building.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi19585
Nozares ziņas33011
SIA "Filtri" vadītāja: "Nākotne – tā ir sadarbība!" : building.lv - par būvniecību Latvijā

SIA "Filtri" vadītāja: "Nākotne – tā ir sadarbība!"

SIA "Filtri" vadītāja: "Nākotne – tā ir sadarbība!"
Foto: SIA "Filtri" vadītāja: "Nākotne – tā ir sadarbība!"

Šī gada aprīlī 10 gadu darbības jubileju atzīmēja SIA "Filtri" – uzņēmums, kas viens no pirmajiem Latvijā uzsāka ventilācijas filtru izgatavošanu vietējam tirgum. Šobrīd "Filtri" turpina gan ražot paši, gan piedāvā tirgū ārvalstu sadarbības partneru produkciju dažāda veida gaisa attīrīšanas sistēmām. Šoreiz portāla Building.lv rubrikā "Mēneša cilvēks" saruna ar SIA "Filtri" direktori Lienīti Biti.

Banner 280x280

Kā radās nepieciešamība sākt pašiem ražot ventilācijas sistēmu filtrus? Vai Latvijas tirgū tie tobrīd nebija pieejami?

Aptuveni pirms gadiem 14 daudzviet Latvijā jau bija izbūvētas mūsdienīgas gaisa ventilācijas sistēmas, kuru pareizai funkcionēšanai bija nepieciešama regulāra filtru maiņa. Izrādās šādi filtri pie mums nebija brīvi pieejami un pasūtīšana no ārzemēm maksāja ļoti dārgi. Tika nolemts pamēģināt filtrus gatavot pašiem. Būtībā tas ir pareizi sašūts filtrējošais materiāls, kas iestiprināts koka, plastmasas vai metāla rāmī. Pati pēc izglītības esmu šūto izstrādājumu tehnologs, tāpēc varēju likt lietā studiju laikā gūtās zināšanas. Pamazām sākām šūt filtrus savām vajadzībām, un drīz vien par mums sāka interesēties citi uzņēmumi un tā soli pa solim nonācām pie uzņēmuma dibināšanas 2004. gada aprīlī.

Vai Jums tobrīd bija konkurenti?

Jā, viens uzņēmums, kas pārstāvēja Somijas kompāniju. Taču ventilācijas sistēmu tirgus attīstījās ļoti strauji un darba pietika visiem.

Ar kāda veida filtriem sākāt savu darbību?

Tie bija tā dēvētie "kabatu" filtri, ko izmanto kā pirmās vai otrās pakāpes gaisa attīrīšanas filtrus gaisa apstrādes un kondicionēšanas sistēmās. Pieprasījums pēc tiem ir joprojām, jo šie elementi nav attīrāmi, tie regulāri jāmaina no jauna.

Kā tālāk attīstījās produktu sortiments?

Saprotams, ka biznesu nevar attīstīt tikai ar vienu vai diviem produktu veidiem. Arī klienti sāka interesēties par arvien specifiskākiem filtru veidiem, kas, savukārt, mudināja mūs sākt meklēt dažādus jaunus izstrādājumus. Atradām sadarbības partnerus un sākām piedāvāt arī citu ražotāju gatavo produkciju. Līdzās jau pazīstamajiem "kabatu" filtriem, HEPA filtriem un kompaktfiltriem savā sortimentā iekļāvām, piemēram, aktīvās ogles filtrus, dažādus filtrus industriālo uzņēmumu vajadzībām, piemēram, kokapstrādei, cementa ražošanai, metālapstrādei, ķīmijas rūpniecībai u.c. Tur nepieciešams atšķirīgs filtru veids kā "piedurkņu" jeb "maisu" filtri, ko izmanto visu veidu gaisa filtrācijas jeb aspirācijas sistēmās gaisa attīrīšanai no putekļiem, atkritumiem un citiem piesārņojuma veidiem, kas rodas ražošanas iekārtu darbības procesā vai arī, lai atdalītu gatavo produktu kā piemēram cementu vai sausā piena pulveri.

Kas ir Jūsu uzņēmuma lielākie sadarbības partneri?

Ilgstoša sadarbība izveidojusies ar Čehijas uzņēmumu "Prihoda", kas izgatavo auduma gaisa vadus. Otrs mūsu lielākais partneris ir Dānijas kompānija "konfAir" , kas ražo "piedurkņu" filtrus un mēs arī esam ši zīmola oficiālie pārstāvji Latvijā. Ir arī citi uzņēmumi, piemēram, zviedru uzņēmums "Absolent", kas piedāvā eļļas dūmu un eļļas miglas filtrus, Lielbritānijas uzņēmums "Filtermist", kas izgatavo iekārtas gaisa attīrīšanai no eļļas un emulsijas miglas, dūmiem un tvaika dažādos ražošanas procesos.

Cik grūti vai viegli nelielam Latvijas uzņēmumam bija atrast šos partnerus?

Sākotnēji mums bija doma pašiem ielauzties kādā no ārvalstu tirgiem. Vairāk lūkojāmies Skandināvijas virzienā. Iesaistījāmies LIAA atbalsta programmā jaunajiem uzņēmējiem un devāmies vizītēs uz vairākām valstīm. Nācās pārliecināties, ka attiecībā uz filtriem, piemēram, Zviedrijas un Dānijas tirgus ir ļoti aizsargāts, valda stingra likumdošana attiecībā uz gaisa kvalitāti, un ielauzties šajā tirgū būtu ļoti grūti. Taču par mums ieinteresējās dāņu uzņēmums "KonfAir" kā rezultātā izveidojusies lieliska sadarbība. Tas ir viens piemērs, bet līdzīgi bijis arī ar citiem. Galvenais ir sevi parādīt kā uzticamu un stabilu partneri un, ja arī otra puse ir tāda pati, tad šķēršļu nebūs.

Kā mainījies filtru piedāvājums šo 10 gadu laikā? Vai arī šajā jomā novērojamas inovatīvas tehnoloģijas, kāds jaunu materiālu pielietojums vai tml.?

Attiecībā uz tiem filtru veidiem, kas tiek izgatavoti uz vietas mūsu uzņēmumā, mums nav iespējas pašiem radīt kādas inovācijas. Te viss ir standartizēts un definēts, kādam izmēram jābūt, kādiem jābūt elementiem ar noteiktu filtrējošo laukumu, kāds filtrējošais materiāls jāizmanto. Inovācijas vairāk veidojas tiešā sadarbībā ar klientu, jo ir daudzi unikāli pasūtījumi, kur ir iespējas izpausties radoši. Piemēram, reiz bija jāizgatavo filtrs industriālam putekļsūcējam, kur filtrējošais elements bija darināts no auduma un vizuāli atgādināja jūras ezi, jo tam bija daudz "kabatu".

Tiesa, jaunākās paaudzes filtrējošies elementi kļūst arvien kompaktāki izmēru ziņā, jo arī pašas gaisa attīrīšanas iekārtas kļūst kompaktākas un aizņem mazāku telpu. Tādējādi filtriem jāizmanto mazāk materiāla, tiem panākts lielāks virsmas laukums attiecībā pret šķērsgriezuma laukumu.

Kur tiek iepirkti nepieciešamie izejmateriāli ražošanai?

Filtrējošais materiāls ir neausts audums, ko iepērkam Vācijā. Arī plastmasas rāmjus iepērkam no ārvalstīm. Sākotnēji cerējām, ka tos varēs izgatavot Latvijā, bet šiem rāmjiem nepieciešams tāds polimērs, ko Latvijā neražo. Nolēmām labāk neriskēt ar eksperimentēšanu un paļauties uz pārbaudītiem ražotājiem.

Kāds šobrīd ir SIA "Filtri" klients?

Ir klienti, kas ir profesionāļi savā jomā un labi zina, kas tiem nepieciešams. Viņi paši kontrolē, kad nepieciešama filtru maiņa, laikus pasūta vajadzīgo daudzumu, paši rūpējas par nomaiņu. Ir klienti, kas tikai apgūst savu biznesu un mācās saprast, kas tiem vajadzīgs. Te mēs varam palīdzēt ar padomu un konsultācijām, braucam pie klienta, izvērtējam, kādi filtru veidi būs vispiemērotākie viņa vajadzībai. Mani priecē, ka mūsu klienti kļūst arvien zinošāki un spēj izdarīt pareizo izvēli. Tajā pašā laikā veiksmīgas sadarbības garants ir savstarpējās attiecības un tiešais kontakts ar klientu, kā tas izveidojas.

Kā Jūs raksturotu konkurenci savā pārstāvētajā nozarē?

Lielāko konkurenci rada ražotāji no Lietuvas un Polijas. Viņi spēj panākt zemākas cenas un līdz ar to arī veicina izmaiņas tirgū. Jautājums tikai par kvalitāti – vai tā ir pietiekami laba. Vietējo ražotāju, kas paši izgatavo filtrus, pie mums nav daudz un spēcīgu konkurenci šajā ziņā nejūtam.

Uzņēmuma lielākais panākums šajos 10 gados.

Noteikti tas, ka izdevies izveidot stabilu un atpazīstamu uzņēmumu. Lepojos ar saviem darbiniekiem – mūsu nav daudz, bet ikviens strādā no sirds. Esmu gandarīta, ka mums izdevās iziet cauri krīzei un saglabāt sava uzņēmuma vērtības, ka neesam metušies virzienā uz lētāko cenu. Gribu uzsvērt, ka esam vienīgais filtru ražotājs Baltijas valstīs, kas ieviesis Kvalitātes vadības sistēmu ISO 9001. Tā patiešām ir lielisks palīgs visos ikdienas darba procesos un atvieglo komunikāciju gan savā starpā, gan ar klientiem. Līdztekus strādājam pēc Vides vadības sistēmas standarta 14001 prasībām, kas apliecina, ka mūsu veiktie ražošanas procesi ir nekaitīgi apkārtējai videi.

Kas mēdz radīt problēmas?

Es nelauzu galvu par lietām un procesiem, ko nevaru ietekmēt, piemēram, attiecībā uz kādiem valstiskiem lēmumiem saistībā ar uzņēmējdarbības vidi vai tamlīdzīgi. Ja biznesā viss ir pareizi sakārtots, īpašām problēmām nebūtu jābūt. Mēdz būt ikdienišķi izaicinājumi. Piemēram, bijušas situācijas, kad kāda pasūtījuma izpildei pēkšņi pietrūkst izejmateriāli. Tad varam pārbaudīt, cik saliedēti esam un kā kopīgi spējam šo situāciju atrisināt, cik atsaucīgi ir mūsu partneri un cik operatīvi varam visu labot. Parasti izdodas. (smaida)

Cik sociāli aktīvs uzņēmums esat?

Plašās sabiedriskās aktivitātēs vai projektos neesam līdz šim iesaistījušies, toties kopš pērnā gada esam izveidojuši sadarbību ar RTU. Piedalījāmies augstskolas rīkotajās "Karjeras dienās" un izraudzījāmies divus studentus, kam piedāvājām pie mums praktizēties darbā. Viens no studentiem šobrīd jau kļuvis par pilntiesīgu mūsu kolēģi. Nesen pie mums sāka strādāt vēl viena studente. Manuprāt, tā ir lieliska iespēja darba devējam izaudzināt pašam savu darbinieku. Nākotnē ceru uz vēl lielākām sadarbības iespējām ar RTU.

Jūsu novēlējums saviem kolēģiem un klientiem, sākot otro desmitgadi.

Kolēģiem novēlu būt tikpat ieinteresētiem savā darbā kā līdz šim, izvirzīt augstus savus personīgos profesionālos mērķus, kopā mēs tos īstenosim! Klientiem - lai pietiek izturība, drosme un pārliecība īstenot savus labākos nodomus. Lai ir ticība mērķim un vēlme to sasniegt! Uzņēmumam – lai pavērtos plašākas izaugsmes iespējas, lai izdotos apgūt arvien jaunus produktus un ieviest tos Latvijas tirgū. Šis ir sadarbības laiks un tur es saskatu mūsu nākotni – sadarbībā ar klientiem, piegādātājiem un konkurentiem.

Paldies par sarunu!

 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.