Vispārīgie būvnoteikumi
Latvijas Republikas Ministru Kabinets
1997. gada 1. aprīļa
Noteikumi Nr.112
[Vēstnesis, 1997. nr. 88]
Ar grozījumiem: 2000.gada
2.maija MK noteikumi nr.162
[Vēstnesis, 2000. nr.161/163]
2001.gada 11.decembra MK noteikumi nr.506
[Vēstnesis, 2001. nr.182]
2003.gada 1.aprīļa MK noteikumi nr.140
[Vēstnesis, 2003. nr.53]
2003.gada 3.oktora MK noteikumi nr.547, kas stājās spēkā 01.01.2004.
[Vēstnesis, 2003. nr.137]
Vispārīgie būvnoteikumi
1.
Noteikumos lietotie termini
2. Vispārīgie jautājumi
3. Būvprojektēšanas sagatavošana
3.1. Būvniecības pieteikums -
uzskaites karte
3.2. Būvniecības pieteikuma -
uzskaites kartes izskatīšanas kārtība
3.3. Būvprojektēšanas sagatavošana
3.4. Pasūtītāja tiesības un pienākumi
3.5. Valsts un pašvaldību
institūciju tiesības un pienākumi
3.6. Projektēšanas uzdevums
4. Būvprojektēšana
4.1. Būvprojekta izstrādāšana
4.2. Būvprojektēšanas prakses un
vadīšanas tiesības
4.3. Atbildība par būvprojektu
4.4. Būvprojektēšanas stadijas
4.5. Skiču projekts
4.6. Tehniskais projekts
4.7. Būvprojekta saskaņošana
4.8. Būvprojekta ekspertīze
4.9. Būvprojekta akcepts
4.10. Izmaiņas akceptētā
būvprojektā
4.11. Akceptēta būvprojekta
derīguma termiņš
5. Būvdarbi
5.1. Būvatļauja
5.2. Būvdarbu organizēšana
5.3. Būvdarbu sagatavošana
5.4. Būvdarbu veikšanas
dokumentācija
5.5. Darbu organizēšanas projekta
ieteicamais saturs
5.6. Būvdarbu veikšana un
kvalitātes kontrole
5.7. Būvdarbu apturēšana,
pārtraukšana un būves konservācija
5.8. Vides aizsardzības nosacījumi
Pārejas jautājumi
1. pielikums Būvniecības pieteikums -
uzskaites karte
2. pielikums Plānošanas arhitektūras
uzdevums
3. pielikums Būvprojekta vadītāja
apliecinājums
4. pielikums Būvprojekta daļas vadītāja
apliecinājums
5. pielikums Būvatļauja
6. pielikums Būvdarbu vadītāja /
būvuzrauga saistību raksts
7. pielikums Nozīmīgo konstrukciju
pieņemšanas akts
8. pielikums Segto darbu pieņemšanas akts
9. pielikums Maksa, ko institūcijas var
iekasēt saskaņā ar notekumu 95. punktu.
Izdoti saskaņā ar Būvniecības likuma 2.panta ceturto daļu |
1.
Noteikumos lietotie termini
1. Būvobjekts
- jaunbūve, kā arī renovējama, restaurējama, rekonstruējama vai
remontējama ēka vai cita būve vai ēku un citu būvju kopums ar tam
piederošo teritoriju, palīgbūvēm un būviekārtām.
2. Būvdarbu pārtraukšana - būvdarbu apstādināšana
saskaņā ar lēmumu par būvdarbu pārtraukšanu.
3. Būvdarbu uzsākšana - akceptēta būvprojekta
īstenošana būvlaukumā pēc būvatļaujas saņemšanas, ko atzīmē ar pirmo
ierakstu būvdarbu žurnālā.
4. Būves kārta - būvprojektā noteikta būves daļa, ko
var pieņemt ekspluatācijā neatkarīgi no citām būves daļām.
5. Būves konservācija - pasākumi būvē, kas novērš tās
konstrukciju bojāšanos, sabrukumu vai nonākšanu cilvēku veselībai,
dzīvībai vai videi bīstamā stāvoklī.
6. Būves mets - brīvas formas pirmsprojekta
materiāls, kas uzskatāmi ilustrē būvniecības ieceri.
7. Būvlaukums - atbilstoši būvprojektam dabā
nosprausta teritorija, kurā notiek būvdarbi.
8. Būvobjekta ģenerālplāns - uz topogrāfiskā plāna
pamatnes izstrādāts projektējamās teritorijas vispārīgais plāns
būvprojekta sastāvā ar būvju, labiekārtojuma elementu un
inženierkomunikāciju izvietojumu.
9. Būvprojekta akcepts - rakstisks lēmums uzskatīt būvprojektu par
pieņemtu, ko izdevusi būvvalde vai cita institūcija Būvniecības likuma
6.pantā noteiktajā kārtībā.
(2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547 redakcijā, kas stājas spēkā
01.01.2004.)
10. Būvprojekta autors - sertificēta fiziskā persona
vai licencēta juridiskā persona, kas atbilstoši projektēšanas uzdevumam
izstrādājusi pasūtītāja akceptētu būves pamatideju.
11. (Svītrots ar 2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas
spēkā 01.01.2004.)
12. Darbuzņēmējs - fiziskā vai juridiskā persona,
kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu, par pasūtītāja vai būvuzņēmēja
līdzekļiem veic atsevišķus būvdarbus vai to kopumu.
13. Galvenais būvuzņēmējs - būvuzņēmējs, kas
piesaista citus būvuzņēmējus vai darbuzņēmēju, noslēdzot attiecīgus
līgumus, un ir atbildīgs par visiem būvdarbiem kopumā.
14. (Svītrots ar 2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas
spēkā 01.01.2004.)
15. Īslaicīgas lietošanas būve - būve, kuras ekspluatācijas laiks nav
ilgāks par pieciem gadiem un kas jānojauc līdz minētā termiņa beigām.
(2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547 redakcijā, kas stājas spēkā
01.01.2004.)
16. Mazēka - vienstāva ēka, kuras apbūves laukums nav lielāks par 25
m2.;
(2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547 redakcijā, kas stājas spēkā
01.01.2004.)
17. Pagaidu būve - būvdarbu veikšanai nepieciešama
būve, kas jānojauc pirms būvobjekta nodošanas ekspluatācijā (par
pagaidu būvēm netiek uzskatītas īslaicīgas lietošanas būves).
18. Pasūtītājs - nekustamā īpašuma īpašnieks,
nomnieks, lietotājs vai to pilnvarota persona(projekta vadītājs), kuras
uzdevumā, pamatojotie
s uz līgumu, būvuzņēmējs veic būvdarbus.
(2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547 redakcijā, kas stājas spēkā
01.01.2004.)
19. Plānošanas un arhitektūras uzdevums - būvvaldes
izsniegts dokuments, kas ir pamats būvprojekta izstrādāšanai un kurā
noteiktas prasības zemes gabala plānojumam un apbūvei.
20. Projektētājs - sertificēta fiziskā persona vai
licencēta juridiskā persona, kas, pamatojoties uz pasūtītāja akceptētu
būves pamatideju, kā arī saskaņā ar noslēgto līgumu izstrādā
būvprojektu vai tā daļu.
21. Rekonstrukcija - būves pārbūve, izmainot tās
apjomu un izmainot vai saglabājot tās funkcijas.
22. Renovācija - būves remonts (kapitālais remonts),
kas tiek veikts, lai to atjaunotu, nomainot nolietojušos nesošos
elementus vai konstrukcijas, kā arī mērķtiecīgu funkcionālu vai
tehnisku uzlabojumu ieviešana būvē, neizmainot tās apjomu.
23. Restaurācija - būves vēsturiskā veidola
atjaunošana, pamatojoties uz vēsturiskās informācijas zinātnisku izpēti.
24. Segtie darbi - būvdarbi, kuru apjoma un
kvalitātes kontroli pēc tiem sekojošo būvdarbu veikšanas nav iespējams
izdarīt bez īpašiem pasākumiem vai papildu darba, kā arī finanšu un
citu resursu piesaistīšanas.
25. (Svītrots ar 2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas
stājas spēkā 01.01.2004.)
2. Vispārīgie jautājumi
26.
Šie noteikumi nosaka prasības visu veidu būvju projektēšanas
sagatavošanai, būvprojekta izstrādāšanai un būvdarbu veikšanai, kā arī
minēto procesu norises kārtību. Šie noteikumi neattiecas uz Latvijas
Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību teritorijām
ārvalstīs.
26.1 Šie noteikumi piemērojami Būvniecības likuma 6.pantā
noteiktajām būvēm, ciktāl Ministru kabinets nav noteicis tām īpašu
būvniecības procesa kārtību.
27.
Pirms būvniecības uzsākšanas (arī tādu būvju būvniecības uzsākšanas,
kurām Ministru kabinets ir noteicis īpašu būvniecības procesa kārtību
saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu) būvniecības dalībnieki veic
darba aizsardzības pasākumus un iekārto darba vietas saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību.
28. (Svītrots ar 2003.
gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas spēkā 01.01.2004.)
29. Būvniecības
dalībnieku atbildību par būvdarbu un ekspluatācijā nododamo objektu
kvalitāti nosaka Latvijas administratīvo pārkāpumu kodekss.
30. (Svītrots ar 2003.
gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas spēkā 01.01.2004.)
3.
Būvprojektēšanas sagatavošana
3.1.
Būvniecības pieteikums - uzskaites karte
31. Būvniecību var
ierosināt nekustamā īpašuma īpašnieks, nomnieks, lietotājs vai to
pilnvarota persona (projekta vadītājs). Uz pilnvaroto personu (projekta
vadītāju) att
iecas visi šajos noteikumos noteiktie pasūtītāja pienākumi, tiesības un
atbildība.";
32. Būvniecības
ierosinātājs iesniedz attiecīgās administratīvās teritorijas būvvaldē
būvniecības pieteikumu - uzskaites karti.
33. Būvniecības
pieteikuma - uzskaites kartes veidlapa (1.pielikums)
ir vienota visām būvvaldēm.
34. Būvniecības
pieteikums - uzskaites karte iesniedzama arī tad, ja iepriekš ir
izstrādāts būves mets vai ir nepieciešamie tehniskie noteikumi
inženierkomunikāciju pieslēgšanai.
3.2.
Būvniecības pieteikuma - uzskaites kartes izskatīšanas kārtība
35. Būvniecības
pieteikumu - uzskaites karti būvvalde reģistrē, izskata un 14 dienu
laikā no tās reģistrācijas dienas sniedz rakstisku atzinumu par
būvniecības pieteikumā - uzskaites kartē minētās būvniecības atbilstību
ģenerālplānam, apbūves noteikumiem un detālplānojumam vai sniedz
motivētu atteikumu, izņemot gadījumus, ja saskaņā ar Būvniecības likuma
12.pantu nepieciešama būvniecības publiska apspriešana. Atzinumā (ja
nav detālplānojuma) var noteikt papildu nosacījumus.
36. Ja pašvaldībā nav
būvvaldes, šo noteikumu 35.punktā noteiktās tiesības tiek deleģētas
būvvaldei, kuru vairākas pašvaldības var izveidot saskaņā ar
savstarpēju vienošanos (līgumu).
37. Ja būvprojektu
izstrādā tikai interjeram, neizmainot nesošo būvkonstrukciju noturību,
vai iekšējam pārplānojumam un netiek skartas kādas trešās personas
īpašuma tiesības vai intereses, šo noteikumu 32.punktā minētais
būvniecības pieteikums - uzskaites karte nav nepieciešama.
38. Ja no būvvaldes
saņemts atteikums, būvniecības ierosinātājs ir tiesīgs lūgt attiecīgo
pašvaldību pārskatīt būvvaldes lēmumu. Ja būvniecības ierosinātāju
neapmierina pašvaldības lēmums, to var iesniegt izskatīšanai tiesā.
39.1 Būvvalde plānošanas un arhitektūras uzdevumā atbilstoši Latvijas būvnormatīviem nosaka vides pieejamības prasības (arī skaņas un vizuālās informācijas nodrošinājuma līmeni):
39.1 1. ēku un būvju teritoriju labiekārtojumam, piebraucamajiem ceļiem, ielām, ietvēm, gājēju celiņiem un gājēju pārejām, īpaši attiecībā uz iespēju pārvietoties no viena augstuma līmeņa uz citu un orientēties apbūvētajā vidē;
39.1 2. ieejām ēkās un būvēs, īpaši attiecībā uz iespēju pārvietoties no viena augstuma līmeņa uz citu;
39.1 3. iekštelpām, īpaši attiecībā uz iespēju pārvietoties no viena augstuma līmeņa uz citu;
39.1 4. iekštelpu iekārtojumam, īpaši invalīdiem paredzētajām sanitāri tehniskajām telpām, kā arī gaiteņiem un evakuācijas ceļiem.
40. Pozitīvs būvvaldes
atzinums ir pam
ats būvprojektēšanas veikšanai, bet nedod tiesības uzsākt būvdarbus.
3.3.
Būvprojektēšanas sagatavošana
41. Lai uzsāktu būvprojektēšanu, nepieciešami šādi dokumenti:
41.1. situācijas plāns mērogā M 1:2000 - 1:10000;
41.2. zemes gabala topogrāfiskais plāns mērogā M 1:500 - 1:1000;
41.3. būves inventarizācijas lieta, ja būvprojektu izstrādā esošai būvei;
41.4. plānošanas un arhitektūras uzdevums;
41.5. citi būvprojektēšanai nepieciešamie dokumenti, ja to nosaka Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu.
42. Šo noteikumu 41.1.,
41.4. un 41.5.apakšpunktā, kā arī 2.pielikuma 3. un 4.nodaļā minētos
dokumentus valsts vai pašvaldību attiecīgās institūcijas un
inženierkomunikāciju īpašnieki sagatavo un izsniedz 20 darbdienu laikā
pēc rakstiska pieprasījuma saņemšanas dienas.
43. Tehniskajos un īpašajos noteikumos izsniedzējs savas kompetences
ietvaros nosaka konkrētas prasības. Inženierkomunikāciju īpašnieks vai
to likumīgais lietotājs tehniskajos noteikumos nosaka arī izdevumus par
pieslēgšanos inženierkomunikācijām vai inženierkomunikāciju
pilnveidošanu. Minēto izdevumu apmēru nedrīkst noteikt lielāku par
tehnisko noteikumu izpildei nepieciešamajām izmaksām.
44. Par šo noteikumu 42.punktā minēto dokumentu sagatavošanu un
izdošanu attiecīgās valsts vai pašvaldību institūcijas iekasē samaksu,
kura nedrīkst būt lielāka par šo noteikumu 9.pielikumā noteikto.
45. Pasūtītāja un projektētāja līgumā par būvprojekta izstrādāšanu
norāda, kura no pusēm uzņemas veikt būvprojektēšanas sagatavošanas
darbus (piemēram, zemes gabala topogrāfisko uzmērīšanu, ģeotehnisko
izpēti - būves pamatnes grunts un ģeoloģiskās vides stiprības,
deformācijas un korozijas īpašību un to mijiedarbības ar pamatiem
noteikšanu un prognozēšanu katrai projektēšanas stadijai nepieciešamajā
apjomā, esošo ēku tehnisko apsekošanu, inventarizāciju). Ja to uzņemas
projektētājs, ar attiecīgajiem darbiem saistītie izdevumi jāieskaita
līgumcenā.
46. Būvprojektēšanai nepieciešamos dokumentus saņem pasūtītājs vai tā
pilnvarota persona. Pasūtītājs var pieprasīt, lai par attiecīgu samaksu
(saskaņā ar 9.pielikumu) būvvalde 30 darbdienu laikā pieprasa no
attiecīgajām institūcijām, kā arī apkopo un izsniedz kopā ar plānošanas
un arhitektūras uzdevumu šo noteikumu 41.1. un 41.5.apakšpunktā, kā arī
2.pielikuma 3. un 4.nodaļā minētos dokumentus.
3.4. Pasūtītāja tiesības un pienākumi
47. Pasūtītājs ir tiesīgs iepazīties ar pilsētas vai pagasta ģenerālplānu un apbūves noteikumiem, saņemt būvvaldē attiecīgus dokumentus un informāciju par prasībām un ierobežojumiem, kas attiecas uz pasūtītāja īpašumā vai valdījumā esošo būvniecībai paredzēto zemes gabalu.
48. (Svītrots ar 2003. gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas
spēkā 01.01.2004.)
49. Būvprojektēšanas
sagatavošanas darbu noslēgumā pasūtītājs rīko būvprojektēšanas izsoli
vai izsludina konkursu saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par
kārtību, kādā organizējami būvprojektu un teritorjas plānošanas
projektu skiču konkursi, un normatīvajiem aktiem par valsts un
pašvaldību pasūtījumiem, ja būvniecības finansēšana pilnībā vai daļēji
paredzama no valsts vai pašvaldību budžeta.
3.5.
Valsts un pašvaldību institūciju tiesības un pienākumi
50. Saskaņā ar
Būvniecības likuma 12.pantu pašvaldība ir tiesīga pagarināt atzinuma
vai atteikuma par būvniecības ieceri izsniegšanas termiņu uz publiskās
apspriešanas laiku, bet ne ilgāku par trīs mēnešiem.
51. Pēc būvniecības
pieteikuma - uzskaites kartes izskatīšanas būvvalde atzinumā vai
plānošanas un arhitektūras uzdevumā var noteikt, cik būvprojektēšanas
stadijās būvprojekts izstrādājams.
52. Būvvaldes pienākums
ir savlaicīgi izsniegt šo noteikumu 35.punktā minēto atzinumu vai
motivētu atteikumu, kā arī šo noteikumu 39.punktā minētajā plānošanas
un arhitektūras uzdevumā norādīt nepieciešamos tehniskos noteikumus un
citus dokumentus.
53. Attiecīgo valsts un pašvaldības institūciju pienākums ir izsniegt
pasūtītāja vai būvvaldes pieprasītos dokumentus un informāciju, kas
attiecas uz būvniecības pieteikumā - uzskaites kartē norādīto zemes
gabalu vai uz tā esošo būvi.
3.6.
Projektēšanas uzdevums
54. Projektēšanas uzdevums ir būvprojektēšanas līguma neatņemama sastāvdaļa, ko sastāda un paraksta pasūtītājs un projektētājs.
55. Projektēšanas
uzdevumā norāda projektējamās būves galvenās funkcijas un parametrus,
teritorijas plānojuma un inženierkomunikāciju projektēšanas prasības,
kā arī to, cik būvprojektēšanas stadijās izstrādājams būvprojekts. Ja
nepieciešams, norādāmi īpašie nosacījumi (piemēram, vēlamās
būvkonstrukcijas un materiāli, tehnoloģija).
56. Projektēšanas uzdevuma prasības,
būvprojekta stadiju skaitu un sastāvu būvēm, kurām Ministru kabinets
noteicis īpašu būvniecības procesa kārtību saskaņā ar Būvniecības
likuma 6.pantu, nosaka atbilstoši būvnoteikumiem un normatīvajiem
aktiem, kas regulē būvniecību.
57. Ja būvniecības iecere, būvniecības finansējums vai citi nosacījumi paredz būvobjekta nodošanu ekspluatācijā pa būves kārtām, projektēšanas uzdevumā norāda katru nododamo būvkompleksu (būvobjektu vai tā daļu, kas noteikta būvprojekta ietvaros, lai nodrošinātu paredzēto būves daļu (jaudu) nodošanu ekspluatācijā pa būves kārtām) un to būvniecības secību.
4.
Būvprojektēšana
4.1.
Būvprojekta izstrādāšana
<
/u>
58. Būvprojektu izstrādā
jaunbūvēm (no jauna būvējamām būvēm atbilstoši būvprojektam) un esošo
būvju renovācijai, rekonstrukcijai un restaurācijai, kā arī
inženierkomunikācijām, ceļiem un tiltiem, teritoriju labiekārtošanai
(ceļu un laukumu, celiņu, trotuāru, mazo arhitektūras formu un
skulptūru, apgaismes iekārtu, vizuālās informācijas un labiekārtošanas
elementu ierīkošanai atbilstoši būvprojektam), apzaļumošanai,
rekultivācijai, meliorācijai, kā arī jebkuriem būvdarbiem būvēs un
teritorijās, kas ir valsts aizsargājamie kultūras pieminekļi un to
aizsardzības zonā esošās būves un ainavas elementi.
59. Būvprojektus, kuru
izstrādi un īstenošanu Latvijas Republikas teritorijā vismaz 40% apmērā
finansē starptautiskās finanšu institūcijas, Eiropas savienība vai tās
dalībvalstis (ja attiecīgās investīcijas nav jāatmaksā), var izstrādāt,
piemērojot investētāja būvnormatīvus, ja tie nav pretrunā ar Eiropas
standartizācijas organizācijas standartiem. Uz minētajiem būvprojektiem
un to īstenošanu attiecas pārējās Būvniecības likumā un šajos
noteikumos noteiktās prasības.
60. Latvijas Republikas teritorijā būvprojektus izstrādā latviešu valodā. Pēc pasūtītāja vēlēšanās būvprojekta tekstuālo daļu var tulkot svešvalodā. Šo noteikumu 59.punktā minētajos gadījumos svešvalodā izstrādātā būvprojekta tekstuālā daļa tulkojama latviešu valodā.
61. Būves fiksācijas projekts - esošās būves stāvokli raksturojošs
uzmērījumu dokumentējums - izstrādājams, ja būves nojaukšanas atļaujā
to pieprasa būvvalde, valsts būvinspekcija vai Valsts kultūras
pieminekļu aizsardzības inspekcija.
62. Būvprojekts nav nepieciešams:
62.1. pagaidu būvei, ja tās apjoms, būvvieta un nojaukšanas termiņš saskaņots būvvaldē;
62.2. mazēkai lauku apvidū, ja tās apjoms un būvvieta saskaņota būvvaldē;
62.3. sezonas būvēm - nekapitālām, galvenokārt lauksaimniecībā izmantojamām būvēm, kuru kalpošanas laiks ir viena sezona.
4.2. Būvprojektēšanas prakses un vadīšanas tiesības
63. Patstāvīgas
būvprojektēšanas prakses tiesības ir fiziskajām personām, ja tās ir
saņēmušas nozares profesionālās savienības izdotu Ekonomikas ministrijā
reģistrētu sertifikātu attiecīgajā būvprojektēšanas darbu veidā, kā arī
juridiskajām personām, ja tās ir saņēmušas Ekonomikas ministrijas
izdotu licenci uzņēmējdarbības veikšanai būvniecībā.
64. Ja arhitektam vai
inženierim nav attiecīgā sertifikāta, viņam nav patstāvīgas prakses
tiesību, bet minētās personas var veikt būvprojekta izstrādāšanu
sertificēta speciālista vadībā, kurš paraksta būvprojektu.
4.3.
Atbildība par būvprojektu
65. Ja pasūtītājs slēdz līgumu par būvprojektēšanu:
65.1. ar vairākiem projektētājiem, attiecīgajos līgumos norādāms atbildīgais projektētājs, kas vada projektēšanu un ir atbildīgs par būvprojektu kopumā;
65.2. ar vienu juridisko personu, tā uzņemas atbildīgā projektētāja pienākumus un atbildību;
65.3. ar vienu fizisko personu, tā uzņemas gan atbildīgā projektētāja, gan būvprojekta vadītāja pienākumus un atbildību.
66.
Ja atbildīgais projektētājs ir juridiskā persona, tā norīko būvprojekta
vadītāju - atbilstošajā būvprojektēšanas jomā sertificētu speciālistu.
Ja atbildīgais projektētājs ir fiziskā persona, tā veic arī būvprojekta
vadītāja funkcijas.
67. Būvprojekta risinājumu atbilstību tehniskajiem noteikumiem un
būvnormatīvu prasībām būvprojekta vadītājs apstiprina ar savu parakstu
būvprojekta titullapā un ar apliecinājumu (3.pielikums)
būvprojekta ģenerālplāna rasējuma lapā, kurā ir arī būvprojekta
vispārīgie rādītāji.
68.
Ja viena zemes gabala robežās atsevišķus būvobjektus projektē vairāki
projektētāji, zemes gabala ģenerālplāna izstrādāšanu vada viens
būvprojekta vadītājs, kas ir atbildīgs par zemes gabala apbūvi kopumā.
69. Būvprojekta vadītājs
ir atbildīgs par projektēšanas darbu koordinēšanu, atsevišķo projekta
daļu savstarpējo atbilstību un būvprojekta saturu kopumā, kā arī par
būvprojekta atbilstību Būvniecības likumam, Latvijas būvnormatīviem un
šiem noteikumiem.
70. Par būvprojekta
sastāvā ietilpstošu būvprojekta daļu atbild attiecīgajā darba veidā
sertificēts būvprojekta daļas vadītājs.
71. Būvprojekta daļas
vadītājs uz attiecīgās būvprojekta daļas vispārīgo rādītāju galvenās
rasējuma lapas paraksta apliecinājumu par būvprojekta daļas risinājumu
atbilstību Latvijas būvnormatīvu, kā arī tehnisko noteikumu prasībām (4.pielikums).
72. Būvprojekta vadītāja,
būvprojekta daļas vadītāja un būvprojekta rasējumu un teksta tehniskā
izstrādātāja atbildību papildus šiem noteikumiem nosaka darba līgums
vai attiecīgā amata apraksts.
73.
Atsevišķas būvprojekta daļas, rasējumu un teksta tehniskais
izstrādātājs paraksta katru izstrādāto rasējuma lapu vai teksta sadaļu.
Ja izstrādātājam nav attiecīgā sertifikāta, rasējuma lapas, izņemot
detalizētos rasējumus, paraksta arī sertificētais speciālists, kas tās
pārbaudījis.
73.1
Ja būvniecības dalībnieki vai būvniecību kontrolējošās institūcijas
konstatē būvprojekta neatbilstību normatīvo aktu vai tehnisko noteikumu
prasībām, to pienākums ir ziņot par neatbilstību attiecīgajai
pilnvarotajai sertificēšanas institūcijai un licencēšanas komisijai.
4.4.
Būvprojektēšanas stadijas
74. Būvprojektēšanu veic
vienā vai divās stadijās. Vienkāršai, tehniski nesarežģītai būvei
būvprojektu var izstrādāt vienā stadijā - tehniskā projekta stadijā.
75. Būvprojekts
izstrādājams divās stadijās - skiču projekta stadijā un tehniskā
projekta stadijā, ja paredzamā būve ir sabiedriski nozīmīga vai
tehniski sarežģīta, kā arī ja tā paredzēta specifiskā apbūves zonā vai
vēsturiskā zonā un var mainīt vēsturiski izveidojušos ainavu.
76. Pasūtītājs vai
būvvalde atbilstoši šo noteikumu 35., 52., 55. un 56.punktam nosaka,
vai būvprojekts izstrādājams divās būvprojektēšanas stadijās.
77. Ja paredzēta
būvobjekta nodošana ekspluatācijā pa būves kārtām, skiču projektu
izstrādā visam būvobjektam kopumā, bet tehnisko projektu var izstrādāt
katrai nododamajai būves kārtai atsevišķi.
78. Ja nepieciešama
tehniskā projekta tālāka detalizācija, piemēram, papildu rasējumu,
maksas aprēķinu (tāmju), interjera, iekārtas dizaina, maketa
izstrādāšana, pasūtītājs to norāda projektēšanas uzdevumā un ar
projektētāju noslēgtajā līgumā par būvprojektēšanas darbu veikšanu vai
arī minētie papildu darbi veicami pēc atsevišķa pasūtījuma. Būvprojekta
detalizētajos rasējumos iekļaujama papildu informācija, kas
nepieciešama būvobjekta atsevišķu daļu un elementu īstenošanai
atbilstoši tehniskā projekta risinājumiem.
79. Detalizētos rasējumus
var izstrādāt arī būvuzņēmējs, ja tas paredzēts līgumā par būvdarbu
veikšanu un detalizēto rasējumu apjoms iepriekš saskaņots ar
pasūtītāju. Detalizētos rasējumus var izstrādāt būvdarbu gaitā, un tie
saskaņojami ar būvprojekta autoru.
80. Ja būvuzņēmējs nav
pieprasījis detalizēto rasējumu izstrādi vai pats nav tos izstrādājis,
būvuzņēmējs ir atbildīgs par iespējamām sekām.
81. Ja nepieciešama
būvprojekta publiska apspriešana (skate), būvvalde plānošanas un
arhitektūras uzdevumā var papildus pieprasīt grafiskā vai cita
ekspozīcijas materiāla izstrādi.
4.5.
Skiču projekts
82. Skiču projektam ir šādas sastāvdaļas:
82.1. būves novietne (situācija);
82.2. zemes gabala labiekārtošanas risinājums;
82.3. būves stāvu plāni;
82.4. raksturīgie būves griezumi;
82.5. būves fasādes;
82.6. paskaidrojuma raksts.
83. Ja tiek izsludināts
šo noteikumu 86.punktā minētais konkurss, skiču projektā papildus var
iekļaut šādas sastāvdaļas:
83.1. ekoloģisko daļu (aprakstu) vai būves ietekmes uz vidi novērtējumu;
83.2. inženiertīklu plānu shēmas un garenprofilu shēmas;
83.3. transportu;
83.4. tehnoloģiskās iekārtas;
83.5. uzņēmuma ekonomiskās darbības aprakstu;
83.6. citu informāciju.
84. Skiču projekta
risinājumam jāatbilst būvvaldes vai attiecīgo institūciju izsniegtajiem
tehniskajiem un citiem noteikumiem, būvvietas ģeotehniskajam
raksturojumam un citiem inženierizpētes materiāliem.
85.
Būvvaldē saskaņots skiču projekts ir pamats tehniskā projekta
izstrādāšanai. Ja attiecīgais objekts ir valsts aizsargājamais kultūras
piemineklis vai tā aizsardzības zonā esošas būves un ainavas elementi,
skiču projektu papildus saskaņo Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības
inspekcijā.
86. Lai izvēlētos
piemērotāko risinājumu tehniskā projekta izstrādei, skiču projektu var
izstrādāt vairākos variantos, ievērojot Ministru kabineta noteikumus
par kārtību, kādā organizējami būvprojektu un teritorijas plānošanas
projektu skiču konkursi.
87. Ja izstrādā atsevišķu
inženierkomunikāciju vai tehnoloģiskā aprīkojuma skiču projektu, tajā
iekļauj projektētās jaudas un tehniskā risinājuma pamatojumu un
orientējošo aprēķinu. Iecerētās būves arhitektūras daļas rasējumus
attiecīgajā projektā iekļauj pēc būvvaldes pieprasījuma vai ja tas ir
nepieciešams.
88. Saskaņots skiču
projekts nedod tiesības saņemt būvatļauju vai uzsākt būvdarbus.
4.6.
Tehniskais projekts
89. Tehniskais projekts ietver šādas daļas, kurās sniegta attiecīgā informācija:
89.1. vispārīgā daļa:
89.1.1. būvprojektēšanas uzsākšanai nepieciešamie dokumenti un materiāli;
89.1.2. zemes gabala inženierģeoloģiskās izpētes materiāli;
89.1.3. paskaidrojuma raksts ar ekonomisko pamatojumu vai uzņēmuma darbības plāna kopsavilkumu un būves tehniskajiem rādītājiem;
89.2. arhitektūras daļa:
89.2.1. teritorijas sadaļa;
89.2.2. arhitektūras sadaļa;
89.2.3. iekārtas izvietojums (sabiedrisko ēku pro jektiem);
89.3. inženierrisinājumu daļa:
89.3.1. būvkonstrukcijas;
89.3.2. ūdensapgāde un kanalizācija;
89.3.3. apkure, vēdināšana un gaisa kondicionēšana;
89.3.4. elektroapgāde;
89.3.5. siltumapgāde;
89.3.6. gāzes apgāde;
89.3.7. telekomunikācijas, signalizācijas sistēmas, iekārtu vadības un automatizācijas sistēmas;
89.3.8. vides aizsardzības pasākumi;
89.3.9. citi inženierrisinājumi;
89.4. tehnoloģiskā daļa (ražošanas ēku un būvju projektiem):
89.4.1. ražošanas procesu tehnoloģiskās shēmas;
89.4.2. iekārtu izvietojums, shēmas un apraksti;
89.4.3. ražošanas procesa tehniskie noteikumi vai apraksti;
89.5. ekonomikas daļa (valsts un pašvaldību finansētiem objektiem):
89.5.1. iekārtu, konstrukciju un materiālu kopsavilkums;
89.5.2. būvdarbu apjomi;
89.5.3. būvdarbu organizācija;
89.5.4. izmaksu aprēķins (tāme).
90. (Svītrots ar 2003.
gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas spēkā 01.01.2004.)
91. Tehniskā projekta
risinājumam jānodrošina būvdarbu veikšana, kā arī teritorijas
sakārtošanas, rekultivācijas un citu darbu izpilde šajos noteikumos un
citos tiesību aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši līgumam par
būvprojektēšanas darbu veikšanu.
92. Tehniskā projekta
risinājumam jāgarantē būves un tās atsevišķu elementu stiprība,
stingrība, noturība, aizsardzība pret sprādzieniem un ugunsdrošība,
darba un vides aizsardzība kā būvniecības, tā arī ekspluatācijas laikā.
93. Tehniskā projekta
apjomu projektēšanas uzdevumā un līgumā par būvprojektēšanas darbu
veikšanu nosaka pasūtītājs kopīgi ar projektētāju saskaņā ar būvvaldes
sniegto atzinumu par būvniecības ieceri vai plānošanas arhitektūras
uzdevumu.
94. Tehniskajam projektam
jāatbilst Latvijas būvnormatīviem un citiem normatīvajiem aktiem, kā
arī apbūves noteikumiem, būvvaldes izdotajam plānošanas un arhitektūras
uzdevumam, pašvaldību vai citu institūciju izdotajiem tehniskajiem
noteikumiem un būvvaldē saskaņotam skiču projektam (ja projektēšana
notiek divās stadijās).
4.7.
Būvprojekta saskaņošana
95.
Gadījumos, ja tehnisko un īpašo noteikumu prasības nevar izpildīt,
būvprojekta tehniskie risinājumi saskaņojami institūcijās, kas
izdevušas attiecīgos noteikumus. Atkāpes no tehniskajiem un īpašajiem
noteikumiem saskaņojamas savlaicīgi projektēšanas gaitā, atzīmi par
saskaņojumu izdara uz būvprojekta ģenerālplāna rasējuma lapas vai
atbilstoši izmaina tehniskos risinājumus. Par atkāpju saskaņošanu
attiecīgās institūcijas var iekasēt samaksu saskaņā ar šo noteikumu 9.pielikumu.
96. Būvvalde, kuras
administratīvajā teritorijā paredzēta būvniecība, saskaņo būvprojektus
būvēm, kurām Ministru kabinets noteicis īpašu būvniecības procesa
kārtību saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu.
97. Izstrādāto būvprojektu (ar atbilstošiem izpildītāju parakstiem)
saskaņo pasūtītājs.
98. Ja būvprojektu
paredzēts īstenot pa būves kārtām, atsevišķa būvkompleksa tehnisko
projektu var saskaņot, ja visam būvobjektam šajos noteikumos noteiktajā
kārtībā ir saskaņots skiču projekts.
4.8.
Būvprojekta ekspertīze
99. Lai novērtētu
būvprojekta atbilstību normatīvajos aktos un tehniskajos noteikumos
noteiktajām prasībām, kā arī strīdus gadījumos pasūtītājam, būvvaldei
vai citai kompetentai institūcijai ir tiesības organizēt būvprojekta
ekspertīzi. Būvprojekta ekspertīzi veic juridiskā persona, kas saņēmusi
licenci uzņēmējdarbībai būvniecībā attiecīgajā jomā, vai fiziskā
persona, kas saņēmusi sertifikātu attiecīgajā jomā.
100.1 Valsts vai pašvaldību iepirkumu veikšanai būvprojekta ekspertīzi organizē saskaņā ar tiesību aktiem, kas regulē valsts un pašvaldību iepirkumu.
101. Valsts būvinspekcija
var pieprasīt ekspertīzes veikšanu jebkuram būvprojektam (tā daļai),
kura īstenošana paredzēta Latvijas teritorijā, un sniegt atzinumu par
būvprojekta sagatavošanas un akceptēšanas atbilstību attiecīgajos
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
4.9.
Būvprojekta akcepts
102. Izstrādātā
būvprojekta oriģinālu trijos eksemplāros (ar atbildīgo vadītāju un
pasūtītāja oriģināliem parakstiem, saskaņojumiem un zīmogu nospiedumiem
uz būvobjekta ģenerālplāna rasējuma la
pas) un, ja nepieciešams, būvprojekta ekspertīzes atzinumu iesniedz
būvvaldē. Būvvalde pieņem lēmumu akceptēt būvprojektu vai sniedz
motivētu rakstisku atteikumu akceptēt būvprojektu. Akceptētā
būvprojekta viens eksemplārs tiek glabāts būvvaldē.
103. Būvvalde nav tiesīga
akceptēt būvprojektu, ja nav izpildītas šo noteikumu 4.7.apakšnodaļā
noteiktās prasības vai par to ir sniegts negatīvs ekspertīzes atzinums,
vai būvprojekts neatbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam
(detālplānojumam).
104. Būvvaldes atteikumu
akceptēt būvprojektu pasūtītājs var iesniegt pārskatīšanai attiecīgajā
pašvaldībā. Ja pasūtītāju neapmierina pašvaldības lēmums, to var
pārsūdzēt tiesā.
105. Pēc būvprojekta
akcepta saņemšanas pasūtītājs var iesniegt būvvaldē pieprasījumu
būvatļaujas saņemšanai.
4.10.
Izmaiņas akceptētā būvprojektā
106. Izmaiņas akceptētā
būvprojektā var izdarīt būvdarbu laikā, ja būvniecības dalībnieki par
to vienojas ar būvprojekta autoru un ja izmaiņas neskar tehnisko
noteikumu nosacījumus un nav pretrunā ar Latvijas būvnormatīvos un
citos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumu (detālplānojumu).
107. Ja akceptētā būvprojektā izdarītās izmaiņas
skar tehnisko noteikumu nosacījumus vai būves ārējo veidolu vai tiek
mainīta būves funkcija, attiecīgās izmaiņas saskaņo ar saistošo
tehnisko noteikumu izdevējiem. Minētajā gadījumā būvvaldei ir tiesības
uzdot būvprojektu pārstrādāt atbilstoši jaunajam plānošanas un
arhitektūras uzdevumam.
108. Būvprojekta atkārtota saskaņošana veicama, ja izbeidzies būvprojekta saskaņojuma termiņš vai būvatļaujas derīguma termiņš, bet būvdarbi vēl nav uzsākti.
109. Ja būvprojektā ir
izdarītas šo noteikumu 107.punktā minētās izmaiņas, būvprojektu
iesniedz būvvaldē atkārtotai akceptēšanai.
4.11.
Akceptēta būvprojekta derīguma termiņš
110. Ja būvdarbi nav
uzsākti, akceptētā būvprojekta derīguma termiņš ir divi gadi.
111.
Ja beidzies akceptēta būvprojekta derīguma termiņš vai būvatļauja ir
anulēta saskaņā ar šo noteikumu 120.punktu, būvprojektu atkārtoti
saskaņo būvvaldē vai būvvaldes norādītajās institūcijās, vai citās
institūcijās tām būvēm, kurām Ministru kabinets noteicis īpašu
būvniecības procesa kārtību saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu.
5. Būvdarbi
5.1.
Būvatļauja
112. Pirms būvdarbu
uzsākšanas pasūtītājs saņem būvvaldes vai citas institūcijas saskaņā ar
Būvniecības likuma 6.pantu izsniegtu būvatļauju (5.pielikums). Patvaļīga būvniecība nav
pieļaujama.
113. (Svītrots ar 2003.
gada 10. oktobra noteikumu nr.547, kas stājas spēkā 01.01.2004.)
114. Būvatļauja nav nepieciešama:
114.1. veicot remontdarbus, kam nav nepieciešams būvprojekts (piemēram, ja neizmainās būves plānojums un fasāžu risinājums, netiek nojauktas vai mainītas nesošās konstrukcijas);
114.2. būvējot mazēkas lauku apvidū.
115.
Būvatļauju jebkuriem būvdarbiem valsts aizsargājamā kultūras piemineklī
vai tā aizsardzības zonā izsniedz tikai pēc tam, kad ir uzrādīta Valsts
kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas atļauja.
116. Lai saņemtu būvatļauju, pasūtītājs iesniedz būvvaldē šādus dokumentus:
116.1. būvatļaujas pieprasījumu;
116.2. akceptētu būvprojektu;
116.3. (svītrots ar MK 02.05.2000. noteikumiem nr.162, kas stājas spēkā no 06.05.2000.);
116.4. sertificēta atbildīgā būvdarbu vadītāja un sertificēta būvuzrauga, ja tāds ir pieaicināts, saistību rakstu (6.pielikums). Saistību rakstu aizpilda divos eksemplāros, un viens no tiem glabājas pie saistību raksta iesniedzēja;
116.5. līguma par autoruzraudzību kopiju un autoruzraudzības žurnālu, ja paredzēta būvdarbu autoruzraudzība;
116.6. būvdarbu žurnālu. Būvdarbu žurnāla veidu apstiprina ekonomikas ministrs vai cita institūcija, ja tā noteikta saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu.
117. Ja paredzēta
sabiedriski nozīmīga būve vai būvobjekts ir kultūras piemineklis, vai
būvdarbi veicami sarežģītos apstākļos, būvvalde, lemjot par būvatļaujas
izsniegšanu, var pieprasīt no pasūtītāja papildu dokumentus, ja tas nav
pretrunā ar normatīvajiem aktiem.
118. Būvatļauju izsniedz
uz apbūves noteikumos noteikto laiku, bet ja apbūves noteikumu nav, -
uz būvvaldes noteikto laiku. Būvatļaujas derīguma termiņš nedrīkst būt
mazāks par vienu gadu. Ja mainās pasūtītājs, būvētājs vai būvuzņēmējs,
būvatļauja pārreģistrējama būvvaldē, un būvvalde var lemt par
būvatļaujas derīguma termiņa izmaiņām.
119. Specializētās
būvniecības gadījumā saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu saņemtā
būvatļauja reģistrējama būvvaldē līdz būvdarbu uzsākšanai, bet ne vēlāk
kā 10 dienu laikā pēc tās izsniegšanas. Bez būvvaldes atzīmes par
reģistrāciju būvatļauja nav derīga.
120. Būvvalde vai valsts būvinspekcija var anulēt būvatļauju, ja:
120.1. netiek ievērotas Būvniecības likuma 13.panta un šo noteikumu prasības;
120.2. būvdarbi tiek veikti ar atkāpēm no akceptēta būvprojekta vai ar atkāpēm no atbilstoši šo noteikumu 138.punktam saskaņota darbu veikšanas projekta;
120.3. būvlaukumā netiek ievērotas ugunsdrošības, darba aizsardzības vai vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
5.2.
Būvdarbu organizēšana
121. Būvdarbu
sagata
3
4
5
5
7
9
7
9
11
11
14
17
7
9
11
1.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
4
6
3
5
7
5
9
11
3
5
7
2.
Vides veselības centrs
2.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
2.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
3.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
3.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
3.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
4.
Latvijas Autoceļu direkcija
4.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
4.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
5.
Ūdens un kanalizācijas saimniecības uzņēmums
5.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
5.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
6.
Gāzes apgādes uzņēmums
6.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
6.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
7.
Siltumapgādes uzņēmums
7.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
3
4
5
5
7
9
4
6
8
10
12
15
4
6
8
7.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
3
5
7
2
4
6
5
8
10
2
4
6
8.
"Latvenergo"
8.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
8.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
9.
"Lattelekom"
9.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
2
3
4
3
5
7
4
6
8
10
12
15
4
6
8
9.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
1
2
3
2
3
5
2
4
6
5
8
10
2
4
6
10.
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija
10.1.
tehnisko noteikumu izstrādāšana
3
4
5
5
7
9
4
6
8
10
12
15
4
6
8
10.2.
atkāpju no tehniskajiem noteikumiem saskaņošana
2
3
4
3
5
7
2
4
6
5
8
10
2
4
6
11.
"Latvijas dzelzceļš"
11.1.
2
4
6
5
8
10
2
4
6
* kategorija - V - vienkāršota, P - pamata, K - komplicēta
Piezīme. Maksu par situācijas plāna noformēšanu, kā arī par plānošanas
un arhitektūras uzdevuma izstrādi pašvaldības būvvaldēs nosaka
attiecīgā pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības
ministrs
V.Balodis