Būvniecības likums -Ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 2004.gada 31.martam
Latvijas Republikas Saeima
Likums pieņemts 1995.
gada 10.
augustā
SPĒKĀ no 13.09.1995
Vēstnesis, 30.08.95. nr. 131
Ar
grozījumiem, kas
izsludināti līdz 2004.gada 31.martam.
Būvniecības likums
I.
nodaļa. Vispārīgie noteikumi
II. nodaļa. Valsts
pārvaldes un pašvaldību institūciju
kompetence būvniecības jomā
III. nodaļa.
Sertifikātu un licenču izsniegšana būvniecības
dalībniekiem
IV. nodaļa.
Būvniecības pamatnoteikumi
V. nodaļa.
Būvnormatīvi, standarti un būvizstrādājumu
sertifikācija
VI. nodaļa.
Būvuzraudzība
VII. nodaļa.
Būvniecības kontrole
VIII. nodaļa.
Sagruvušo būvju un kultūras pieminekļu
sarakstā esošo būvju savešana kārtībā vai nojaukšana
IX. nodaļa.
Atbildība un apdrošināšana būvniecībā
X. nodaļa.
Starptautiskie līgumi
Pārejas noteikumi
I. nodaļa. Vispārīgie
noteikumi
1.pants.
Likumā ir
lietoti šādi termini:
1) apbūve — noteiktā teritorijā izvietotu būvju
kopums;
2) būvatļauja — Vispārīgajos būvnoteikumos
paredzētajā
kārtībā izsniegts dokuments, kas apliecina tiesības veikt objekta
būvdarbus;
3) būve — būvniecības procesā radies ar zemi
saistīts veidojums,
kam ir noteikta funkcija;
4) būvekspertīze — profesionāla pārbaude, kuras
mērķis ir dot
pamatotu atzinumu par būves tehnisko stāvokli, būvprojekta vai veikto
būvdarbu
tehnisko risinājumu atbilstību normatīvo aktu un tehnisko noteikumu
prasībām;
5) būveksperts - sertificēta fiziskā persona, kas
valsts,
pašvaldības vai būvniecības dalībnieka uzdevumā veic būvekspertīzi;
6) būvdarbi — būvniecības procesa sastāvdaļa, darbi,
kas tiek
veikti būvlaukumā vai būvē, arī nojaukšana;
7) būvētājs - fiziskā vai juridiskā persona
(nekustamā īpašuma
īpašnieks, nomnieks vai lietotājs), kas veic būvniecību saviem spēkiem;
8) (izslēgts ar 07.03.2002. likumu);
9) (izslēgts ar 07.03.2002. likumu);
10) būvinspektors — valsts vai pašvaldības
amatpersona, kurai
piešķirtas būvdarbu kontroles tiesības;
11) būvizstrādājums — ikviens materiāls, detaļa vai
rūpnieciski
izgatavota konstrukcija, kas paredzēta iestrādāšanai būvē;
12) būvniecība — visu veidu būvju projektēšana un
būvdarbi;
13) būvniecības dalībnieki — fiziskās vai juridiskās
personas,
kuras ar īpašumu, finanšu līdzekļiem, darbu vai pakalpojumu piedalās
būvniecības
procesā;
14) būvnormatīvi — visiem būvniecības dalībniekiem
saistošu normu
un noteikumu kopums, kas reglamentē būvniecību un būvju ekspluatāciju,
kā arī
skaidro būvniecības terminoloģiju;
15) būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts —
dokuments, kas
apliecina fiziskās personas profesionālo kvalifikāciju attiecīgajā
būvniecības
jomā;
16) būvprojekts - būvniecības ieceres īstenošanai
nepieciešamo
dokumentu, rasējumu un teksta materiālu kopums;
17) būvuzņēmējs — fiziskā vai juridiskā persona,
kas,
pamatojoties uz līgumu, kurš noslēgts ar pasūtītāju, veic būvdarbus;
18) būvuzraugs — fiziskā vai juridiskā persona, kas
pasūtītāja
interesēs uzrauga būvdarbus;
19) inženierkomunikācija - ierīce, aprīkojums vai
ierīču un
aprīkojumu kopums, kas paredzēts būves apgādei ar izejvielām, sakariem,
energoresursiem un citiem resursiem;
20) licence - dokuments, kas apliecina juridiskās
personas profesionālo
kompetenci un atļauj tai veikt uzņēmējdarbību noteiktās būvniecības
jomās;
21) patvaļīga būvniecība — būvdarbi, kas tiek veikti
bez
būvatļaujas vai neatbilst akceptētajam būvprojektam, izņemot
Vispārīgajos
būvnoteikumos paredzētos gadījumus;
22) (izslēgts ar 07.03.2002. likumu);
23) Vispārīgie būvnoteikumi -
Ministru kabineta izdoti noteikumi, kas reglamentē būvniecības
pamatnosacījumus,
ciktāl tos nenosaka šis likums;
24) pasūtītājs -
nekustamā īpašuma
īpašnieks, nomnieks, lietotājs vai tā pilnvarota persona, kuras
uzdevumā,
pamatojoties uz noslēgto līgumu, tiek veikta būvniecība.
25) tehniskie noteikumi — konkrētai būvei, apbūvei,
būvizstrādājumam vai būvdarbu procesam noteiktās tehniskās prasības;
26) būvvalde — pašvaldības institūcija, kas pārzina,
kā arī
kontrolē būvniecību attiecīgajā administratīvajā teritorijā;
27) vides pieejamība — iespēja cilvēkiem ar kustību,
redzes vai
dzirdes traucējumiem pārvietoties vidē atbilstoši plānotajai būves
funkcijai;
28) būvamatniecība — būvniecības darbi, kurus veic
fiziskā vai
juridiskā persona atbilstoši likumam "Par amatniecību";
29) arhitekta prakse — sertificēta arhitekta
patstāvīga
profesionāla darbība;
30) būvprakse — sertificēta būvinženiera patstāvīga
profesionāla
darbība."
2.pants. (1)
Šis
likums nosaka būvniecības dalībnieku savstarpējās attiecības, kā arī
viņu
tiesības un pienākumus būvniecības procesā un atbildību par būvniecības
rezultātā tapušās būves atbilstību tās uzdevumam, ekonomiskajam
izdevīgumam,
paredzētajam kalpošanas ilgumam un attiecīgajiem normatīvajiem aktiem,
kā arī valsts
pārvaldes un pašvaldību institūciju kompetenci attiecīgajā būvniecības
jomā.
(2) Šis likums attiecas uz visu veidu būvēm.
(3) Būvniecību regulē šis likums, Civillikums, citi likumi un
normatīvie akti, kā
arī Latvijai saistoši starptautiskie līgumi.
(4) Šā likuma izpildei Ministru kabinets izdod Vispārīgos
būvnoteikumus, būvnormatīvus un citus normatīvos aktus.
3.pants. (1)
Zemes
gabalu drīkst apbūvēt, ja tā apbūve ir saskaņā ar
vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumu, detālo plānojumu un šo plānojumu
sastāvā
esošajiem apbūves noteikumiem un, noslēdzot līgumu, ir saskaņota ar
zemes gabala
īpašnieku (ja apbūvi neveic zemes gabala īpašnieks).
(2) Būvniecības ierobežojumus atsevišķos zemes gabalos reglamentē
likumi, Ministru
kabineta noteikumi, vietējās pašvaldības teritorijas plānojums un
detālais
plānojums. Būvniecības ierobežojumus var nostiprināt zemesgrāmatās kā
īpašuma
lietošanas tiesību aprobežojumus.
(3) Būve projektējama un būvējama tā, lai nodrošinātu vides
arhitektonisko
kvalitāti, vides pieejamību, dabas resursu racionālu izmantošanu, kā
arī visas
būves un tās atsevišķu daļu:
1) stiprību un stabilitāti;
2) ugunsdrošību;
3) drošību lietošanā;
4) higiēniskumu un nekaitīgumu
cilvēka veselībai
un videi;
5) energoefektivitāti;
6) akustiskās prasības.
II. nodaļa. Valsts
pārvaldes un
pašvaldību institūciju kompetence būvniecības jomā
4.pants.
(1) Būvniecības vispārējo
pārraudzību un koordināciju valstī veic Ekonomikas ministrija.
Ministrija izstrādā
vienotu valsts politiku būvniecībā un nodrošina šīs politikas
realizēšanu. Lai
veiktu šo uzdevumu, ministrija:
1) izstrādā būvniecības attīstības
stratēģiju
un programmu;
2) izstrādā priekšlikumus
būvniecību
reglamentējošu normatīvo aktu sistēmas pilnveidošanai;
3) izstrādā, apkopo un iesniedz
Ministru kabinetam
apstiprināšanai būvnormatīvus;
4) pārbauda pašvaldību
apstiprināto saistošo
apbūves noteikumu atbilstību likumiem un citiem normatīvajiem aktiem;
5) savas kompetences ietvaros
izskata sūdzības par
valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju un šo institūciju
amatpersonu rīcību
būvniecības jomā;
6) likumos un normatīvajos aktos
noteiktajos
gadījumos izsniedz un reģistrē būvniecības uzņēmējdarbības veikšanai
izsniegtās
licences;
7) nodrošina valsts kontroli
būvniecībā;
8) uzrauga un kontrolē vides
pieejamības prasību
ievērošanu publiskajās ēkās un būvēs.
(2) Ministrijas kompetencē var būt arī citi normatīvajos aktos
paredzētie pienākumi
būvniecības jomā.
5.pants.
(1) Ministru kabinets
izveido Latvijas Būvniecības padomi un apstiprina Latvijas Būvniecības
padomes nolikumu.
(2) Latvijas Būvniecības padomes galvenie uzdevumi ir:
1) izstrādāt priekšlikumus par
būvniecības
attīstības koncepciju un stratēģiju;
2) izvērtēt būvniecības
ilglaicīgas attīstības
programmu, kā arī likumdošanas aktu saskaņotību un to atbilstību
būvniecības
attīstības koncepcijai;
3) izskatīt priekšlikumus
normatīvo aktu sistēmas
pilnveidošanai būvniecībā;
4) izstrādāt priekšlikumus
attiecībā uz nozarei
nepieciešamo kvalificēto speciālistu (arhitektu, plānotāju, inženieru,
tehniķu un
strādnieku) profesionālās sagatavošanas stratēģiju;
5) izskatīt priekšlikumus par
valstiski svarīgām
būvēm un dot atzinumus par to projektēšanu, būvniecību un finansēšanu.
6.pants.
(1) Ministru kabinets, ja
nepieciešams, nosaka īpašu būvniecības procesa kārtību šādām būvēm:
1) valsts aizsardzības būvēm;
2) diplomātiskajām pārstāvniecībām
un to
konsulārajām iestādēm;
3) transporta un telekomunikāciju
būvēm un
maģistrālajiem cauruļvadiem;
4) ūdensapgādes, notekūdeņu
savākšanas un
attīrīšanas būvēm, sadzīves un bīstamo atkritumu apsaimniekošanas
būvēm, derīgo
izrakteņu ieguves karjeriem;
5) ar radiācijas drošību
saistītajām būvēm;
6) hidrotehniskajām un
meliorācijas būvēm;
7) enerģijas ražošanas un
pārvades būvēm.
(2) Šajā pantā minētajām būvēm būvnormatīvus izstrādā, apkopo un
iesniedz
apstiprināšanai Ministru kabinetam attiecīgā ministrija.
7.pants.
(1) Vietējo pašvaldību
kompetencē ir:
1) izstrādāt un apstiprināt savas
administratīvās teritorijas plānojumu, detālos plānojumus un to sastāvā
esošos
apbūves noteikumus, kas ir obligāti visiem būvniecības dalībniekiem un
attiecas uz
visu veidu būvēm vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā
arī
kontrolēt un nodrošināt to izpildi;
2) izskatīt būvprojektus un
pieņemt lēmumus par
tiem;
3) izsniegt un reģistrēt
būvatļaujas (arī citu
institūciju izsniegtās būvatļaujas);
4) kontrolēt, kā būvniecības
dalībnieki ievēro
šā likuma un citu būvniecību reglamentējošu normatīvo aktu prasības.
(2) Būvniecības pārzināšanai un kontrolei vietējās pašvaldības savā
administratīvajā teritorijā izveido būvvaldes.
(3) Būvniecību vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā pārzina
būvvaldes amatpersonas, kurām ir augstākā izglītība būvniecībā.
(4) Būvniecību vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā
kontrolē
amatpersonas, kurām šā likuma 29.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā
piešķirtas būvniecības kontroles tiesības.
(5) Vietējās pašvaldības likuma "Par pašvaldībām" 10.pantā noteiktajā
kārtībā var nodot viena otrai būvniecības pārzināšanas funkciju izpildi
vai veidot
kopīgus kontroles dienestus.
III. nodaļa. Sertifikātu
un
licenču izsniegšana būvniecības dalībniekiem
8. pants. (1)
Ja
fiziskās personas ir saņēmušas attiecīgu būvprakses vai arhitekta
prakses
sertifikātu, tām ir patstāvīgas prakses tiesības šādās būvniecības
jomās:
1) inženierizpēte;
2) projektēšana;
3) būvekspertīze;
4) būvdarbu vadīšana;
5) būvuzraudzība.
(2) Būvprakses vai arhitekta prakses sertifikātus piešķir, reģistrē un
anulē
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. [MK
noteikumi "Par būvprakses un arhitekta prakses sertifikātu piešķiršanu,
reģistrēšanu
un anulēšanu"]
(3) Būvprakses vai arhitekta prakses sertifikātus piešķir uz laiku, kas
nepārsniedz
piecus gadus.
(4) (Izslēgta ar 07.03.2002. likumu).
(5) Ja persona attiecīgo izglītību un profesionālo
kvalifikāciju ieguvusi ārvalstīs
un šī izglītība un profesionālā kvalifikācija ir atzīta likumā "Par
reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"
noteiktajā kārtībā, šai personai ir tādas pašas tiesības kā šā panta
pirmajā
daļā minētajām personām.
9.pants.
(Izslēgts ar
07.03.2002. likumu, kas stājas spēkā no 03.04.2002.).
10.pants.
(1) Juridiskajām personām
ir
tiesības veikt uzņēmējdarbību būvniecībā, ja tās saņēmušas licenci
Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Licences izsniedz uz laiku, kas nepārsniedz piecus gadus.
(3) Juridiskajām personām no valstīm, kuras nav Eiropas
Savienības dalībvalstis
un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis, vai citām valstīm, kurām
saskaņā ar
Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem ir šajos
līgumos noteiktās
Eiropas Savienības dalībvalstu tiesības, ir tiesības veikt
uzņēmējdarbību būvniecībā,
ja tās saņēmušas vispārējā kārtībā vienreizēju licenci konkrēta darba
veikšanai
un ja Latvijai saistoši starptautiskie līgumi nenosaka citādi.
(4) Licencē norādāma atļautās būvniecības jomas un veidi.
(5) Juridiskajai personai, kas veic uzņēmējdarbību būvniecībā,
var izsniegt
licenci tajās būvniecības jomās, kurās šīs juridiskās personas
atbildīgajiem būvprojektētājiem
un būvdarbu vadītājiem ir patstāvīgas prakses tiesības saskaņā ar šā
likuma
8.pantu.
10.1
pants. (1) Būvprakses vai
arhitekta
prakses sertifikāts nav nepieciešams personām, kuras saskaņā ar
akceptētu
būvprojektu un būvatļauju savām vajadzībām būvē ģimenes mājas, zemnieku
sētas,
saimniecības ēkas, vasarnīcas Vispārīgajos būvnoteikumos paredzētajā
kārtībā.
(2) Fiziskajām personām nav nepieciešams būvprakses vai arhitekta
prakses sertifikāts
un juridiskajām personām nav nepieciešama licence gadījumos, kad
būvdarbu izpildei
atbilstoši Vispārīgajiem būvnoteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem
nav
nepieciešams akceptēts būvprojekts un būvatļauja.
(3) Amatu meistariem un amatnieku personālsabiedrībām, kurās darbus
vada attiecīgi
amata meistari, nav nepieciešams sertifikāts vai licence, ja viņi veic
atbilstošus
būvamatniecības darbus likuma "Par amatniecību" izpratnē.
(4) Personālsabiedrība var uzņemties būvniecību, ja:
1) vismaz viena juridiskā persona,
kas ir
personālsabiedrības biedrs, vispārējā kārtībā ir saņēmusi būvniecības
licenci;
2) tiesības pārstāvēt
personālsabiedrību ir
piešķirtas juridiskajai personai, kura vispārējā kārtībā ir saņēmusi
būvniecības licenci;
3) personālsabiedrības
izraudzītajam būvprojektētājam
un būvdarbu vadītājam ir patstāvīgas prakses tiesības saskaņā ar šā
likuma
8.pantu.
IV. nodaļa. Būvniecības
pamatnoteikumi
11.pants.
(1) Zemes gabalu var
apbūvēt
tā īpašnieks vai cita persona, kas noslēgusi līgumu ar attiecīgā zemes
gabala
īpašnieku.
(2) Zemes gabalu drīkst apbūvēt, ja tā apbūve nav pretrunā ar
teritorijas plānojumu
un detālo plānojumu.
(3) Pašvaldība var neatļaut apbūvi vai ierosināt to koriģēt, savā
lēmumā
motivējot, kādas likumu normas nepieļauj šādu būvniecību, kā arī ņemot
vērā
teritorijas plānojuma (detālā plānojuma) un būvniecības publiskās
apspriešanas
rezultātus.
(4) Pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
12. pants. (1)
Pašvaldībai, pirms tā pieņem lēmumu par būvniecību, jānodrošina
paredzētās
būvniecības publiska apspriešana, ja:
1) tiek celta sabiedriski nozīmīga
būve;
2) jaunbūves vai rekonstrukcijas
izmaksas par valsts
vai pašvaldību līdzekļiem pārsniedz 50 000 latu;
3) būvniecība būtiski ietekmē
vides stāvokli,
iedzīvotāju sadzīves apstākļus vai nekustamā īpašuma vērtību;
4) apbūve paredzēta publiskā
lietošanā esošā
teritorijā.
(2) Kārtību, kādā nodrošināma būvniecības publiskā apspriešana, nosaka
Ministru
kabinets.
13.
pants. (1) Pasūtītājam vai
būvētājam pirms būvdarbu uzsākšanas jāsaņem būvatļauja Vispārīgajos
būvnoteikumos paredzētajā
kārtībā.
(2) Ja mainās pasūtītājs vai būvētājs, vai zemes gabala īpašnieks,
būvatļauja
jāpārreģistrē.
(3) Ja būvdarbus pārtrauc uz laiku, kas pārsniedz vienu gadu, darbu
pārtraukums, to
motivējot, jāreģistrē pašvaldībā.
(4) Būvatļauju var anulēt, ja pasūtītājs vai būvētājs neievēro likumā
noteikto
būvniecības kārtību, viena gada laikā no būvatļaujas saņemšanas dienas
neuzsāk
būvdarbus vai pašvaldībā nereģistrē būvdarbu pārtraukumu, kas ir ilgāks
par vienu
gadu.
(5) Būvdarbu uzsākšana bez būvatļaujas kvalificējama kā patvaļīga
būvniecība,
un atbildība par to ir paredzēta attiecīgajos likumdošanas aktos.
14.
pants. (1)
Inženierkomunikāciju
īpašnieks nevar liegt vai traucēt pieslēgties tām, ja attiecīgās
pašvaldības
lēmumā par būvniecību šīs inženierkomunikācijas ir paredzētas publiskai
lietošanai, to jauda līdz pieslēgšanās pieprasījuma saņemšanai ir
pietiekama un
pieslēgšanās notiek atbilstoši inženierkomunikāciju ekspluatācijas un
tehniskajiem
noteikumiem.
(2) Zemes īpašniekam un inženierkomunikāciju īpašniekam tiek
atlīdzināti visi
zaudējumi, kas tiem radušies sakarā ar pieslēgšanos attiecīgajām
inženierkomunikācijām.
(3) Kārtību, kādā no īpašniekiem saņemamas atļaujas pieslēgties ceļiem,
ielām
un inženierkomunikācijām, ūdensapgādes, kanalizācijas, siltumenerģijas,
elektroenerģijas, gāzes un sakaru sistēmām, un šīs pieslēgšanās
noteikumus (arī
par pieslēgšanās maksu) nosaka Vispārīgie
būvnoteikumi.
(4) Kārtību, kādā saņemami
noteikumi būvju un
inženierkomunikāciju ierīkošanai,
pārvietošanai vai rekonstrukcijai meliorētajās zemēs vai vietās, kur
tas var ietekmēt
meliorācijas sistēmu darbību, nosaka Meliorācijas likums.
15.
pants. Kārtību, kādā veicami
un
reģistrējami inženierizpētes darbi (topogrāfiskie, ģeoloģiskie,
hidroloģiskie
u.c.) būvniecības vajadzībām, kā arī tiesības tos veikt un atbildību
par šiem
darbiem nosaka Latvijas būvnormatīvi un citi normatīvie akti.
16.
pants. (1) Būvdarbus drīkst
veikt
tikai saskaņā ar pašvaldības akceptētu būvprojektu, izņemot gadījumus,
kas
paredzēti Vispārīgajos būvnoteikumos.
(2) Būves projektēšanas, būvprojekta saskaņošanas un akceptēšanas
kārtību nosaka
Vispārīgie būvnoteikumi.
(3) Ja būvprojektā ir paredzētas atkāpes no būvniecības normām un
noteikumiem, tās
jāsaskaņo ar attiecīgajām valsts un pašvaldību institūcijām, kas
pārrauga
būvniecību.
17.
pants. (1) Būvi drīkst izmantot
tikai
atbilstoši projektētajām funkcijām un vienīgi pēc tās pieņemšanas
ekspluatācijā.
(2) Kārtību, kādā būve pieņemama ekspluatācijā, nosaka Latvijas
būvnormatīvi.
18.
pants. Ja būvdarbus pārtrauc uz
laiku, kas pārsniedz vienu gadu, būvētājam būve jāiekonservē
Vispārīgajos
būvnoteikumos noteiktajā kārtībā un par to nekavējoties rakstveidā
jāpaziņo
attiecīgajai pašvaldībai.
19.pants.
Būvniecību par valsts
vai
pašvaldību līdzekļiem reglamentē normatīvie akti par būvniecību un
normatīvie
akti par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām.
20.pants.
Būvekspertīzi rīko, ja risināms
strīdus
jautājums starp būvniecības dalībniekiem, kā arī pēc pasūtītāja vai
būvvaldes
ierosinājuma un citos gadījumos, kas noteikti Vispārīgajos
būvnoteikumos.
21.
pants. Būvniecības dalībnieki
var
pieaicināt būvekspertu būvniecības priekšlikumu, būvprojektu,
būvizstrādājumu un
būvdarbu kvalitātes novērtēšanai, kā arī atzinuma sniegšanai citos ar
būvniecību
saistītos jautājumos.
V. nodaļa. Būvnormatīvi,
standarti un būvizstrādājumu sertifikācija
22. pants.
(1)
Visiem būvniecības dalībniekiem jāievēro Latvijas būvnormatīvi, kas
nosaka
pieļaujamos tehniskos parametrus, kritērijus un ierobežojumus. Latvijas
būvnormatīvus
apstiprina Ministru kabinets.
(2) Attiecībā uz tiem objektiem un parametriem, kurus nereglamentē
Latvijas
būvnormatīvi vai kuriem nav piemērojamu Eiropas standartizācijas
organizācijas
standartu, atļauts piemērot Eiropas tehniskos apstiprinājumus vai
Eiropas Savienības
dalībvalstu būvnormatīvu tehniskās prasības un standartus, kuru
piemērošanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
23.pants. (1) Visiem būvniecības dalībniekiem
jāievēro Latvijas
nacionālo standartu un Eiropas tehnisko apstiprinājumu prasības, ja tas
paredzēts
likumos vai Ministru kabineta noteikumos.
(2) Latvijas nacionālos standartus būvniecības jomā apstiprina nozares
standartizācijas tehniskās komitejas un reģistrē Latvijas nacionālā
standartizācijas institūcija.
24.
pants. (1) Būvizstrādājumu
ražotājam ir tiesības noteikt saviem izstrādājumiem uzņēmuma
standartus. Tie nosaka
izejvielu minimālās kvalitātes prasības un to pieļaujamās svārstības,
kā arī
būvizstrādājumu izgatavošanas, uzglabāšanas, transportēšanas un
iebūvēšanas
tehniskos noteikumus un tiem atbilstošas ražotāja garantijas.
(2) Būvizstrādājumu ražotājs izstrādā uzņēmuma standartus un reģistrē
tos
Standartizācijas centrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem
standartizācijas jomā.
(3) Uzņēmuma standarti nedrīkst būt pretrunā ar Latvijas nacionālajiem
standartiem
un citiem normatīvajiem aktiem.
25.pants.
(1) Būvizstrādājumu
ražotāja
(izplatītāja) pienākums ir katrai vienlaicīgi pārdotai būvizstrādājumu
partijai
pievienot produkta tehnisko pasi, instrukciju vai cita veida rakstisku
informāciju, kurā
norādīts attiecīgā būvizstrādājuma izgatavošanas un piegādes datums un
attiecīgajos normatīvi tehniskajos dokumentos noteikto rādītāju
garantētās
tehniskās un fizikālās īpašības, kā arī atbilstību apliecinošs
dokuments
saskaņā ar likumu "Par atbilstības novērtēšanu", ja būvizstrādājums
pakļauts reglamentētās sfēras prasībām.
(2) Būvizstrādājumu atbilstības novērtēšanas kārtību reglamentētajā
sfērā
nosaka Ministru kabineta izdoti normatīvie akti.
(3) Par būvizstrādājumu realizāciju bez produkta tehniskās pases,
instrukcijas vai
cita veida rakstiskas informācijas, kā arī bez atbilstību apliecinoša
dokumenta vai
ar nederīgu atbilstību apliecinošu dokumentu (reglamentētās sfēras
prasībām
pakļautajiem būvizstrādājumiem) būvizstrādājumu ražotājs (izplatītājs)
un
tirgotājs saucami pie likumos un citos normatīvajos aktos noteiktās
atbildības.
VI. nodaļa. Būvuzraudzība
26.pants.
(1) Pasūtītājam vai
būvētājam ir tiesības, bet Vispārīgajos
būvnoteikumos paredzētajos gadījumos pienākums būvniecības laikā
uzaicināt
būvprojekta autoru (autorus) sekot būvprojekta realizācijas gaitai —
veikt
autoruzraudzību.
(2) Pasūtītāja vai būvētāja pienākums ir saskaņot ar būvprojekta autoru
(autoriem) visas izmaiņas būvprojektā pirms attiecīgo būvdarbu
veikšanas neatkarīgi
no tā, tiek vai netiek veikta autoruzraudzība. Izmaiņas būvprojektā
drīkst izdarīt
tikai ar tā autora (autoru) akceptu. Izmaiņas var akceptēt Vispārējos
būvnoteikumos
paredzētajā kārtībā. Izmaiņu nesaskaņošana var būt par pamatu būvdarbu
apturēšanai.
(3) Būvprojekta autora (autoru) pienākums ir likumā noteiktajos
gadījumos veikt
autoruzraudzību vai iecelt savu pilnvaroto pārstāvi autoruzraudzības
veikšanai.
(4) Autoruzraudzības noteikumus būvniecībā apstiprina Ministru kabinets.
27. pants.
(1) Ja
būvniecība tiek veikta par valsts vai pašvaldību līdzekļiem,
attiecīgajam
būvētājam jāpieaicina būvuzraugs būvdarbu un būvizstrādājumu kvalitātes
uzraudzīšanai.
(2) Citiem būvētājiem un būvuzņēmējiem ir tiesības, bet Vispārīgajos
būvnoteikumos paredzētajos gadījumos
- pienākums pieaicināt būvuzraugu būvdarbu izpildes un būvizstrādājumu
kvalitātes
uzraudzīšanai.
(3) Būvuzraugam nav tiesību izdarīt izmaiņas būvprojektā.
(4) Būvuzraudzību, ja to paredz būvniecības dalībnieku savstarpējais
līgums, var
veikt kreditējošās bankas vai apdrošināšanas sabiedrības pārstāvis, kas
saņēmis
būvprakses vai arhitekta prakses sertifikātu.
(5) Būvuzraudzības noteikumus apstiprina Ministru kabinets.
28.pants. (Izslēgts ar 07.03.2002. likumu, kas stājas spēkā no 03.04.2002.).
VII. nodaļa. Būvniecības
kontrole
29.pants.
(1) Būvniecības valsts
kontroli
veic Ekonomikas ministrijas sistēmā ietilpstošā Valsts
būvinspekcija.
(2) Valsts būvinspekcijas pienākums ir pārbaudīt, kā amatpersonas un
valsts
pārvaldes un pašvaldību institūcijas ievēro likumu un citu normatīvo
aktu prasības
būvniecības jomā, kā arī kontrolēt likumu un citu normatīvo aktu
prasību izpildi
attiecībā uz būvizstrādājumu kvalitāti.
(3) Būvniecības, arī vides pieejamības, kontroles tiesības valsts un
pašvaldību
būvinspektoriem piešķir, reģistrē un atsauc Ekonomikas ministrija.
30.pants.
(1) Būvinspektoram ir
tiesības
apskatīt un pārbaudīt būves, ieiet tajās, apsekot tās, pieprasīt
paskaidrojumus un Vispārīgajos būvnoteikumos paredzētos dokumentus,
kā arī lūgt uz būvuzņēmēja vai būvētāja rēķina atbrīvot telpas, padarot
tās
pieejamas, un atsegt būvju daļas, lai varētu pārbaudīt uzbūvēto
konstrukciju, ja
konstatētas nedrošuma pazīmes.
(2) Par katru pārbaudi būvinspektors dod atzinumu un, ja nepieciešams,
arī
norādījumus par to, kā novēršami pārkāpumi.
(3) Būvinspektoram ir tiesības apturēt būvniecību līdz laikam, kad
atzinumā dotie
norādījumi tiek izpildīti.
(4) Ja būvniecība notiek bez būvatļaujas vai neatbilst akceptētajam
būvprojektam,
būvinspektors uzdod nekavējoties pārtraukt būvdarbus, līdz attiecīgā
pašvaldība
pieņem lēmumu par būves vai tās daļas nojaukšanu Vispārīgajos
būvnoteikumos paredzētajā kārtībā vai par iespēju turpināt būvniecību.
(5) Pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt tiesā viena mēneša laikā no tā
paziņošanas dienas.
(6) Ja pašvaldība pieņēmusi lēmumu par nelikumīgi būvētas būves vai tās
daļas
nojaukšanu, bet pasūtītājs vai būvētājs līdz noteiktajam laikam nav to
izpildījis, attiecīgā pašvaldība organizē šīs būves vai tās daļas
nojaukšanu.
Ar nojaukšanu saistītos izdevumus sedz pasūtītājs vai būvētājs.
VIII. nodaļa. Sagruvušo
būvju
un kultūras pieminekļu sarakstā esošo būvju savešana kārtībā vai
nojaukšana
(2) Pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt tiesā viena mēneša laikā no tā paziņošanas dienas.
(3) Ja būves īpašnieks līdz noteiktajam laikam nav izpildījis pašvaldības lēmumu, pašvaldība organizē šīs būves savešanu kārtībā vai nojaukšanu. Ar savešanu kārtībā vai nojaukšanu saistītos izdevumus sedz būves īpašnieks.
(4) Lēmums par būves nojaukšanu saskaņojams ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekciju, ja ēka iekļauta valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā vai ir vecāka par 50 gadiem.
(5) Būves nojaukšana veicama Vispārīgajos būvnoteikumos paredzētajā kārtībā saskaņā ar akceptēto būvprojektu.
32.pants. Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu un to aizsardzības zonā esošo būvju pārveidošanu to īpašnieki vai lietotāji veic saskaņā ar likumu "Par kultūras pieminekļu aizsardzību".
>
IX. nodaļa. Atbildība un
apdrošināšana būvniecībā
33. pants.
(1) Katra būvniecības dalībnieka pienākums ir noslēgt civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanas līgumu, kas nodrošina to zaudējumu atlīdzību,
kuri var rasties kādam no būvniecības dalībniekiem vai trešajām
personām būvniecības dalībnieku darbības vai bezdarbības (vai šādas
darbības vai bezdarbības seku) rezultātā projektēšanas, būvdarbu vai
būves ekspluatācijas laikā. (2) Pašvaldībai nav tiesību izsniegt būvatļauju, kamēr pasūtītājs vai būvētājs nav veicis obligāto apdrošināšanu. (3) Vispārīgie būvnoteikumi nosaka to veidu būves, attiecībā uz kurām šā panta noteikumi nav piemērojami. [<* - Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.02.97. likumu, kas stājas spēkā no 25.03.97.] |
33.pants.
(1)
Katra būvniecības dalībnieka pienākums ir noslēgt civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanas līgumu, kas nodrošina to zaudējumu atlīdzību,
kuri var rasties trešajām personām būvniecības dalībnieku darbības vai
bezdarbības (vai šādas darbības vai bezdarbības seku) rezultātā. (2) Civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumam ir jābūt spēkā visu laiku, kamēr tiek veikti būvdarbi, un tā termiņš nedrīkst būt īsāks par Vispārīgajos būvnoteikumos paredzēto garantijas laiku. (3) Gadījumus, kad nav piemērojami šā panta noteikumi, reglamentē Ministru kabinets. (4) Civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas summai (limitam) obligātajā apdrošināšanā būvniecībā jābūt pietiekamai, lai, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, tā segtu trešajām personām radušos zaudējumus vai nodarīto kaitējumu. (5) Būvniecības dalībnieka obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas noteikumus izdod Ministru kabinets." (2002.gada 7.marta likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 01.01.2005.) |
34. pants. Ja pasūtītājs ir noslēdzis būvniecības līgumu ar būvniecības dalībnieku, kas nav veicis savas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, pasūtītājs ir atbildīgs par trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem, kas radušies būvniecības dalībnieka darbības vai bezdarbības (vai šādas darbības vai bezdarbības seku) rezultātā projektēšanas, būvdarbu vai būves ekspluatācijas laikā, ja zaudējumu piedziņa no vainīgā nav iespējama.
35. pants. (1) Būvniecības dalībnieka pienākums ir šajā likumā un Civillikumā noteiktajā kārtībā atlīdzināt citam būvniecības dalībniekam un trešajām personām tos zaudējumus, kurus viņš nodarījis ar savu darbību vai bezdarbību.
(2) Ja viens no būvniecības dalībniekiem ir noslēdzis līgumu ar otru būvniecības dalībnieku, kuram saskaņā ar šā likuma 8. vai 10.pantu nav tiesību veikt līgumā paredzētos darbus, un šā otrā būvniecības dalībnieka nekompetences dēļ ir nodarīti zaudējumi trešajām personām, par minētajiem zaudējumiem materiāli atbildīgs ir pirmais būvniecības dalībnieks.
(3) Katrs būvniecības dalībnieks un būvē lietoto būvizstrādājumu ražotājs savas līdzdalības ietvaros saskaņā ar šo likumu un Civillikumu ir atbildīgs par zaudējumiem, kas radušies Vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajā garantijas laikā, ja savstarpēji noslēgtajos līgumos nav paredzēts citādi.
36. pants. Būvniecības dalībnieka atbildība neiestājas, ja zaudējumi radušies nepārvaramas varas rezultātā.
X. nodaļa. Starptautiskie līgumi
>
37.
pants. (1) Ja starptautiskajā
līgumā, ko apstiprinājusi Saeima, ir paredzēti citādi būvniecības
noteikumi nekā
šajā likumā, piemērojami starptautiskā līguma noteikumi.
(2) Ja starptautiskajā līgumā, ko nav apstiprinājusi Saeima, paredzēti
citādi
būvniecības noteikumi nekā Latvijas likumos, piemērojami Latvijas
likumu noteikumi.
Pārejas noteikumi
1. Līdz Vispārīgo būvnoteikumu izdošanai apbūve saskaņojama ar tām
valsts
pārvaldes institūcijām, kuras norādītas Ministru kabineta izdotajos
"Teritoriālplānošanas noteikumos", un tās uzsākšana pieļaujama pēc
publiskas apspriešanas.
2. Šā likuma 10.panta noteikumi piemērojami ar 1996.gada 1.martu, bet
33. un 34.panta
noteikumi - pēc tam, kad tiks pieņemts likums par obligāto
apdrošināšanu.
3. Līdz 1998.gada 1.martam 31.panta pirmās, otrās un trešās daļas
noteikumi nav
attiecināmi uz būvēm, kuras bijušas nacionalizētas vai citādi
prettiesiski
atsavinātas un kuras bojā ainavu, ja iemesls šādam būvju tehniskajam
stāvoklim
radies periodā, kad tās nav atradušās likumīgā īpašnieka valdījumā.
4. Licence, kuru Latvijas Arhitektu savienība, Latvijas Būvinženieru
savienība vai
Latvijas Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas inženieru savienība līdz
šim
izsniegusi saskaņā ar likuma "Par uzņēmējdarbību" 32.pantu,
pielīdzināma
šā likuma 8.pantā minētajam būvprakses vai arhitekta prakses
sertifikātam, paliekot
spēkā licencē norādītajam derīguma termiņam.
(2002.gada 7.marta likuma redakcijā, kas stājas spēkā no
03.04.2002.)
5. Līdz attiecīgu Latvijas būvnormatīvu apstiprināšanai piemērojami
pašreizējie
būvnormatīvi.
6. Ministru kabinets izstrādā projektu grozījumiem likumā "Par valsts
budžetu
1995.gadam", paredzot 10 būvinspektoru štata vietas reģionālajās vides
aizsardzības komitejās.
7. (Izslēgts ar 07.03.2002. likumu, kas stājas spēkā no
03.04.2002.).
8. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Satversmes 81.panta kārtībā
izdotie
Ministru kabineta noteikumi nr.17 "Būvniecības noteikumi" (Latvijas
Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 4.nr.).
9. Grozījumi likuma 33.pantā stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
10. Ja attiecīgajā vietējā pašvaldībā nav normatīvajos aktos
noteiktajā
kārtībā izstrādāts un apstiprināts teritorijas plānojums (ja
nepieciešams — arī
detālais plānojums), līdz 2003.gada 31.decembrim vietējā pašvaldība ir
tiesīga
Vispārīgajos būvnoteikumos paredzētajā kārtībā pieņemt lēmumu par
atļauju veikt
būvniecību konkrētā zemes gabalā, izņemot Baltijas jūras un Rīgas jūras
līča
piekrastes krasta kāpu aizsargjoslu. Minētajā lēmumā norādāmi konkrētā
zemes
īpašuma atsavināšanas un lietošanas tiesību aprobežojumi, kas
īpašniekam
jāievēro visā būvniecības un būves pastāvēšanas laikā.
11. Pēc 2003.gada 31.decembra vietējās pašvaldībās, kurām nav
spēkā
esoša
teritorijas plānojuma (arī detālā plānojuma), jebkura būvniecības
iecere nododama
publiskai apspriešanai.
12. Ministru kabinets līdz 2002.gada 1.aprīlim izstrādā
attiecīgus
grozījumus
normatīvajos aktos, lai nodrošinātu vides pieejamības prasību
ievērošanu.
13. Likuma 6.panta jaunā redakcija stājas spēkā 2002.gada
1.jūlijā.
14. Šā likuma 10.1 panta noteikumi līdz 2004.gada 31.decembrim
attiecināmi arī uz
līgumsabiedrībām un amatnieku individuālajiem un ģimenes uzņēmumiem.
15. Licences, kuras Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības
ministrija
izsniegusi līdz 2003.gada 1.martam, ir derīgas līdz licencē norādītā
derīguma
termiņa beigām."
Likums
Saeimā pieņemts
1995.gada 10.augustā
Rīgā 1995.gada 30.augustā