Sagatavoti jauni saistošie noteikumi ūdens patēriņa uzskaites problēmu risināšanai
Rīgas domes Mājokļu un vides komiteja šodien uzklausīja darba grupas priekšlikumus ūdens patēriņa uzskaites problēmu risināšanai. Šī darba grupa tika izveidota ar komitejas lēmumu, un no 14. februāra līdz 12. maijam notikušo 10 darba grupas sanāksmju laikā ir izstrādāts jaunu Rīgas domes saistošo noteikumu projekts, kas patlaban tiek saskaņots ar atbildīgajām institūcijām. Jauno noteikumu projektu Mājokļu un vides komitejā plānots skatīt pēc divām nedēļām.
"Ir paveikts liels darbs, jo ir konstatēti gan iemesli, kas rada ūdens patēriņa uzskaites starpības, gan sagatavots jaunu saistošo noteikumu projekts, gan arī priekšlikumi iespējamiem grozījumiem Ministru kabineta noteikumos. Realizējot šos priekšlikumus dzīvē, mēs beidzot varēsim atrisināt gadiem ilgās problēmas ar ūdens patēriņa uzskaiti," saka Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko.
Darba grupa norāda, ka ūdens patēriņa starpības rada gan tehniskas problēmas, gan neprecīza ūdens patēriņa uzskaite, gan arī apzināta nemaksāšana par reāli patērēto ūdeni.
Jauno saistošo noteikumu projekts sagatavots, lai uzlabotu ūdens patēriņa uzskaiti mājās, kuras pēc privatizācijas turpina pārvaldīt pašvaldības pārvaldnieks, jo privātajā sektorā šobrīd spēkā esošie normatīvie akti dod visas iespējas ar kopsapulces lēmumu izvēlēties kādu no veidiem ūdens patēriņa starpību mazināšanai, piemēram, var pieņemt lēmumu uzstādīt jaunāko tehnoloģiju vienādas precizitātes klases skaitītājus, uzdot rādījumus nolasīt pārvaldniekam, visu skaitītāju verificēšanu uzticēt vienam komersantam, maksu par ūdens patēriņa starpību sadalīt starp dzīvokļu īpašniekiem, kuri šādus skaitītājus neuzstāda vai neverificē u.tml.
Sagatavotajā saistošo noteikumu projektā paredzēts, ka šis dokuments būs saistošs pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošas mājas pārvaldniekam, dzīvokļa īpašumu īpašniekiem, īrniekiem un nomniekiem, skaitītāju mezglu uzstādītājiem un ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu apsekošanas un apkopes personālam. Noteikumu projektā ir precizētas mājas iekšējo ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu piederības robežas, noteiktas prasības skaitītāja mezglu uzstādīšanai un verifikācijai lietotāju dzīvokļa īpašumos. Plānots, ka pārvaldniekam būs jānodrošina sava pārstāvja klātbūtne skaitītāja mezgla uzstādīšanas vai skaitītāja nomaiņas laikā, jābrīdina lietotājs par skaitītāja verificēšanas termiņa beigām, jāpieprasa lietotājam skaitītāja pirmstermiņa verificēšanu, ja ir radušās pamatotas šaubas par skaitītāja rādījumu ticamību, kā arī pārvaldnieks varēs neņem vērā skaitītāju rādījumus, ja netiks ievērotas iepriekš minētās prasības. Savukārt skaitītāja lietotājam būs jānodrošina pārvaldnieka pārstāvjiem piekļuve dzīvoklī esošajām kopīpašumā esošajām komunikācijām un jāreaģē uz pārvaldnieka piedāvātajiem risinājumiem ūdens patēriņa starpību mazināšanai. Vienlaikus noteikumu projektā paredzēta arī lietotāja civiltiesiskā un administratīvā atbildība, ja skaitītāja mezglu apsekošanas gaitā tiks konstatēts, ka veiktas prettiesiskas darbības.
Darba grupa ir sagatavojusi arī priekšlikumus iespējamiem Ministru kabineta 09.12.2008. noteikumu Nr. 1013. grozījumiem. Tie paredz uzlikt par pienākumu ūdens patēriņa starpību segt tikai tiem lietotājiem, kuri kavējuši namu pārvaldnieku īstenot dzīvokļu īpašnieku pieņemto lēmumu par risinājumu ūdens patēriņa starpības mazināšanai. Tāpat darba grupas norāda, ka nepieciešams rast risinājumu arī tādai būtiskai problēmai, ka dzīvojamo māju pārvaldniekiem nav iespējams konstatēt, cik personu reāli dzīvo un patērē pakalpojumus konkrētos dzīvokļos. Pārvaldnieki vadās pēc dzīvoklī deklarēto personu skaita, kas neatspoguļo reālo situāciju, tāpēc dzīvokļa īpašniekam nereti ir izdevīgi neuzstādīt ūdens patēriņa skaitītājus, ja ūdeni dzīvoklī lieto vairāk personu, nekā tajā ir deklarētas. Tiek ieteikts apsvērt iespēju būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteikt prasību jaunbūvējamām mājām ūdens patēriņa uzskaites sistēmas projektēt ārpus dzīvokļu īpašumiem, kur pārvaldniekam būtu nodrošināta iespēja tos apsekot un nolasīt rādījumus.