, tāpat ir atļauts izmantot Vanšu tilta pacēlājus.